..: Komerční spoje Českých drah – jen vybrané IC/EC :..

IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Jiří Strnisko Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.

Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.

Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011

KategorieSpoje
InterCity530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník
EuroCity102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia

Detail skříně 151.001, foto: Josef Petrák Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.

Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.

Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.3.2011 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
15.03.2011 (19:57)  
od posledního březnového pondělí do neděle se v po,st,pá,so a ne má konat tzv. sčítání vlaků ec/ic ; vím o relaci praha-brno-břeclav,praha-ostrava-těšín a břeclav-ostrava ; s vlakovou četou bude chodit brigádník a bude do archu zaznamenávat typ jízdenky,třídu,počet cestujicich na jízdence a úsek cesty ; to má asi souvislost viz. zpráva
15.03.2011 (18:04)  
naroznej:On někdo takový je?

Pokud vyjede Jančura a bude mít minimálně srovnatelný tarif s ĆD, budu se mezi ně řadit já (a to nepočítám srovnání komfortu vozidel - samozřejmě že jsem Jančurův vůz ještě neviděl, ale předpokládám minimálně o level vyšší kvalitu než jsou vozy Bee272). Pokud bych se měl rozhodnout jestli jet vlakem, který staví ve Třebové a v Kolíně nebo který projíždí, moje volba je jasná.
Tam totiž nejde jen o těch uspořených pár minut, ale i o ten pocit z jízdy bez prostojů, obtěžování nastupujícími/vystupujícími cestujícími, rizika vzniku zpoždění z důvodu čekání na různé přípoje v těchto stanicích atd.
Registered user PN  mail  
15.03.2011 (18:00)  
Naroznej: On někdo takový je?
To byste se divil. Zrovna na trase Brno - Praha, o které je zde primárně řeč, je jakékoliv zdržení vlaku vnímáno negativně, protože je zde konkurence D1, ať už individuálně vlastním autem nebo v podobě autobusů. Potom každé zdržení, byť jen o pět minut, odvede část cestujících z vlaků do autobusů nebo aut. Ostatně já už dávno říkám, že aby EC a IC (a nově i Ex) z Brna do Prahy mohly alespoň trochu konkurovat D1, neměly by stavět nikde jinde než v Pardubicích. Ale to je asi bohužel neprůchozí :(
15.03.2011 (17:59)  
- Jistě, ovšem po odečtení tržeb z cestujících, kteří se mnou kvůli delší jízdní době nepojedou.
- On někdo takový je? Jestli nějaký vlak bude o pět minut na x stovek kilometrů pomalejší (rychlejší) nemá to prakticky žádný vliv ...


Ale jisteže má. Jednak každá zastávka dálkového vlaku přidává nejméně 3 minuty, takže se to nasčítá.
A nezanedbatelný psychologický vliv má efekt zastavování "v každé díře" a "obtěžování" spolucestujícími, kteří vystupují a nastupují. A to ani nepočítám, že zvláště v některých hodinách a oblastech nastupují a vystupují v zastávkách i zloději.
15.03.2011 (17:10)  
honzatvs) Je to v té smlouvě mezi ministerstvem a ČD, která je odkazovaná ve zdrojích. Vyčíslené na celé tisíce Kč. Už jsi si ji otevřel?
15.03.2011 (16:59)  
Jak je to vlastně teda s tím financováním od státu? Dochází mi z diskuze, že v tom vlastně nemám jasno, jak to teď u nás je... Je stanoveno dopředu kolik ČD (či někdo jiný) od státu/kraje dostane, nebo se to dává dokupy až kolik prodělaly..? Myslel jsem, že je to nějak na vlakokm stanoveno...
15.03.2011 (16:53)  
[i][kolik by asi ČD - nefinancované ze státního rozpočtu - potřebovaly, aby se dostaly na úroveň členského státu EU > takových 300 miliard na kolejová vozidla a takových 200 na modernizaci zázemí pro cestující ... To je takový dloužek za 40 let "komunismu na železnici" a nějakých těch 20 let "post" komunismu/i]

Podívejte se na veřejné rozpočty a zadlužení průměrného členského státu EU.
Když se zamyslím nad pojmem průměrný členský stát EU napadne mě neefektivita , zbytečné plýtvání všude možně a zadluženost. Dříve nebo později tento svět musí tvdrě dopadnout na hubu. A všichni se budou divit.

Zkuste se třeba podívat na průměrnou soukromou firmu v EU , která nemá žádnou souvislost s veřejnými financemi a zjistíte , že spousty a spousty firem funguje na stejné bázi , jako 40+20 let fungovaly ČD. Tudíž také žádné investice a dojení techniky až na doraz.
15.03.2011 (16:44)  
Jistě, ovšem po odečtení tržeb z cestujících, kteří se mnou kvůli delší jízdní době nepojedou.

On někdo takový je?
Jestli nějaký vlak bude o pět minut na x stovek kilometrů pomalejší (rychlejší) nemá to prakticky žádný vliv na rozhodování jakým vlakem jet.
15.03.2011 (16:39)  
Jackub : kolik by asi ČD - nefinancované ze státního rozpočtu - potřebovaly, aby se dostaly na úroveň členského státu EU > takových 300 miliard na kolejová vozidla a takových 200 na modernizaci zázemí pro cestující ... To je takový dloužek za 40 let "komunismu na železnici" a nějakých těch 20 let "post" komunismu, kdy se na Č(S)D pohlíželo jako na dojnici socialismu ... která ze zahnívajícího sena vydojí mléko hodné kraviček pasoucích se na švýcarských alpských loukách ...
Registered user sAd 
15.03.2011 (16:36)  
Jenom pro upřesnění, zdali jsem tuto komedii správně pochopil. ČD bude část dálkových vlaků provozovat na své riziko a přitom nebude vyžadovat žádné příplatky?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko