Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.
Žlutý vlak, veřejně-neveřejně
Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.
Finální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.
První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů
Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".
Do pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.
Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.
Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…
Od rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravu i komerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.
Právě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.
Žlutý podzim na koridoru
Do širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.
Zdroj: ŽelPage

Pri tých cestujúcich ma zaujal hlavne pohľad Karla Kovaříka, ktorý je presvedčený, že ľudia najprv prešli do autobusov SA za nižšou cenou, ale potom si už nevšimli, že sa cena zdvihla. Zrejme sa v tejto úvahe neberie do úvahy scenár, v ktorom by cestujúci u autobusu zostal pre iné než cenové dôvody, aj keby cesta s ČD vyšla lacnejšie. Na podobnom štýle myslenia bohužiaľ z veľkej časti stojí aj produktový manažment ČD.
Inak tiež vidím, že málokto ocenil našu dvojitú citáciu Aleše Ondrůje. Viac než čokoľvek iné to bol taký polnočný vtip - netreba ale zabúdať na to, že nebyť práve Aleše Ondrůje, nemali by dnes České dráhy svoj jediný relatívne úspešný produkt - SC Pendolino.
Možno fakt je niečo na tom, keď ľuďom stále opakujete, že ste najlepší, až tomu sami uveria. Ak je ale táto taktika taká jednoduchá, potom sa musím pýtať, prečo ju ostatní dopravcovia nepoužívajú tiež. Hlavne u ČD by sa fakt hodila. Alebo že by tie vyhlásenia predsa len museli byť niečím podložené?
Jistotu nemam, ale ze systemu v autobuse usuzuju, ze u zlutych bude jeden univerzalni clovicek, ktery vas privita pri nastupu, poradi s nalezenim mista, behem jizdy roznese noviny, zkontroluje jizdenky, roznese napoje a dalsi veci ... no a v pripade veskerych dotazu se obracite stale na jednoho a toho sameho cloveka. Coz je prijemnejsi jak pro personal, tak pro cestujici.
Pak je tu jeste jedno hledisko - u modrych vseobecne berou pruvodci ve vlaku jako nutne zlo, ktere dokonce v nekterem vlaku uz zrusili. Protoze se jim to nerentovalo - vzdyt z jizdneho pokryvaji prijem jen v radu nekolika malo procent.
Tohle u soukromnika - aspon na nedotovane lince - neni mozne. Tam je proste potreba cestujiciho zkontrolovat a zkasirovat, protoze je to jediny prijem. Takze situace, ze po odjezdu z Prahy jde pruvodci v rychliku az u Chocne (takze do Kolina a Pardubic jedou nekteri gratis), to je proste nemyslitelne a je potreba to zaridit jinak.
Fakt, ze se bude pravdepodobne jednat o brigadniky/-ce jsem neresil, ale je to take zajimavy postreh. Minimalne se da predpokladat, ze tihle mladi lide to budou delat s nadsenim a usmevem, ktery ani nemusi byt moc hrany. A to vse za podminek, nad kterymi spousta modrych ohrnuje nos, protoze je to pod jejich dustojnost.
Fajn, že jste se zapojil. Vidím, že srovnání jízdní doby jste již opravili. Čtu aktualizované znění, jak jste to prosím mysleli s Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky? Nechtěli jste napsat spíš s cenou od 230 korun, nebo oproti jiným novinám naznačujete, že to půjde i levněji?
že cestujúci sú vlastne nesvojprávne ovečky, ktoré sa nedokážu autonómne rozhodnúť prakticky o ničom.
Obecně řečeno je takový marketingový přístup, který se bohužel celkem vyplácí. Zákazník jako mnoho ovcí, kterým se snažíme co nejúčinněji vnutit svůj produkt. Vhodné strategii odolá jen menšina.
Jinak opakuji, fajnový souhrn! :-)
KK: já si dovolím předpokládat, že cena 230 bude jen dočasná
Já bych také myslel, ale dost možná mu nezbyde, než ji v nějaké míře natáhnout ještě přes start LeoFlirtů.
V zásade som ale od mnohých diskutérov vypozoroval pointu, že cestujúci sú vlastne nesvojprávne ovečky, ktoré sa nedokážu autonómne rozhodnúť prakticky o ničom. Ak niekto z vás podniká a pristupuje takto k zákazníkom, dajte vedieť, ako vám to ide :)
já si dovolím předpokládat, že cena 230 bude jen dočasná, protože stejnou taktiku použil Jančura zatím u všech autobusových linek (počáteční láce a po získání zákazníků zdražení na úroveň mírně nad konkurenci), jedině u linky Praha-Brno použil tutu taktiku dvakrát.....
Těžko říct, jak to Sim myslel, třeba nám to vyjasní. Jančura na to odpovídal spíš obráceně, ne že by zrovna stew bylo to, na čem by chtěl oproti ČD ušetřit. Ale kdoví, do ekonomiky RJ není zatím vidět ani zbla.
Gajdacs Marek: levnější než vlaky ČD bude snad jen cestující, který pojede s obyčejnou jízdenkou a neví, kolik slev může využít, že by mu to vyšlo levněji.
Nemýlíte se náhodou? Těch 230 Kč je přeci méně než ČD na IN25, jakýkoli SporoTiket i SoNe+ na 2 jízdy. Na druhou stranu ale nikdo neví, kolik míst bude ve žlutém vlaku na 230 Kč ani jak dlouho to bude trvat (měsíc, čtvrt roku, nafurt) ani za kolik budou ty dražší lístky.
nezpozorovali jste někdo při té jízdě, pokud to teda "trénovali"
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
















