Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.
V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.
OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage
| 3.5.2011 (7:00)
Michal Drábek: Nebylo by třeba pro důchodce lepší víc zastávek přímo v obci a přestup hrana-hrana?
Ve zdejším regionu přestupy hrana-hrana mezi vlakem a busem opravdu možné nejsou... Jinak viz příspěvek z 10:27.
A mít takt 15 min mezi Pardubicemi a Hradcem Králové mi zrovna moc potřebné nepřijde, půlhodina tam po většinu dne stačí...
Tu přece zákazník chce u jakéhokoliv druhu veřejné dopravy, nejen železnice...
Na železnici je přehlednost nabídky největší a asi to tak i zůstane... A pomocí telefonu si můžu třeba snadno zjistit polohu vlaku, což u busu nejde... Mě prostě jako návětěvníka jakéhokoli regionu bude odrazovat, když mě někdo bude nutit k přestupu vlak/bus, jak to má být třeba na trati 261, obzvlášť když tu trať budu chtít využít k tranzitu, což je zde možné. A určitě nejsem sám...
trať 024: Zastávky na znamení proč ne. U elektrické jednotky by to neměl být problém, mají to i ešusy (tím samozřejmě nemyslím, že by zde měly být provozovány ešusy)... Zastávka Jamné má význam taky pro severní část Jablonného, což se často opomíjí. V její blízkosti se nachází třeba poměrně velký podnik Dřevotvar Jablonné, jehož zaměstnanci můžou tuto zastávku využívat. Jinak ta zastávka je na okraji Jamného, vesnice nezačíná kilometr za ní, i když její střed je dál.
Bavil jsem se o tom se starostou a zastupitelem Těchonína, byli důrazně proti. Potom tak do 10 dalších lidí... Nějaké vymetací busy tam jezdí už dnes a důchodci s nimi jezdí třeba dopoledne k lékaři. Ty se klidně můžou nechat, ale nevidím důvod, proč by tam kvůli tomu neměly zastavovat vlaky a po celý den by je měly nahrazovat vymetací busy (kterých nebude tolik jako vlaků), na které mnozí nejsou zvědaví (obzvlášť třeba turisté a zdaleka ne všichni to mají na vlak výrazně dál než na bus, je nějak v módě říkat, že snad všichni to mají na vlak hrozně daleko...). Znovu připomínám, že časová úspora je na trati 024 zanedbatelná, že Králíky spěšné vlaky neuživí (obzlášť když se nepočítá ani s vlaky do Hanušovic a Štítů, k čemuž doufám nedojde...) a že na této trati je za Jablonným každý cestující dobrý, takže je nesmysl je z nepříliš obsazených vlaků ještě vyhánět. Navíc když ti je pod záminkou pochybných "úspor" zatěžko vést vlaky třeba na trati 261, tak projet jinde stanice a zastávky a po celý den tam vést prázdné souběžné vymetací busy mi úsporné zrovna nepřijde...
Co se týče přehlednosti nabídky apod., tak předpokládám, že jsi asi neviděl návrh pro trať 024. Já jo a je to příšerné.
co třeba ten závlek do Skutče??
Nějak nevím, co tím myslíš, ve Skutči není vlak nijak daleko od města...
doomlukas > ja vim, je to vytrzeno z kontextu, ale zkuste popravde odpovedet v tehle situaci: vlak mi jezdi nejbliz 2 km od bydliste (kam muzu jedine pesky), dalsi zastavka vlaku je 4 km od bydliste - a na tuhle zastavku mi jezdi autobus, ktery mi stavi 300m od bydliste. Vy byste na mem miste slapal vzdy vyhradne ty 2 km pesky, nebo byste dokazal prekousnout prestup a pretrpel ty posledni 4 km v autobusu?
i 3 vlaky denně na trati nemusí být v zásadě špatné, na rozdíl od situace, kdy sice něco jede co 2 hodiny ale x-krát přesedám a vždy si to o 3 minuty ujede, "protože takt".
Souhlas - ani takt nelze brát dogmaticky.
Jinak tragédií Slováků je, že mají velkou část osídlení soustředěnou do údolí, což je pro obsluhu vlakem vhodnější.
Co se ke mně doneslo, lidi tam dost jezdili, přesto na mnoha takovýchto tratích zrušili provoz.
S našimi polními drahami, důsledně se vyhýbajícími většímu osídlení (co třeba ten závlek do Skutče??) to ovšem nelze srovnávat. Nevím o žádné naší trati "na zrušení", která by vedla hustě osídleným údolím.
jde i o atraktivitu a přehledost nabídky.
