..: Žlutá souprava poprvé na trati, rozjezd Regiojetu se blíží :..

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Opava — Projekt IC RegioJet má za sebou další významný krok směrem k ostrému startu první soukromé dálkové linky na českých kolejích. Na trať mezi Opavou a Kolínem totiž poprvé vyrazila kompletně žlutá souprava pod křídly Student Agency. Předznamenává tak zahájení pravidelného provozu na trase Praha - Havířov, jež je plánované na konec září. Dopravce v současnosti dokončuje přípravy prodejních systémů i pilotního vozového parku, s čímž úzce souvisela i čtvrteční technická jízda, jejímž účelem byla přeprava čtyř vagonů v čerstvém korporátním nátěru do dílen v Kolíně. Tam vozy rakouské provenience podstoupí úpravy interiéru a technologického vybavení, aby za měsíc mohly odvézt první cestující na jednom ze třech párů expresů. S Regiojetem jsme při této příležitosti strávili dvanáct hodin a přinášíme nejpodrobnější pohled na soupravu, kterou si ještě před několika měsíci řada skeptiků nedokázala ani představit. Podívejte se.

Žlutý vlak, veřejně-neveřejně

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Čtvrteční přetah soupravy z krnovského Olpasu do kolínských dílen Metrans DYKO ve skutečnosti původně neměl být veřejnou akcí. Žlutý dopravce plánoval pouze přistavit nově nalakované vozy k modernizaci interiéru a instalaci doplňkového zařízení. Technická jízda přesto neunikla pozornosti médií a desítek nadšenců, kteří od rána vyčkávali mimořádný soupravový vlak prakticky po celé jeho trase. RegioJet samotný nakonec přistoupil na drobnou prezentaci pro novináře, byť omezenou jen na exteriér vagonů, a pózování palubního personálu. Delší pobyty pak byly využity k fotografování pro připravované propagační materiály – mnohdy s neplánovaně velkým publikem v podobě cestujících ČD, kteří žlutou soupravu potkávali při svém pohybu na nástupišti.

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj KováčFinální vzhled vozů vychází z návrhu designéra Patrika Kotase, známého třeba vizuálním řešením tramvají Škoda ForCity. Vychází z tradiční žluté barvy Mellon Yellow (RAL 1028) v kombinaci s černou. Nástupní dveře a značení vozů jsou pak vyvedený v metalické stříbrné. Od jednotné žluto-černé linie se naopak prozatím odklání vizuál lokomotiv, které zdobí asymetrické polepy s logem dopravce na univerzálním žlutém podkladu. Po stránce interiéru naopak původně rakouské vozy (dosud nesoucí registrace ÖBB) dosud nedoznaly zásadnějších změn. Ty je čekají teprve v následujících týdnech v kolínských dílnách. Zásadním způsobem zde bude upraveno vybavení interiéru a v některých případech dojde i k modifikaci jeho rozložení. Do zahájení ostrého provozu zároveň vagony obdrží zázemí pro poskytování inzerovaných služeb – Wi-Fi připojení, občerstvení včetně jídla, četba zdarma atp.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč 162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Je čas zvyknout si na nový pohled na nástupišti (Ostrava-Svinov), foto: Juraj Kováč

První nasazení: jedna třída, dvě soupravy, šest spojů

753.197 KDS, Ampz RegioJet, Bruntál, foto: Josef Petrák Čtyři žluté vozy, jež se účastnily čtvrtečního přesunu, ve skutečnosti představují jen první vlnu závěrečné fáze příprav na vyjetí spojů InterCity RegioJet s cestujícími. To se uskuteční koncem září se dvěma pětivozovými soupravami, složenými z řad Ampz a ABmz, jež zajistí tři páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Podle představitelů Student Agency se bude jednat o testovací provoz, který zároveň umožní praktický trénink vlakového personálu a doladění palubních služeb. Všechny spoje přitom nabídnou jednotný kvalitativní standard, jehož jedinou variací bude uspořádání interiéru jednotlivých vozů. Oddílové a velkoprostoré vagony by u Regiojetu měl na první pohled odlišovat přívlastek Relax, který lze již dnes spatřit na bočnicích vozů řady Ampz se 48 místy k sezení. Pokud tedy dosud platila okřídlená věta, že "nejlepší česká jednička je rakouská dvojka", s první vlnou žlutých expresů paradoxně začne platit prostá realita, že "nejlepší česká dvojka je rakouská jednička".

Olomouc a žluté vlaky dvou dopravců, foto: Juraj KováčDo pilotního provozu dálkových vlaků Student Agency se v následujících týdnech může zapojit až 22 vozů řad Ampz a ABmz v jediné kvalitativní třídě, zatímco zbylých šest vagonů řady Bmz 21-90.0 z let 1976-1978, které jsou zároveň nejstaršími z nedávných akvizic Regiojetu, čeká zásadnější modernizace s kompletní změnou vnitřního uspořádání. Od příštího jara pak žlutý dopravce počítá s dodávkami zcela nových velkoprostorových vozů UIC-Z1 několika různých konfigurací od výrobce ASTRA Vagoane Călători, které postupně doplní jeho flotilu k dosažení předpokládané kapacity deseti párů vlaků denně, včetně trasy Praha - Žilina a, o rok později, Praha - Košice. Novostavby z rumunského Aradu rovněž společnosti umožní zavést další, komfortnější cestovní třídu.

Spoje IC RegioJet v letošním jízdním řádu počítají mezi Prahou a Ostravou s jízdní dobou 3 hodiny a 33 minut se zastávkami v Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci a Hranicích na Moravě. Příští grafikon by tento čas měl zkrátit ještě o 7 minut, s cenou do 230 korun při využití Kreditové jízdenky Student Agency, včetně bezplatné rezervace místa. Vlaky ČD v současnosti českou a moravskoslezskou metropoli spojují za 3 hodiny a 44 minut, přičemž od prosince se cesta s modrým dopravcem zkrátí za 3 h 21. Napomůže tomu zejména zrušení zastavování v Hranicích, ale také důkladnější dodržování řazení souprav s garancí provozní rychlosti 160 km/h. Nejrychlejším spojem mezi Prahou a Ostravou i nadále zůstane pendolino, které v provozní kategorii SuperCity nabídne cestovní dobu 2 hodiny 56 minut.

RegioJet stevardka vyhlížející, foto: Josef Petrák RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák RegioJet stevardky, foto: Josef Petrák

Dálkový RegioJet startuje, málokdo věřil…

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčOd rozpoutání plnohodnotného konkurenčního boje na komerčně nejzajímavější železniční trase v Česku nás tedy dělí už jen týdny. Na přelomu srpna a září by RegioJet měl spustit nové webové stránky s možností nákupu jízdních dokladů, jež budou porovnatelné s návštěvou některé z poboček dopravce. Národní dopravce naopak se vší vervou nasazuje do provozu aktuální vlnu modernizovaných vagonů a slibuje rozšíření palubních služeb, včetně větší přítomnosti stewardek na prestižních dálkových spojích. Zatímco se ale budou oborové i celostátní média plnit zprávami a dojmy z nově objeveného konkurenčního prostředí, je zajímavé ohlédnout se jen několik měsíců do minulosti, kdy Student Agency upustila od původního velkolepého projektu HighJet, a prostřednictvím své dceřiné společnosti začala aktivně pracovat na záměrech pro regionální dopravukomerční vlaky na ostravské lince. Ještě v prosinci 2009 označil generální ředitel ČD Petr Žaluda ambice žlutého dopravce za "demagogické kecy". „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a nikdy neuvidím,“ zdůraznil tehdy Žaluda s odkazem na dosavadní úspěchy spojů SuperCity Pendolino.

Olomouc a dva žluté vlaky. O jednom z nich se donedávna pochybovalo ve velkém., foto: Juraj KováčPrávě důvěra národního dopravce ve svůj vlajkový produkt rezonovala v debatách uplynulých let obzvláště silně: „Osočování existujícího a úspěšného pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně,“ říkal na sklonku roku 2007 tehdejší mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Teď RegioJet postupně představuje vozidla, jež by svým komfortem měla oslovit i nejnáročnější zákazníky národního dopravce. „Přestože u dopravce RegioJet budou vozy označeny jako vozy 2. třídy, přibližně 190 míst z celkové kapacity 240 odpovídá konfigurací a komfortem běžné první třídě nebo konfiguraci prémiové první třídy Business Class. RegioJet i tímto sleduje slogan, který má charakterizovat jeho služby – O třídu lepší,“ uvádí dnes marketingový ředitel Student Agency Aleš Ondrůj.

Žlutý podzim na koridoru

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef PetrákDo širšího povědomí se firma RegioJet dostala před více než rokem díky výraznému marketingovému projektu Žluté jaro na železnici. Teď, po měsících příprav, projela po třetím koridoru první ucelená souprava v čele s upravenou lokomotivou 162.114. Prozatímní vozový park i personál dopravce si tak poprvé vyzkoušel jízdu rychlostí 140 km/h v žlutém podání. „Jeli jsme jak draci,“ pochvaloval si management Regiojetu. I přes svou relativní všednost tak obyčejný přesun soupravy přitáhl více pozornosti, než kdejaká oficiální prezentace za uplynulých několik let. RegioJet na českých kolejích čeká ještě dlouhá cesta ke komerčnímu úspěchu; na druhý pokus a po krůčcích ale postupně realizuje to, co se nepovedlo někdejšímu dopravci Railtrans, co část politické scény nikdy nechtěla, a co ještě donedávna celá řada lidí zcela odmítala. Ve světle avizovaného příchodu třetího hráče tak cestující na železnici čeká vskutku horký podzim, který zajisté přinese nevídané výkony od všech zúčastněných stran.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2011 (2:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 28 29 30 31 32 ... 38      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.08.2011 (16:04)  
62 - Kterou zlutou obludu myslis? Tu vpredu bych asi fakt nechtel...
http://www.zelpage.cz/news_n/olomouc_rj_zlute_vlaky.jpg
registrovaný uživatel Kakov 
26.08.2011 (15:49)  
cestující: máte pravdu, ta loko vypadá, jako kdyby čekala na druhou část "nátěru"

edit: ale jsem zvědav, jak budou vypadat žaluzie po pár letech provozu
26.08.2011 (15:39)  
Tady je zase veselo. :)

Nátěr se mi libí, i když lokomotivě jako by něco chybělo. Najbrt je oproti tomu jen šedá myška.
Jsem zvědavý na interiéry.
registrovaný uživatel Kakov 
26.08.2011 (15:27)  
62-58:
rozumím Vám, ale máte odvahu sem něco takovýho napsat :-)
registrovaný uživatel 62-58 
26.08.2011 (15:21)  
Doufám že k nám do Liberce tydle žlutý obludy nebudou jezdit .
registrovaný uživatel Busman 
26.08.2011 (15:19)  
Jak napsal Joska Holibajda v 7:28 - tenhle byznys je založen na omezené kapacitě spojů - můj názor ohledně vlivu na síťovost je pravidelným čtenářům zdejších diskuzí snad znám (nechce si mi to znovu rozepisovat) - a trend v podobě mnoha kratoučkých rychlíků na vytížených relacích se mi taky nelíbí, no, uvidíme, jak se bude situace vyvíjet.

Docela Radima s Leošem obdivuju, je to risk jak prase - a je vidět, že v západní Evropě se do toho na vlastní riziko moc soukromých dopravců nehrne - vlastně jen ta divná linka Veolie ve východním Německu někam k Rostocku, ti Italové u Milána, co taky nakupují v Aradu, WestBahn a tamti na trase Köln - Hamburg. A ti všichni mají ohromnou výhodu, že mohou inkasovat jízdné, o němž se tady nikomu nesnilo.

Jinak přes některé výhrady Jančuru i Novotnýho vítám, protože
- přinesou na železnici inovace - hlavně v oblasti interiérů (nikoli jen opakovaně nepovedené rekonstrukce ČD) - a paštičkářův koncept s lehkou příměstskou jednotkou v dálkovém provedení je dost převratný - a interiér jeho Flirtu podle plánků vypadá fakt dobře, však Stadler to bude nabízet dál,
- ukážou některým drážním zaměstnancům, kteří umí jen nadávat na poměry - a jak je všechno na houno - že tu perspektiva je,
- možná prosadí větší investice do železniční infrastruktury, protože oba dopravci budou řvát, když budou cítit, že jim něco kazí kšeft, takže železnice bude muset zůstat konkurenceschopná i po otevření R35.

Další postřehy:
- ty ojetiny ÖBB budou možná spolehlivější než Rumuni (i když jako noví budou zpočátku jistě vypadat pěkně),
- narozdíl od Leošových pohřebních čerňáků se mi Radimovi žluťáci líbí (vč. lokomotiv),
- už se těším, jak ty blondýny budou mávat na odjezd jak děžurný někde v Rusku.
26.08.2011 (14:41)  
Díky pánové za perfektní článek, všechny podstatné informace na jednom místě. Takovou newsku jsem již od včerejšího odpoledne po netu marně hledal.
Ke skutečnostem samotným, ve článku obsaženým: Ať už budou žluté vlaky dobré či špatné, je dobře, že tu jsou. Konkurenční prostředí je potřeba a už nyní je vidět, že ČD zavádí různé novinky aby o své zákazníky nepřišly.
26.08.2011 (14:09)  
Pár postřehů:

Vagóny mají moc pěkný lak. Tentokrát se to panu Kotasovi povedlo. Doufám, že bude tak dobře navrhovat i interiéry vozů (jak těch, které půjdou na modernizaci, tak těch novostaveb). Moc se těším.

Co mě překvapilo ještě víc, je fakt, že i vozy řady ÖBB Apmz dokáže někdo považovat za 2.třídu! Tady se vedení RegioJetu vyznamenalo - bravoo! Už chápu vážněji slova od Jiřího Schmidta "Konkurence se nebojíme."

I holky mají pěkné košilky. Schválně, kdo z nás sbalí jako první nějakou borku z RegioJetu? ;)

DJTiësto: Až na to, že railjety vůbec nebudou na trasu Praha-Ostrava určeny. Railjety budou jezdit nejen do Německa, Rakouska, ale i Maďaři jistě budou rádi, když se do jejich země podívají railjety (počítám s tím, že i EC Jan Jesenius bude sestaven nakonec z railjetu), a v neposlední řadě Poláci. Tady buď je možná Moravia a nebo přeci jen jednou denně (konkrétně na EC Praha nebo na možný návart Comenia) by se mohl vyskytovat railjet, ale víckrát asi ne. Na tuto trať se (ne)těš na soupravy typu Ampz + WRmz + Bbghsmee + 2 Bdmpee + 2 Bmz. Aspoň tak zní můj odhad.
26.08.2011 (13:42)  
infected.bass: Medzi Viedňou a Salzburgom už od decembra v hodinovom takte http://www.westbahn.at/ (dvojposchodové jednotky od Stadlera). Liberalizácia v osobnej doprave postupuje aj v západnej doprave, i keď pomaly.
U nás v postkomunistických krajinách nevidím iný spôsob ako konečne trocha "obmedziť život" prehnitým štátnym skorumpovaným molochom (čd, zssk..) a skokovo zvýšiť kvalitu cestovania.
Už sa teším na linku RJ Košice-Praha, dúfam že tam nebude vylúčená vnútroštátna doprava. Podľa článku od roku 2013?
26.08.2011 (13:25)  
Moje euforie naplno propukne ve chvíli, kdy se olomouckým nádražím prožene první žlutý vlak na pravidelné cestě. Nicméně to Jančurovi hrozně přeju. Hrozně rád bych viděl nástupiště, kde by chvíli po sobě odjížděly vlaky ČD i RJ a nraváno bylo jen na jedné straně u žlutých vagónů... Nejde o to, aby Jančura ČD zruinoval, to stejně nejde, ale o to, aby i lidé, kteří necestují občas vlakem v zahraničí pochopili, jak se taky jezdit dá. Aby si prostě spolu s pohádkou mohli říct "jak jsem mohl(a) tak dlouho žít po selsku" :)
  1 ... 28 29 30 31 32 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko