Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

A jak říkám, ČD by taky byly schopný odvozit veškeré vlaky na Ostravu v lepších vozech kdyby ten valk měl pět vozů ale to by bylo řevu, že pánové...? Ale u žlutýho to vadit nebude, to je přeci bůh, ne?
Nikdo z vás si tady neuvědomuje, že prostě když peníze na nový vozy nejsou tak se holt nedá nic dělat. Stát se prostě k železniční dopravě chová macešsky ale za to ČD nemůžou.
Pane kolego, pletete jablka a hrušky.
Vlakvedoucí a průvodčí jsou ve vlacích pro kontrolu a pro pomoc cestujících. Vlakušky jsou POUZE v 1. třídě a POUZE u vybraných spojů. Viz www stranky Českých drah. A opět napíšu, záleží na DOPRAVCI jak si upraví vnitřní předpis. U ČD jsem to již jednou zmiňoval, a jak si to nastaví konkurence je pouze a pouze jejich boj...
Všem doporučuji přečíst si D1 a D2 vybrané články pro vlakvedoucí.Pak si možná jejich práce začnete vážit a pochopíte, že to opravdu nemají lehké.
No a můj postřeh. Ještě se zde neprobíralo co nastane, když bude výluka nebo MU a RJ budou muset přesedat na NAD, nebo jet objízdnou trasou. A kdyby ta objízdná trasa např. vedla přes sřídavou soustavu...
Kolik bude rozdil na cele trase? 5 minut?
A z tech, co tim narocnym sitem neprojdou se stavaji lekari a piloti:-))
Jo byl to HighJet a ne RTExpress zastřešený SA, máte pravdu. http://www.zelpage.cz/zpravy/5825
160kmph RegJ skutečně nepotřebuje, protože to pořádně nevyužívá ani konkurence na vlacích, kterým konkurovat nebude. Srovnáváte skutečně slabou lokomotivu, která jezdí uplně jinde a zapomínáte na 151, 380tky a na úseky, kde rychlostní skoky nejsou.
Pro upřesnění: tato ironie není namířena ani tak proti členům vlakových doprovodů ČD, z nichž většina svou práci jistě vykonává dobře a svědomitě, ale proti demagogickým výplodům některých jedinců, podle nichž se absolventka obchodní akademie není schopná naučit pár předpisů, tarif (u RJ zřejmě mnohonásobně jednodušší než u ČD) a mávat správně terčíkem nebo baterkou.
A závěrem poznámka, že lidi ani tak nejsou nekriticky nadšení z Jančury jako takového, ale že bude možnost použít COKOLIV jiného než ČD a že náš milý hrdý národní dopravce bude nedejbože nucen k nějaké aktivitě a že se průvodčí v poloprázdném EC nebude v úseku Zámrsk-Bílovice nad Svitavou válet ve služebním kupé, ale bude hezky nosit Budvárky do 1. třídy;-) (jako jsem to viděl třeba v Německu).
lbc by z textu napríklad zistil, že súpravy budú na začiatku päťvozové, čo v pohode vychádza na štyri súpravy v zložení 2× Ampz + 3× ABmz. Čo sa týka úsekov na 160, nie je to také slávne ani u ČD, pretože mnohé úseky trpia rýchlostnými skokmi, takže sa klasika nikdy poriadne na 160 nerozbehne. Bastard na 090 to na Vmax vytiahne tiež málokedy (ideálne keď nefúka protivietor :)).
Jo a brzdiaca váha mašiny nebude žiadna tragédia, keď bude mať za sebou 5 Rakušákov s Oerlikonmi.
ReActor by si naopak v článku pripomenul, že už tu nemáme rok 2007 a HighJet, ale úplne iný projekt, zastrešený inou firmou, inými ľuďmi, s inými cieľmi a inými prostriedkami. A mimochodom, schválne, či uhádnete, pre koho dnes pracujú tvorcovia pôvodnej myšlienky "6 tried s kinom"... :)
No a DJtiěsta poprosím, aby trochu miernil hormóny, pretože je (vyjadrovaním, nie obsahom!) veľmi blízku štýlu diskusie, ktorý sa tu netrpí. Ako bonus pretlmočím oficiálnu informáciu SA, že palubné posádky práve prechádzajú školením z dopravných predpisov. Musím ale dodať, že ak má byť znalosť predpisov hlavnou devízou personálu ČD (ZSSK), tak to teda spánombohom, pretože blbé poznámky, kyslý ksicht a neznalosť vlastných prepravných podmienok sa stále dajú v hojnej miere stretnúť na oboch stranách Moravy a Beskýd. Súkromne si to dokumentujem tým, koľko sprievodcov už vďaka tomuto (a bohužiaľ z môjho podnetu) prišlo o prémie - naposledy cca pred dvomi mesiacmi, keď vlakvedúca ČD neoplývala nijako prozákazníckym prístupom, a kombinovala to ešte s medzerami v tých predpisoch. Rád sa podelím so svojou štatistikou u RJ, keď začnú jazdiť...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















