Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.
Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.
Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011
| Kategorie | Spoje |
|---|---|
| InterCity | 530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník |
| EuroCity | 102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia |
Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.
Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.
Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24
| 15.3.2011 (7:00)
Ano. A také předpokládám, že v závazku budou jezdit i jiné firmy (už ostatně jezdily a jezdí).
Rozdíl tu je, poněvadž zisk soukromé firmy jde logicky majitelům (pokud se rozhodnou si ho vyplatit), kdežto aby ho státní ČD odváděla do státního rozpočtu je nesmyslné..
Vydělat si chtějí všichni bez rozdílu...
No za 1). A stát by měl dotovat i EC/IC (ať ČD či jinému dopravci) tam, kde si na sebe nemůžou vydělat sami a kde mají smysl. Stejně jako dotuje R/Ex..tohle rozlišovat je nesmysl, vlastně je to jen slovíčkaření...
Jinak ale ČD, jako státem vlastněná firma, by měla veškerý zisk cpát zas do investic (až bude vše ok (ha ha ha...) tak rezervy atd), soukromník si samozřejmě chce něco nechat pro sebe.
Nezáleží na tom, kdo společnost vlastní. Např. Skanska bere velké procento svých tržeb ze státního rozpočtu (tedy - vašimi slovy - z našich daní), přestože je soukromá. Naopak Budějovický Budvar, přestože je zcela státní, nebere z daní nic. Čili vlastník firmy a čerpání veřejných peněz spolu nesouvisí.
Očekávám ale, že za své peníze dostanu službu na úrovni zeměpisné polohy našeho státu a počátku 21. století.
Dresden - Cottbus (1:48) 21,40 EUR
Praha - Plzeň (1:40) 147 Kč (6,03 EUR)
Jsem přesvědčen, že u DB i u ČD dostanete to, na co máte "za své peníze" nárok. Bohužel jsme si za dlouhá desetiletí zvykli, že doprava je levná. Zatímco za telekomunikace, bankovní služby apod. jsme ochotni platit stejně jako se platí na Západě, za vlak bychom tolik nikdy nedali. A přesto se dovoláváme západní kvality. Toto ještě jednou uvádíte v dalším odstavci : On platí a za své peníze chce kvalitní službu. Vážený zákazník by si měl uvědomit, že když platí 3x míň než Němec, tak prostě nemůže mít stejně kvalitní službu i kdyby chtěl sebevíc.
_________
Velký problém je v obecném chápání role národního dopravce. Tentýž člověk je schopen vyslovit dva protichůdné názory:
1) ČD by se měly chovat stejně jako soukromé firmy - měly by být soběstačné.
2) ČD by měly dělat to, co od nich majitel (stát) potřebuje - třeba "na vlastní triko" vozit Hungarie a Vindobony, aby nebyla mezinárodní ostuda; nebo jezdit v půl jedenácté večer z Městečka do Horní Lhoty, aby se 5 dělníků, co nemají auto, dostalo domů ze šichty.
Takže bych tu rád hodil do placu zásadní otázku: čím mají ČD být?
1) Firmou zaměřenou na zisk, která se bude zabývat jen výdělečnými aktivitami i za cenu sociální necitlivosti, která k běžnému podnikání bohužel patří.
2) "Firmou", která bude "podnikat" tak, jak ministr dopravy pískne.
A čeho že si to mám hledat důvod? A proč? :-)
Já pouze konstatoval, že mi přijde, že na to, kolik se do ČD lije peněz, je výsledek (nejen) podle mého dost žalostný. O konkurenci jsem prohlásil, že je zdravá a jejími důsledky je obecně zlepšování služeb. A je to teď vidět i na chování ČD.
S tím nesouhlasíš a za to je to mínus? :-)
dohlib: RegioJeb už teď měl s peršinkama konkurovat RailTranzu.
Nemyslíte, že je to trochu mimo téma? Já se nejvíc bojim, že komerční IC/EC vlaky vypadnou z přípojů a že za ně nebude dotovaná náhrada v případě příplatků - jsem tudíž za tuto zprávu rád.
A nedivil bych se, kdyby ČD prostě pohrozilo zrušením nově nedotovaných vlaků. Na mnoha trasách jsou IC/EC vlaky nenahraditelně spjaty s veřejnou obslužností.
Jestli někdo bude jezdit 160 či nebude, to se časem uvidí. A jestli ČD budou jezdit s více vlaky taky 160, tak mne to taky potěší.
Pokud se nepletu, tak ČD jsou, jakožto státem zcela ovládaná a vlastněná společnost, financovány ze státního rozpočtu. tedy z peněz každého, kdo do něj placením daní přispívá. Vypadá to, že mnoha z těchto přispěvatelů nevadí, jak s těmito penězi ČD zacházejí. Proč tolerovat to, že za 20 let se v kultuře cestování změnilo tak málo?
Nevím, kolik by ČD musely dostat, aby byl stav utěšenější a hodný úrovně členského státu EU a 21. století. Obávám se, že ani mnohonásobně vyšší příspěvky (čti dorovnání prokazatelné ztráty) by stav mnoho nezlepšily. A svým způsobem mě to ani nezajímá. Já si jejich služby platím, dokonce dvakrát - prostřednictvím daní a nákupem jízdenky. Za tyto peníze v drtivé většině naprosto nedostávám odpovídající služby. Nechápu, proč bych s tímto stavem měl být spokojen. Jen proto, že ČD jsou údajně ve špatné finanční situaci? Ale má mě to zajímat? Od toho mají ČD své (dobře placené) vedení, které je placené pochopitelně i za to, aby společnost spravovalo s péčí řádného hospodáře.
Pracuji ve službách a neumím si představit, že bych zákazníkovi prodal nekvalitní službu, ještě s vysvětlením, jak je na tom naše firma špatně. To ho vůbec nezajímá, a právem! On platí a za své peníze chce kvalitní službu. Tak to funguje ve všech službách v zemích, se kterými bychom se měli srovnávat. A doprava je také služba. Opravdu tedy nevidím důvod, proč zrovna vůči ČD uplatňovat jinou optiku.
Je mi jedno, kdo bude na jaké trati jezdit. Očekávám ale, že za své peníze dostanu službu na úrovni zeměpisné polohy našeho státu a počátku 21. století. A jako u jiných služeb, i zde je vidět, že platí pouze a jedině konkurence. Co jiného motivuje ČD k tarifním změnám/nabídkám (Eliška), "prémiovým" službám (stevardky), zákaznické orientaci (ombudsman, supervizoři)?
Myslím, že bychom měli za konkurenci na našich kolejích být více, než rádi, protože přinese kulturnější cestování, možnost výběru a zlepšení image železniční osobní dopravy vůbec. A to snad každý, kdo chodí na toto fórum, chce. Nebo se pletu? :-)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










