Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

Na 010 například Pardubice Choceň. A až se opraví Choceň Ústí nad Orlicí bude délka ještě delší. Dále Poříčany - Kolín. Poříčany lze projet klasikou 130 km h. Dále Kolín Přelouč. Na 270 Olomouc Červenka + Benkov-> Benkov (mezi Moravičany a Červenkou), Ostrava Svinov - Studenka.
Kdybych měl lepší onfo, tak napíši, kde je přesně jaká rychlost i na jakém kilometru. Jenže weby nejsou bohužel aktualizované a v tomto směru jezdím jen někdy. To jsem napsal ve směru na Ostravu.
Mimochodem i na trati 090 je pane Juraji Kováči také 160 km h. Lovosice Hrobce 160 km h, Hrobce oblouk 150 km h, Hrobce Hněvice 160 km h, Hněvice Vraňany 160 km h Vraňany(včetně) - zast.Nelahozeves zámek 140 až 160 km h.
Jak je možné, že toto všechno tam ten strojvedoucí (pochopitelně s výjimkou odbavování a péče o cestující) zvládá?
Pruvodčí je ve vlaku opravdu jen na kontrolu a prodej jízdních dokladů + podávání informací cestujícím..
Vlakvedoucích a průvodčích u ČD je něco kolem tří tisíc a to je dost lidí na průřez lidským charakterem. To co vidíte za práci kolem cestujícího je jenom část jejich pracovní náplně i když velkou část dopravních povinností převzali strojvedoucí. Stále je toho díky personálním škrtům a kumulacím profesí dost.
Když srovnám pracovní náplň vlakového personálu ČD a třeba Trilexu tak je to vlastně nesrovnatelné. Průvodčí u Trilexu jen odbavují cestující a dávají informace. Zatímco vlakový doprovod ČD odbavuje vlak po dopravní stránce,podílí se na jeho výpravě ze stanic a zastávek,odbavuje a stará se o cestující,sepisuje a hlásí vozové závady,je ve spojení s dispečery a další. Každou chvíli si na něm něm někdo vyleje svoji "dobrou" náladu (cestující-ten si to platí,strojvedoucí,revizoři,výpravčí a jiní).
To,že se na vás nebude každý tlemit neosobním americkým úsměvem je nasnadě. No a srovnávat palubní personál (ta růžová je hrozná) jančurových vlaků,kde budou vesměs pracovat studentky s personálem ČD,který je až na vyjímky zaměstnán na normální smlouvu je scestné.
Ad Jirka (TexxO)
Pokud pan Jančura téměř prezentuje svou soupravu, stewardky jsou u nové soopravy, ale vozy nemají finální interier .atd, tak mě to za zcela běžné nepříjde. Proto označení žlutý opar. Jinak souprava je barevně pěkně navrhnuta a Jančura svou žlutou nezklamal. Od Jančury bych očekával ale více profesionality. A už zcela hotové soupravy prezentované o něco déle. Jinak SA dokázali přinést do autobusové dopravy pojem kulturu cestování s nabídkou služeb. A donutili svým přístupem jiné subjekty se zamyslet a obměnit vozový autobusový park, kde dříve jsme nic jiného než Karosy neviděli. Které byli mnohdy v žalostném stavu. Nyní mám na mysli Liberecký kraj. Ale každá mince má dvě strany. A ta druhá je, že někdy je spoj vyprodán i na 1 až 2 hodiny dopředu. Pokud se Vám to stane večer, neodjedete z Prahy Černého Mostu směr Liberec vůbec. To je také fakt. A někdy prostě nevíte dopředu, kdy pojedete. Něco podobného se mě stalo i s ČSAD směr Jablonec nad Nisou. Když někde čumákujete 2 hodiny a zrovna spěcháte a nebo když večer prostě neodjedete z Prahy, tak to také zrovna nepotěší. Stalo se mě to i v zimě a není to nic příjemného. S vlakem by se mě to stát nemuselo. Vlak má už z principu větší kapacitu než autobus - nezpochybnitelný argument. Proto bych osobně uvítal co možná nejdříve kvalitní a rychlou železniční trať z Prahy do Liberce. Věřím tomu, že kdyby byla, SA nejezdí po dálnici, ale po železnici do Liberce. Já jsem četl semestrální práci studenta ČVUT a zde spočítal, že je možné urazit centrum PH centrum LBC za 01:07. A to dokonce v trase delší přes Lysou n L a Mladou Boleslav město. A jestli tam byla cena do 35 miliard, možná i menší. V přímější trase, kde plány jsem neviděl a nyní to psali na pár stránkách je cena odhadována na 80 miliard. Mě to příjde přemrštěný, že se chce na tom opět někdo napakovat. Docela mě štve, že Liberecký kraj má nejhorší a nejpomalejší železniční spojení s Prahou s krajských měst. Skutečně ten dosažený čas snad ani není pravda, ale je to zlý sen! Kdybych věděl, že soukromníci mají větší ,,páky´´ než současné CD apd, že by daleko více tlačili na stát, aby s tím něco už začal konečně dělat, tak klidně jsem pro, aby nyní po staré trati mezi PH a LBC jezdil jen dotovaný soukromník a nikoliv monopol CD.
Prostě tady je moderní kydat špínu na ČD, na zaměstance, vozidla, prostě na cokoliv. A když se jich někdo nedejbože taky zastane tak je taky špatnej.
Já osobně raději pojedu B-čkem než abych nejel vůbec. Což se při kapacitě pěti vozů na Ostravu může klidně stát. Stejně jako je to často u busů vašeho boha Jančury. Dostat se v pátek odpoledne bez rezervace třeba do Liberce je takřka nemožné..A to bude tak i u těch vlaků..
A netrefujte se pořád do těch průvodčích, vše je o lidech a ne o organizaci, jsou slušní lidé a méně slušní. Je ale zajímavé, že já se ve vlacích ČD setkávám spíše s těmi slušnými...A že se na mě nexichtí 20 studentka ale třeba 50 paní co tu práci dělá celej život je mi totálně šumák. Když chci vidět hezké holky tak zajdu na taneční párty a je spokojenost velká:o)))Asi by měly ČD podle vás všechny průvodčí nad 30 let vyházet a najmout brigádnice, grrrr.
Jediné, co Jančurovy neupírám, je že konečně snad donutil ČD jednat, Railjety....A to, že vedení říká, že na Ostravu by nešly, tak tomu nevěřím. Ono taky proč by měly odkrývat všechny karty....Myslím, že zrovna Railjetama se pokusí převálcovat Jančuru. Pokud nabídnou i nějaké ty služby navíc jako on, a mediálně to pořádně properou, něco jako v tom smyslu, nejmodernější vysokorychlostní jednotka od známého výrobce Siemens tak na to lidi uslyší...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