Tu přece zákazník chce u jakéhokoliv druhu veřejné dopravy, nejen železnice...
A jaký vlakový zabezpečovač? Ten je snad jen na hlavních tratích.
Ve formě "živáku" neboli kontroly bdělosti strojvedoucího ho najdete i na lokálkách. A taková předepsaným způsobem vyrobená a otestovaná krabička už něco stojí...
Myslel jsem to jako veřejnou dopravu, ne zaměstnaneckou...
Tak to jsem byl pro změnu mimo mísu já :-).
podle mě by měla být možnost jezdit do zaměstnání hlavně veřejnou dopravou, zaměstnanecká by měla být spíše takové nouzovější řešení...
Částečně souhlasím. Pokud to rozumným způsobem (tj. za rozumné peníze!) jde zajistit, měli by zaměstnanci mít možnost jet veřejnou dopravou.
Ad Králíky:
Těchonín a Mladkov dejme tomu.
Ideální by bylo "moderně na znamení", tj. na tlačítko, které by rozsvítilo světlo umístěné na tabuli před zastávkou, a tlačítka ve všech vozech. V německy mluvících zemích běžné, u nás by to vyžadovalo úpravu D1, D2 a přepravních podmínek. Nicméně hodilo by se to leckde a v sedle to ušetří trakční energii.
Jamné má zastávku skoro kilometr od vesnice, která se táhne dalších 1,5 km - nebo je to ve skutečnosti jinak?
Nemá smysl hnát cestující na nějaké poslední třeba 4 km z vlaku do busu, prostě na to nejsou zvědaví.
Souhlasím, že přestupy jsou obecně nepopulární.
poměrně dost místními lidmi. Kolik?
Nejen já mnohem raději půjdu kousek dál od vlaku, který mě zaveze přímo a častěji, než abych musel pořád přestupovat mezi vlakem a busem.
Opravdu vám to potvrdila většina reprezentativního vzorku obyvatel? Nebylo by třeba pro důchodce lepší víc zastávek přímo v obci a přestup hrana-hrana?
Nemluvě o nepřehlednosti takové nabídky, kdy jednou jede zastavující vlak, podruhé nezastavující a potřetí bus...
To je vaše představa.
Moje představa je co nejrychlejší vlak (možná tedy s tím Těchonínem a Mladkovem na znamení) a dostatečně vymetací bus jezdící ke každému vlaku.
Nic méně nejsem pro rušení tratí, jsem pro převedení tratí za 1kč na šotospolky, ať si hrají :-)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
A když jsem se byl podívat onehda na Muráň a Somoskoujfaly, tak BĚŽNÝCH cestujících z Muráně jelo celkem 40 a do Somosky cca 15. Což vzhledem k JŘ považuju za nadprůměr. Takže s frekvencí rušení až tak nesouvisí.....a některé průzkumy frekvencí jsou tež hodnotné. "Některé lokálky využívají jen 3 lidé", ale to, že se na zastávkách lidé měnili, takže ve výsledku to pak využívalo třeba 20 různých místních lidí na spoj, to se už neřekne....
xxxxxxxxxxxx
A pro ty, co tu pořád hážou Polsko-není to žádný zázrak, nicméně stále zastávám názor, že Slovensko a Řecko jsou příklady mnohem více odstrašující......Tvrdím, že i 3 vlaky denně na trati nemusí být v zásadě špatné, na rozdíl od situace, kdy sice něco jede co 2 hodiny ale x-krát přesedám a vždy si to o 3 minuty ujede, "protože takt".
Zase mícháte rozumné věci s demagogií. Pokud je vám méně než řekněme 25, pak se to dá pochopit - učený z nebe nespadl.
No, 25 mi už bohužel bylo (ale není to zas tak dlouho), takže jsem možná blbec. Mně je samozřejmě jasné, že nabídka ČDC za moc nestojí, ale omezováním rozsahu železniční sítě se tomu určitě nepomůže. Případy, že SŽDC chce zrušit tratě, kde byla zastavená osobní doprava, tady máme neustále...
Jaké pahýly máte na mysli?
Třeba právě Svitavy - Pustá Kamenice (časem jen Svitavy-Polička a nakonec možná nic, takže to už nebude ani pahýl...), Třebovice - Moravská Třebová, Moravany-Holice atd...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










