Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

(omlouvám se za odpověď sem a ne na k-report, nemám tam účet)
edit: tak koukám, že píšou něco o dvouměsíčním předprodeji, ale můžu zvolit začátek platnosti i za tři měsíce, takže ani webu ČD už se nedá věřit.
Já se už od ČD dočetl tolik bombastických vyjádření, které když zkonfrontuji s mými zážitky, tak je to na vypálení GŘ :-D
Sim:
byt zrovna vcera se v Pendolinu divili, proc ma partnerka mistenku k docasne inkarte za plnou cenu
Lze požádat o vystavení dočasné InKarty s RailPlus, pak lze i na dočasnou kupovat levnější místenky. Tuším, že se to liší jen tím, že člověk musí odevzdat o fotku víc.
Čo sa týka Jančurovej Student Agency. Touto spoločnosťou som neraz cestoval a všetko NIE JE také ružové a dokonalé ani zďaleka vždy nebolo. Síce nemám moc rád cestu autobusom ale je pravda že busy Student Agency su zrejme najpohodlnejšie busy na našich ďiaľkových linkách. Servis ako podávanie nápojov či novín sa mi tiež pozdáva. Avšak na moju poslednú cestu nikdy nezabudnem a už nikdy nepocestujem žiadnym diaľkáčom a môže to byť aj Jančura Platinum Edition Bus trebárs: S priateľkou sme nadobro odchádzali s Londýna. Zvolili sme si cestu Student Agency pretože dovtedy som s nimi nemal zlú skúsenosť a nejaký ten komfort a lepší servis nám pomôže vydržať 24 hodinovú cestu do rodného Trenčína. Už len online rezervácia bola jeden veľký podfuck! Mapka autobusu jasne ukazovala posledné dve voľné miesta vedľa seba v strede busu. Hovorím super, tak to bereme teda. Pri príchode na Londýnsku Victoria Green Line station nás však čakalo veľa nemilých prekvapení. Mali sme dokopy 2 kufre plus 2 menšie batožiny. Za tie dve menšie sme si museli priplatiť 20 libier extra, hoci na internete o tom nebola ani zmienka a nejake pravidlá a príplatky za extra batožinu som tam nenašiel ani po úpornom hľadaní. Ďaľsí šok nastal po vstupe do busu, kde sme zdesení zistili, že naše miestenky na 2 miesta vedľa seba v skutočnosti vôbec nie sú v strede autobusu ale na posledných úplne zadných sedadlách. Už vtedy som chcel Jančuru na diaľku zabiť! Takže s Londýna do Prahy sme sedeli jak sardinky úplne vzadu. Najhoršie však je, že tie posledné sedačky sa samozrejme nedajú nijak nastaviť a je tam asi tak o 40 percent menej miesta ako na klasickom v mieste niekde v strede. Je to jeden veľký podvod lebo tie miesta nie sú ani zďaleka plnohodnotné a cena lístka vôbec lacná nebola. No a ked sa ešte ctení cestujúci pred nami snažili sklopiť si sedačku tak to už som začal byť naozaj agresívny. Celúú cestu autobus samozrejme meškal a ani v noci nebola žiadna prestávka. Do Prahy sme teda prišli s miernym asi 20 minútovým meškaním nakoniec. Sláva! Prestup na druhú žltú obludu smer Košice sme teda tak tak stihli. Tam nám samozrejme stewardka nemohla prideliť miesta vedľa seba nokoľko už všetko bolo čiastočne obsadené. Tu som však už zaúradoval a s jedným Popradčanom sme sa dohodli že si vymeníme miesto a cestovali sme teda s priateľkou vedľa seba a na normalnom mieste konečne. Prvé dve hodiny cesty vraj nefungoval kávomat. Stewardka ho bola skontrolovať a asi po 10 sekundách nadšene výkrikla že sa ho snaži spojazdniť neskôr. Áno stewardka sa spojazdnila aj s kavami až v Brne. Samozrejme opať sme nabrali utešené meškanie cca 30 minút. Prekročili sme štátnu hranicu CR-SR a Trenčín už bol na dohľad. Zrazu sa však ozvalo, že si urobíme 20 minútovú prestávku. 15 km pred mojou destináciu prestávka uprostred ničoho pri zrušenej colnici v Hrozenkove. To už bola fakt sila porovnajúc 18 hodinovú cestu z Londýna do Prahy, kedy sme kvôli meškaniu prestávku nemali vôbec. Do Trenčína som teda dorazil o hodinu neskôr a zakedy nám vylkladali batožinu, ja som mal chuť urobiť Jančurov žltý expres ešte žltším. Takže ja s priateľkou už nechcem do smrti vidieť žiadny autobus.
Čo sa týka nových žltých vlakov úprimne som čakal, že jančura kúpi niečo lepšie ako staré sprachnivelé talianske peršingy s maximálkou len 140kmh. Samozrejme chcel ušetriť čo najviac.
podílí se na jeho výpravě ze stanic a zastávek: strojvedoucí koukne z okénka a když se nikdo nepohybuje okolo dveří (dvoje na soupravě) zavírá a odjíždí, nebo vypravuje výpravčí
odbavuje a stará se o cestující: práce průvodčího
sepisuje a hlásí vozové závady: ty se "nám" naštěstí zatím celkem vyhýbají
je ve spojení s dispečery: vysílaačka je dobrá věc..;)
Pokud je to prvni varianta, nechapu, jak je mozne, ze tedy ten Trilex funguje i bez toho?
A pokud je to ta druha moznost, k cemu to vsecko je, kdyz to funguje i bez toho?
Dam jeden takovy priklad z uplne jine sfery. Existovala jedna kancelar, kde pracovala jedna pani. Ta pracovala pomerne slusne efektivne. Pokud ji prisel na neco pozadavek majlem, zacala to hned resit a za par minut zpravidla tazatel dostal odpoved. Pokud doslo na nejake nesrovnalosti a lamani chleba, byla veskera majlova komunikace automaticky archivovana a s pomoci ajtaka se dalo dohledat, co kdy odkud prislo a co odeslo jako odpoved. Na zaklade techto informaci pak sefka rozhodovala o tom, zda se dotycna pani zachovala spravne nebo ne.
Pak se jeji vedouci vymenila. Nova sefka zpocatku nemela zadny problem, ale pri prvni potrebe vytahnout data ze zalohy ji tato cinnost (provadena cca 1x mesicne az ctvrtletne) prisla tak neefektivni, ze rozhodla o zmene postupu. Od te doby dotycna pani pri prichodu majlu musela do specialniho sesitu prepsat!!! (tisk nebyl povolen jako neekonomixky) veskery text tohoto majlu vcetne zaznamu o dobe prijeti a totez delala i pri odesilani. To vse proto, aby nebyl potreba ajtak sefka mela potrebne podklady pro rozhodovani hned. Kdyz dotycna pani zacala prskat, ze to je preci blbost, ze tim ztrati silene casu, ktery by mohla efektivne vyuzit jinak, prisla o premie a posleze o misto.
Misto ni tam nastoupila jina pani, ktera neprotestovala. A delala to presne tak, jak to sefka vymyslela. Jenze to nestihala, takze po nejake dobe bylo rozhodnuto, ze se prijme jeste jedna pani. Ve dvou se to uz tak nejak stihalo, ale styl odpovedi byl - kvuli teto byrokracii - co nejstrucnejsi, takze i pro "zakazniky" tady jista ujma byla.
Jestli vam prijde divne, ze jsem zakaznika dal do uvozovek a zaroven se vam tohle zda na jednu stranu povedome, ale na druhou takhle do dusledku dotazene jako nemozne v soukrome sfere, je vase myslenka na spravne ceste. Jednalo se o statem provozovany urad. A lide, co se na nej obraceli, nemeli moznost vyberu.
Jinak myslím,že pro zelpage je Jančura přínos-budou pěkná fota;pro cestující veřejnost samozřejmě taky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















