..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 27 28 29 30 31 ... 38      Zpráv na stránku:   
26.08.2011 (17:33)  
neví, kolik slev může využít, že by mu to vyšlo levněji
Víte, jaká je výhoda SA? Že na to, abych dostal příznivou cenu, nemusím studovat širokou nabídku slev, ale dostanu ji rovnou. Schválně, kolik znáte slev ČD, kterými se dostanete z Prahy do Ostravy pod 230 Kč?
26.08.2011 (17:20)  
Gajdacs Marek : Ja doufam ze RJ uspeje. Uz jen proto, ze kdyby neuspel, tak CD zjisti ze nemaji duvod cokoliv zlepsovat a my shnijeme v "beckach" jeste dalsich 20 let

Tuhle logiku, ze jako rezista pojedete s CD nepochopim .... na priklad: radeji zaplatim vstupny na cisty udrzovany koupaliste nez se jit koupat do nejakyho zabahnenyho rybniku zdarma ... no ale v kazdym pripade Vasim cestovanim s CD a ne RJ na rezijku spis uskodite CD (dalsi zabrane sedadlo bez placeni, ktere nemuze byt prodano, resp. platici zakaznik bude treba stat a priste zvoli jineho dopravce ...)
26.08.2011 (17:07)  
Myslím, že nejprve přijde zvědavost lidí a pak konec a počet cestujících bude žluťákům klesat. Já osobně si myslím, že ČD příští rok vyhraje na plné čáře zkrácením jízdní doby a nasazením modernějších vozů s větší kapacitou míst k sezení. Navíc ČD budou mít přípoje na regionální spoje, kdežto RJ ne.
A co se týče personálu, tak ještě jsem nezažil, že by vlaková četa u ČD byla někdy nějak nepříjemná, natož na vlacích IC/EC. Naopak jsou zde ochotní lidé a to, že se pořád neusmívají není vůbec důležité. Tady je důležité, že mi vyhledají přípoj, v případě zpoždění zajistí a informují o vlacích, které čekají apod.
Cena je další věc - osobně jako režista samozřejmě RJ cestovat nebudu, podobně na tom bude spousta cestujících a levnější než vlaky ČD bude snad jen cestující, který pojede s obyčejnou jízdenkou a neví, kolik slev může využít, že by mu to vyšlo levněji.
registrovaný uživatel M 
26.08.2011 (17:05)  
ještě maličkost.jsem zvědaví jak budou tyto vlaky vypadat když je nasadí na noční spoje Košice-Praha a pojedou s ním ,,cestující"kteří dnes jezdí v těch B

Cim to, ze nektere hospody jsou zakourene a plne ozralu a jine ne? Nejaka vyssi moc?
26.08.2011 (17:04)  
Tarten: a není pointa toho vtipu hlavně v ceně zaměstnanců? Mám pocit, že u Jančury jsou to vesmě studentky, možná absolventky, takže bych se nedivil, že i když jich bude mít na vlaku víc jak ČD, zaplatí v součtu míň.
registrovaný uživatel tarten 
26.08.2011 (16:32)  
Sim: jaky v tom bude rozdil? Preci v efektivite. Pokud dokaze nekdo vyjednat nakupni cenu noveho vozu rekneme o tretinu nizsi, nez u srovnatelneho vozu dokazi CD, nebo maji ve vlaku jednu holcinu na roznaseni napoju a zaroven kontrolu jizdnich dokladu, zatimco u modrych na to musi mit lidi dva, furt jeste nechapete, ze kdyz dva delaji totez, nemusi to byt vzdy totez?

Počkat, to má být vtip? To vyjednávání ceny vagonu je k diskusi (zná ji snad někdo?), ale co ta holčina? Jak známo, ČD má pár lidí na celý vlak, kdežto Jančura slibuje holčinu v každém jednotlivém vagoně. I do médií řekl, že si je vědom, že bude mít na ujetý kilometr jeho RegioJet víc zaměstnanců než ČD a.s. Takže opravdu, kdyz dva delaji totez, nemusi to byt vzdy totez.
26.08.2011 (16:09)  
ještě maličkost.jsem zvědaví jak budou tyto vlaky vypadat když je nasadí na noční spoje Košice-Praha a pojedou s ním ,,cestující"kteří dnes jezdí v těch B
26.08.2011 (16:09)  
Doufám že k nám do Liberce tydle žlutý obludy nebudou jezdit .

No jestli myslíte elekrickou lokomotivu (jakoukoliv), tak to buďte v klidu, toho se nejspíš nedožijete, i jestli jste mladý... :-)
26.08.2011 (16:06)  
ale jsem zvědav, jak budou vypadat žaluzie po pár letech provozu

No udělat jí černou jako je přesokenní pruh u vozů se přímo nabízí, to je pravda.

Nátěr se mi libí, i když lokomotivě jako by něco chybělo.

Nechybí ve předu označení? Nebo není povinné?
To čelo s asymetricky umístěným logem vypadá vážne divně...
26.08.2011 (16:06)  
už jsem nechtěl psát ale budiž.co člověk to názor ale po přečtení všech zpráv jsem do šel k názoru že všichni mají kousek pravdy.já pokud jedu vlakem(a to dost často)vybírám si podle toho co mi vyhovuje.1.jízdní doba-pro mě docela nezajímavá protože když přestupuji zajímá mě jak dlouho musím čekat na přípoj.2.pohodlí-je potřeba vyzkoušet protože ani nové OBB a DB nejsou stejné a nemusí každému pasovat.3.personál-já jsem radši když ukážu jízdenku a po zbytek cesty mě nikdo neotravuje.samozřejmě jsou i další věci o kterých se tady mluví ale na to aby se mnou spousta lidí nesouhlasila to asi stačí.
  1 ... 27 28 29 30 31 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko