..: Komerční spoje Českých drah – jen vybrané IC/EC :..

IC 588 Leoš Janáček nedaleko Jistebníku, foto: Jiří Strnisko Praha — Vlaky EuroCity a InterCity dopravce České dráhy budou opět provozované komerčně, tj. mimo závazek veřejné služby. Ovšem jen některé vybrané. Na základě premisy, že EC/IC si na sebe musí vydělat, byla omezena objednávka ministerstva dopravy u ČD a také dotace na tyto spoje. Ačkoliv bylo vyhlášeno plošné zrušení plateb za provoz těchto dvou kategorií vlaků, mimo objednávku se dostaly na podzim 2010 pouze tři páry InterCity a 4 páry vlaků EuroCity. V minulém týdnu pak ministr dopravy Vít Bárta oznámil podepsání dodatku mezi ministerstvem a ČD, který počet komerčních spojů rozšíří. „Komerčně budou provozované všechny vlaky EC kromě těch, které jsou vázány mezinárodními úmluvami,“ specifikoval škrty generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jsou tedy všechny vlaky vyšší kvality komerční? Ne, ani nebudou. Reálně se řeší jen spoje mezi Prahou a Ostravou, přičemž ale do škrtů spadly i IC a EC, které Ostravou projíždí v jiném směru.

Od 12. června do 10. prosince 2011, kdy bude tento dodatek uplatněn, můžeme také očekávat změnu kategorie některých IC na expresy, což podle ČD zároveň bude znamenat více zastavení na trase – podle všeho v Kolíně a České Třebové. Pod hlavičkou Ex nově vyjede Zlínský expres, Zdeněk Fibich, Brněnský drak nebo Josef Václav Myslbek. Naopak komerčně budou provozovány vlaky InterCity Hutník, Ostravan, Helfštýn a Rastislav. Na ostravském rameni bude komerční také jeden spoj EuroCity – Praha – směřující do Varšavy. Kromě toho budou provozovány mimo závazek veřejné služby mezinárodní vlaky Sobieski, Polonia a Moravia na rameni Ostrava – Břeclav. Stát ponechá v objednávce všechny vlaky EC z Prahy do Německa přes Děčín, z Prahy přes Vsetín na Žilinu a z Prahy do Břeclavi, a dále do zahraničí. Dohromady budou na obchodní riziko ČD provozovány 4 párů vlaků IC a 4 páry vlaků EC. Dalších 5 párů InterCity dráhy převedou na expresy.

Přehled komerčních spojů ČD po 12. 6. 2011

KategorieSpoje
InterCity530/531 Helfštýn, 532/533 Rastislav, 544/545 Ostravan, 580/581 Hutník
EuroCity102/103 Polonia, 104/105 Sobieski, 110/111 Praha, 136/137 Moravia

Detail skříně 151.001, foto: Josef Petrák Ministerstvo dopravy v dodatku desetileté smlouvy s ČD i přes škrty nadále garantuje cenu 114 korun/vlkm (109 korun v roce 2010). Namísto toho se vzdává neomezené kontroly nad rozsahem objednávky na linkách Praha – Ostrava a Břeclav – Bohumín. Díky tomu dojde ke kuriózní situaci na lince Praha – Ostrava, jež je podle některých hlasů jako jediná schopná čistě komerčního provozu: v nabídce zůstane nahodile 6 párů dotovaných expresů a 3 páry komerčních vlaků IC/EC v dvouhodinovém intervalu. Kvalita souprav v této chvíli příliš nesouvisí s kategorií vlaku, jízdní doba všech je shodná – liší se jen tím, jestli zastaví v Zábřehu na Moravě, Suchdole nad Odrou a Studénce. Pouze na palubě vlaků EC Praha a IC Ostravan probíhá pilotní provoz prémiových služeb pro cestující v 1. třídě. Jízdné na všech vlacích je také shodné a během tohoto jízdního řádu se měnit nebude. „Pokud by se mělo jízdné zvýšit, tak pouze na základě razantního zvýšení kvality,“ komentoval dohady ohledně znovuzavedení IC/EC příplatků Petr Žaluda.

Ačkoliv to nebylo původním záměrem ministerstva, jedinou dálkovou trasou s výhradně nedotovanými spoji v České republice se stává relace Bohumín – Břeclav, o jejímž komerčním potenciálu se prakticky nikdy nediskutovalo. Zda ziskovost spoje skutečně záleží na jeho kategorii, se dozvíme až po zveřejnění jízdního řádu 2011/2012 – hlavně, pokud některé spoje z objednávky zmizí. O tom, jak jízdní řád pro příští rok bude přesně vypadat, je ale podle Petra Šťáhlavského zatím předčasné hovořit. Poukazuje ovšem na to, že jako komerčně uživitelná byla vždy prezentována pouze trať Praha – Ostrava, a proto by mohlo dojít k redefinici dotací, které by již nezohlednily vlakové kategorie.

Zdroj: České dráhy, Ministerstvo dopravy, ČT24


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.3.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jackub 
15.03.2011 (11:45)  
@ dohlib 11:11 - naprosto souhlasím!
registrovaný uživatel dohlib 
15.03.2011 (11:15)  
:M
Třeba 160 jezdit bude, to se uvidí. Pokud se jim nebudou házet klacky pod nohy, jako u RailTransu. A pokud budou jezdit třeba jen 140, tak se všichni těšíme na lepší prostředí a služby. A také hodně hraje vědomí, že je nedotujeme ze svých daní.
registrovaný uživatel dohlib 
15.03.2011 (11:11)  
Chcete tady snad tvrdit, že ČD je super podnik a od roku 1989 udělal velký skok dopředu ? Je tu asi hodně obhájců ČD.
Že tu za 20 let jezdí jen velmi málo nových či rekonstruovaných vozidel ? A když, tak hodně předražených. Hospodaření ČD je velmi snadné. Na co nemáme, dáte nám vy, státe a daňoví poplatníci. A za co to utratíme, se uvidí. A jestli budem ve ztrátě, co na tom ? Nic se neděje.

Jen mi klikejte minusy, ČDfilové, já jezdím vlakem rád, ale nerad vidím, když se děje něco nekalého.
registrovaný uživatel Jackub 
15.03.2011 (11:07)  
@ Juristic007: A co konkrétně Vám na příspěvku od dohliba vadí? Požadavek na garanci řazení? Požadavek na kvalitní vozy na (alespoň) těchto kategoriích vlaků? :-)
15.03.2011 (10:50)  
dohlib na takovéhle diskutující jsme tady čekali....
registrovaný uživatel M 
15.03.2011 (10:47)  
A ta konkurence bude na tech tejnych kolejich jezdit 160?
15.03.2011 (9:50)  
rpet) R, Ex, IC, EC jsou v současnosti defacto jen papírové kategorie. Ty vlaky plní především vnitrostátní dopravu a protože se navážou do systému (JŘ), tak výměnou za to, že lidi nebudou nucení platit příplatky, se hradí prokazatelná ztráta jako za jiné spoje. Je to rozhodně levnější, než souběžně s IC objednávat ještě R, který zajistí, aby všechny přípoje ze státem placených vlaků byly na státem placené vlaky.
registrovaný uživatel dohlib 
15.03.2011 (9:50)  
No jo, taky bych souhlasil, aby se na EC/IC platil povinně místenka či příplatek. Jenže ČernáDíra neboli ČekámDlouho není schopna tyto spoje (až na pár výjimek) zajistit kvalitními vagóny. A málokteré EC/IC může jet 160, protože na to většinou nemá vagony. Už ať přijde konkurence, ať ta ČernáDíra na peníze státu a nás daňových poplatníků konečně skončí.
15.03.2011 (9:45)  
Myslím, že naprosto správný je ten postřeh ČD na konci článku - dotace by neměly záviset na kategorii vlaku ale na relaci. Bohužel i kroky kolem "rušení" dotací na IC/EC jsou další Bártovinou - ač se ohání koncepcemi, je zatím dost nekoncepční...
registrovaný uživatel Honza  mail  
15.03.2011 (9:42)  
Já EC nejezdím, takže jestli bude, nebo nebude příplatek je mi úplně jedno.
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko