..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 25 26 27 28 29 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ReActor  mail  
26.08.2011 (21:18)  
Jirka (TexxO):
to všechno je pěkné, ale on zatim fakt ještě nejezdí.
Dále se nestalo spousta věcí:
160kmph, ucelené jednotky, místo 5ti tříd zatim jen jedna. Navíc se nemůžete divit, už jednou byl Jančura napsaný v GVD jako RTExpress a nevyjel. A kapacitou 48míst/vůz taky zrovna neoslní.

BTW... Dokaď na Ex/IC/EC dopravce ČD budou přípoje na regionální železnici především
v Olomouci směr Přerov-Otrokovice (zlín) - Břeclav.
v Pardubicích směr Hradec Králové
v Kolíně do Kutné Hory, Poděbrad a Nymburka

a u soukromích dopravců ne. Obávám se, že těžko národního dopravce někdo vytlačí, pokud bude držet svoje pozice.
26.08.2011 (21:12)  
Pánové, vy ste tady vydření z nějakého žluťáska jak nějaká pipka co čte Story. Aby ste se z něj ne....Chtěl bych vidět co by ste říkali, kdyby ČD nasadilo mezi Prahu a Ostravu 6vz, bylo povinně místenkové, to by bylo keců, že se do něj nedostanete a tak. Jo na ČD se holt sluší nadávat...A ty jeho doprovodkyně. Vždyť jsou to pipky co uměj s prominutím..., udělat kafe, čaj a rozdat noviny. To taková průvodčí musí znát všemožné předpisy, má zkoušky a vůbec není pravda, že jsou neochotné. A co starší lidi, to by je měli ČD vyházet ať tam mají taky jen takové pipky...? Jste trapní s tím lezením Jančurovi do zadku. Jo konkurence je dobrá ale nemusím být z toho hned připokakanej:o)))
26.08.2011 (20:59)  
Keltman> Cože? Není to k tématu, ale R1444 se má rušit? A uvedly ČD nějaký objektivní důvod? Plné to jezdí, propustnost trati 300 není ideální, ale vleze se tam, tak co?
26.08.2011 (20:56)  
Jirka (TexxO) Starý interiér - když jedno z těch ABmz jezdily nedávno na EC 79 Gustav Klimt do Prahy, bylo to "to nejlepší na českých kolejích", ale jak se ten vagon prodá žlutému ďáblu, jako zázrakem zastará. :-) To jsou mi věci...
registrovaný uživatel bobík 
26.08.2011 (20:48)  
trošku trapárna-20let bylo na změny-peněz v kanále a já jezdím v kupíčku,kterým jsem jezdil do školy před 25 lety!Když to tu napíšu-žádná reakce :-) asi drážní korektní newspeak a pod.
26.08.2011 (20:41)  
lbc a mnoho ostatnich: moc dobre si vzpominam, jak pred 2 roky mnozi tvrdili, ze provozovat vlaky neni snadny a ze na to "autobusar" nema. A navic je to drahy apod. Kdyz pred rokem prohlasoval ze za rok vyjede (ano, par mesicu zpozdeni ma, ale myslim ze je pochopitelne), tak to hodne lidi zde v diskuzi povazovalo za pouhe tlachani velke huby. Kdyz pred rokem koupil lokomotivy, tak to hodne lidi prekvapilo a vzhledem k nakladnosti teto investice jiz nemohlo byt pochyb ze vlakovy business mysly Jancura vazne. Presto se objevovaly posmesne hlasy ze jsou to stare kramy a hlavne ze nema vagony. A ty neni snadny vyrobit a nikdo mu je nevyrobi jen tak. Kdyz prosaklo ze to delaji v Rumunsku, tak tomu polovina lidi neverila, polovina zpochybnovala kvalitu apod. Nakup z Rakouska podobne. Vzhledem k tomuto dalsimu velkemu financnimu nakladu me prekvapuje, ze stale se zde vyskytuji zpochybnujici hlasy. Ted do rakouskych vagonu investuje penize do oprav, myslim ze jiz probehle investice (nakupy lokomotiv, vagonu, jejich opravy) jsou nezpochybnitelne a obrovske a dalsi planovane investice jsou ohlasene a neni sebemensi duvod tomuto ohlaseni neverit (vzhledem k tomu co vse jiz do tohoto projektu bylo investovano) a presto se stale najdou lidi co to zpochybnuji a poukazuji na stary interier, ackoliv byl vlak prevazen k opravam. Stejne tak pocet vagonu, je zcela jasne, ze budou opraveny vsechny ... nechce se mi o tom vic psat ... jen jsem zvedavej co za argumenty zpochybnujici usili RJ se objevi treba po dvou letech provozu :)))

P.S. mam tu prispevek poslany pred nekolika hodinami, ve kterem jsem vyjadril nadeji ze diky RJ snad nebudeme hnit v beckach dalsich 20 let a jako kruty vtip se tu nasledne objevila zprava, ze CD planuji pro becka jeste dlouhou budoucnost :)))
registrovaný uživatel lbc 
26.08.2011 (20:18)  
Dobrý večer
Regiojet je vzhledově barevně podobný žlutým autobusům. Že je tedy přehlédneme, nepřehlédneme. Souprava ladí jako celek, vypadá to dobře. Nicméně je tu první nedostatek prozatím interiéry nejsou. Proto celkový dojem je, viděl jsem žlutý opar a kde nic tu nic. Navíc dle fotek vidím jen 4 vozy. To má být celkový tažený stav? Pak mě udivuje, proč nenechali ty lokomotivy předělat na 160 km h.
Obecně jen určité údaje ze 120 na 140 km h. Zvýšení maximální rychlosti se děje změnou převodového poměru nápravové převodovky. Také klesne tažná síla při rozjezdu-asi 300 kN u lokomotivy s 120 km h na 258 kN u typu na 140 km h. U prvního případu při maximální rychlosti 120 km h jsou otáčky kotev trakčních motorů 1 845 ot/min a tažná síla 105 kN. U druhého případu s Vmax 140 km h dosahovali při 120 km h tažné síly 130 KN, ale srovnatelných otáček kotev trakčních motorů dosahovali až při 139 km h. Možná tedy i tažné síly asi 105 KN.
Proč o tom píši. Nejel jsem nikdy v soupravě tažené Bastardem CD 371 - bohužel, ale viděl jsem na youtube videa a nebylo jen jedno, kde tato lokomotiva je schopná dosahovat max. rychlosti 160 km h na částech tratě 090.
O Bastardu jsem kromě zvýšené maximální rychlosti na 160 km h našel jen to, že má logicky sníženou tažnou síla při rozjezdu 205 KN. Ale zatím nic víc.Je ten výkon 3080 KW postačující na tažení podobných souprav při 160 km h či nikoliv? Někteří jste zde psali, že té rychlosti možná nedosahuje. To samé píší i viz níže

Záporem lokomotivy jsou dále její malé brzdící váhy. Nedostačující je pro lokomotivy řady 371 výkon - vzhledem k tomu, že řada 371 je opatřena převodem na 160 km/h oproti původním 120 km/h, je její rozjezd velmi těžký a výkon "jakž takž" vyhovuje pouze proto, že tyto stroje jezdí po rovinaté trati. Efektivní sledování traťové rychlosti také není umožněno; mezi Prahou a státní hranicí jsou úseky s traťovou rychlostí 160 km/h poměrně krátké, a proto musí lokomotiva často snižovat rychlost ještě předtím, než vůbec rychlosti 160 km/h dosáhne.

Jaké jsou skutečné pravdivé fakta? Pokud je to pravda, jaký by musela mít lokomotiva výkon, brzdy, regulaci atd atd, aby dosahovala 160 km h běžně a byla při tom efektivní?
A s touto otázkou mě napadá otázka další. Vzhledem k přibývajícím úsekům tratí s 160 km h, bude mít vůbec CD dostatek lokomotiv s max. rychlostí 160 km h pro tento druh dopravy? Nebo jak chce později tuto situaci řešit?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
26.08.2011 (19:52)  
Náklady na stewardku nejsou zase tak strašné. Počítejte se mnou: pokud by měla hodinovou mzdu 150 Kč (a to jsou pěkné peníze pro mladou holku z Ostravska), tak i s odvody (35%) stojí cca 200 Kč na hodinu, tedy během jízdy jednoho vlaku (cca 4 hodiny) 800 Kč na vůz a spoj. Pokud bude cena jízdenky od 230 Kč, tak obsazením 3 (maximálne 4) sedaček se tato stewardka již zaplatí. Nepochybuji o tom, že především maximální využití míst ve vlaku bude klíč k Jančurovu úspěchu.
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (19:41)  
Elias is best: Až na to, že railjety vůbec nebudou na trasu Praha-Ostrava určeny. Railjety budou jezdit nejen do Německa, Rakouska, ale i Maďaři jistě budou rádi

Máte pravdu, že dnes to v téhle poloze je. Ale nezapomínejte, že Poláci chtějí dát dopořádku tu svou CMK. Takže pokud se jim to čirou náhodou podaří, tak už za nějaké tři roky (sen) "hrozí" možnost, že by mohl mít smysl ČD railjet na Varšavu přes Ostravu.
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (19:28)  
Juraj Kováč:
Tak to vážně super cena. Těším se na ziskovost. Tedy na účetní uzávěrky RegioJetu za rok 2011 a 2012. Mimochodem, za rok 2009 už na justice.cz jsou, dokonce dvakrát, pod nadpisem 2009 i 2010. ;-)

Inak tiež vidím, že málokto ocenil našu dvojitú citáciu Aleše Ondrůje.

Naopak, citace je naprosto super! Příště vás pochválím raději dřív... :-)))

Alebo že by tie vyhlásenia predsa len museli byť niečím podložené?

To ani nemusí, ale musí být v daný okamžik uvěřitelné. Dejme tomu, že za měsíc třeba už něčím podložené budou.

Sim:
No, tak v dvouvagonovém vlaku se vlakušky rozhodně neplánují. Takže o šetření na mzdách nejde. V tom ostatním asi souhlas, i když někomu byde asi vyhovovat méně pozornosti (rušení). Což by ale zkušená vlakuška (ne brigádnice v zácviku) mohla zvládnout.
  1 ... 25 26 27 28 29 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko