Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

Děkuji za příjemné vysvětlení vašeho pohledu na standard.
Bohužel při tak velkém počtu rychlíkových vozů se docela těžko dává dohromady souprava tak aby vypadala jako jednotný standard. Taky jepotřeba vzít v úvahu revize, provozní opravy, opravy po cestující veřejnosti, případně odstraňování graffitů. A pak když má vozmistr skládat vlak a polovina vozů, co by tam měla jet a splňuje Vámi napsaný standard, musí jít na opravu. Tak pak tam opravdu cpe co se dá, aby to mělo alespoň správný počet vozů a opět si někdo nestěžoval.
Sim:
Jen jsem Vám chtěl vysvětlit, proč to tak je. A protože je tato diskuze na serveru s železniční tématikou, tak jsem to vzal trochu dopodrobna. No jak je vidět, tak je Vám to u zadní části těla, takže se Vám a ostatním co to nezajímá omlouvám za otravová s nějákýma blbejma předpisama podle kterých jezdí to co fotíte a o čem tu diskutujete.
samozřejmě, pokud by byl na jeden vůz jeden člověk z obsluhy který by se staral o vše, tak proč ne. To by pak na 13 vozovém vlaku bylo 13 průvodčích co dělají vše. Pak bych chtěl vidět vypravení takovéhoto vlaku ze stanice (opět brousím do předpisů a opět se omlouvám všem těm co to nezajímá).
Já osobně raději jedu v oddílovém voze než ve velkoprostorovém, ale to je už asi úhel pohledu na cestování vlakem a každý cestuící má na něj jiný pohled.
Pokud se Vám něco nelíbí na chování vlakové čety, tak máte možnost napsat stížnost. Pokud budete psát, tak věřte, že se to bude řešit. I když to třeba nebude vidět hned, ale, bohužel z pohledu zaměstnanců, se to bude řešit.
No jen bych Vám, jako neznalé cestující veřejnosti říci, že vozy 1. třídy již cca 50 let poznáte podle žlutého pruhu nad okny vozu (mají to tak všichni národní dopravci v evropě). Takže pokud nemáte jízdenku do 1. třídy, tak tam prosím nelezte. A pokud by jste toto přehlédl tak uprostřed na dveřích do velkoporstorového a v pravo nahoře u dveří do oddílu je nálepka s číslem 1, jako 1. třída.
A končím s Vámi odborné diskuze, bo jak je vidět Vás to prostě nezajímá, že se někdo musí řídit podle nějákech předpisů. Vy jste přece cestující...
Jestli ma pruvodci povinnost o kazde stipnute jizdece sepsat zapis na dve strany A4, nebo staci podekovat, to je mi fuk. Me zajima, jestli slusne pozdravi, rekne co potrebuje, v pripade, ze neco neni v poradku se snazi poradit a pomoct s resenim, podekuje, zepta se, zda jeste neco nepotrebuji a popreje prijemnou jizdu. A hlavne, pro pripad potreby je vzdy videt a k zastizeni - at uz je duvodem cokoliv.
Mozna to pro vas bude znit divne, ale ocenil jsem, kdyz pred cca rokem se nejaci cizinci ptali pruvodciho v 355, co ze je to za hrad, jestli je to skutecne Karlstejn - pruvodci jim ochotne vysvetlil, ze tohle je Zbiroh a ze Karlstejn je o kus dal.
Bohuzel je tohle stale jen kapka v mori pristupu, kdy volny cas pruvodciho je urcen k zalezeni do kumbalu misto venovani se cestujicim.
Ja zpravidla nemivam problem na dalkovem spoji s neochotou. Vetsinou ani s neznalosti tarifu to tak divoke nebyva (byt zrovna vcera se v Pendolinu divili, proc ma partnerka mistenku k docasne inkarte za plnou cenu). Vcelku zasadni problem ale mam se zastizenim pruvodciho ve chvili, kdyz ho potrebuji - a to vcetne Pendolina. A opet, je zcela fuk, jestli s nim chci resit aktualni zpozdeni (a pripoje) nebo nefunkcni klimu, protoze pokud ho nesezenu v tu chvili, prodluzuje se )zbytecne) doba, kdy pocituju snizeni komfortu - v pripade toho zpozdeni treba diky stresu, zda se vcas dostanu tam kam potrebuji.
A ty vase jabka a hrusky ... oba mluvime o tom samem. Me prijde neefektivni mit ve vlaku specizalizovanou cajonosicku, kdyz uz tam stejne pruvodci je. V cem je problem, aby mi donesl pivo pruvodci? Proc na to musi byt dalsi fugurka navic? Co na noseni piva potrebuje pruvodci za skoleni?
Ad (ne)jednotny standard kultury cestovani ... vas skutecne neprudi, ze musite jako cestujici znat podrobne jednotlive rady vagonu, statistiku spolehlivosti dodrzovani razeni, aktualni informaci o pocasi (bo do nekterych vozu tece), abyste jel jako clovek?
Je mi jasne, ze se to ted na Ostravu zmeni k lepsimu - za cenu toho, ze se to jinde zhorsi - ale vam nevadi, ze si koupite mistenku na solo sedacku do velkoprostoru v leteckem usporadani a modri vam pristavi kozenkove Becko s osmi lidmi v kupe bez jakekoliv satisfakce?
Vysvětlete prosím neexistenci jednotného standartu u ČD.
A když jsme u těch stevardek, tak se mě několikrát stalo, že zrovna ve žlutém autobuse byla "velice" příjemná a "vůbec" jí neotravovalo a neobtěžovalo něco udělat pro cestující.
Za své peníze si koupila vozy, najala personál, zajistila všechny právní předpisy a v dohledné době vyjede.
Má vlastní marketingovou strategii a samotný provoz společnosti přeci nemůže ovlivnit tak velikou společnost jako jsou ČD, či ano? 5x48 osob je 240 pasažérů v jednom spoji jako max. kapacita a v nějakém období 3x denně. To odpovídá cca 9 autobusovým spojům se stejným nebo obdobným standardem jako zajišťují při silniční přepravě (a u nich také nikdo nepočítá s nějakými přípoji), tedy A/C (škoda, že to nestihli přes tohle horké období), noviny a časopisy (zatím jsem si nevšiml, že by na někoho v autobuse nevyzbylo), nějakým instatním nápojem v ceně (pokud jsem si správně všiml, tak také v ceně jízdného).
Pokud existují cestující, kteří preferují vlak neklimatizovaný, s personálem, který ho osloví jen kvůli kontrole jízdních dokladů (a i to někdy mlčky) neexistenci jednostného standardu byť na jedné trase, prosím, mají tu ČD.
Já se na RJ těším, jakmile bude definitivně jasné datum, bookujeme s kamarády jízdenku do Ostravy a oslavíme příchod konkurence na české koleje ve Stodolní.
...ČD by taky byly schopný odvozit veškeré vlaky na Ostravu v lepších vozech kdyby ten valk měl pět vozů ale to by bylo řevu, že pánové... Nikdo z vás si tady neuvědomuje, že prostě když peníze na nový vozy nejsou tak se holt nedá nic dělat...
to mas teda pravdu, ze se s tim neda nic delat. zejmena, pokud si uvedomis, ze CD mely 20 monopol (nejen) na dalkovy trate... me tak napada, co s tema dotacema na nakupy novych vozu CD asi tak delaly, kdyz tech novych vozu u CD neni cenove ani polovinou souctu obdrzenych penez?
zjednodusene receno, michas dohromady hrusky a redkvicky. jancura si vsechno financuje z uveru a vlastnich investic a dokazal postavit v celku konkurence schopnou vlakovou soupravu. CD inkasovaly dvacet prachy na lepsi vozy a jedinym vysledkem je to, ze spousta cestujicich v CR musi jezdit v "dobytcacich". jestli se toho chces zastavat, pak jses tezce mimo...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
















