Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.
V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.
OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage
| 3.5.2011 (7:00)
Takze, kdyz bych to otocil uplne naruby ... mame tu moznosti. Nechat to CD a udrzet zamestnanost, nebo to dat nekomu jinemu na draze (s tim, ze schopne lidi pretahne k sobe a lemply nezamestna), pripadne zastavit drahu uplne a dat to autobusakum (kteri jsou take zamestnanci, ale opet se da predpokladat, ze to mnozstvi cestujicich odvezou s mensi personalni potrebou).
když je jedna linka rozsypaná na vlak - bus - vlak - bus a pořád do zblbnutí.
To samozřejmě moc atraktivní není. Je ale třeba rozlišovat dva případy:
1) Propad frekvence podél trati - pak má zpravidla smysl daný úsek vlakem projet a obsloužit busem.
2) Na krátkém úseku se vlak nevyplatí kvůli přestupům a autobus to v pohodě odveze - pak holt musíme (dříve nebo později) zamáčknout slzu a doufat, že trať oživí aspoň nějaký muzejní spolek.
nahrádní busy se soutěží, nebo ty lze přidělit napřímo?
Nevím.
Pokud to chapu, tady neslo o to, co "jezdi" (z cizich dotaci) ... ale co si podnik zaplati z vlastni iniciativy, kdyz "nic nejezdi". A samosebou je jasne, ze si podnik muze objednat treba letadlo, pokud by chtel... ale on ne, on si objednava zpravidla autobusy - a to i v pripade, ze sidli hned vedle nadrazni budovy. Cim to bude?
Napadá mne – nahrádní busy se soutěží, nebo ty lze přidělit napřímo?
Klidně můžete zkusit vyvrátit mé tvrzení konkrétními čísly (možná to v místě znáte).
Ano, bus tam na odvezení frekvence stačí. A většinou stačí dokonce i na zbývajícím úseku tratě 261, kde vlaky ještě mají zůstat (jak dlouho...?). Ale já si na rozdíl od tebe nemyslím, že tam, kde kapacitně stačí bus, nemá smysl vlak. A myslím si, že síťovost železnice je stále důležitá. Při komplexním (a ne jen krátkozrakém a jednostranném) pohledu vlak určitě nevyjde o tolik dráž než bus. Proč cestujícím komplikovat a znepříjemňovat cestování dalšími přestupy vlak/bus, které jsou vždy otravné a otravnější než přestupy vlak/vlak? Aby jich jezdilo ještě méně?
Proč se potom vlastně objednávají třeba RS1? Podle tvé logiky by se objednávat asi neměly, protože jejich kapacita nepřesahuje kapacitu kloubového busu. Relací, kde se dá při takovémto uvažování vlak nahradit busem, je u nás většina...
Takováto šetřící iniciativa na nesprávném místě mě vždy dojímá... Místo aby se vypsalo výběrové řízení na tratě a byla snaha dosáhnout co nejnižší ceny na provoz vlaků, tak se raději podepíše nevýhodná 10letá smlouva s ČD a potom se řekne, že vlaky jsou moc drahé... Navíc jsou tady oblasti státní správy, kde je šetření zapotřebí mnohem více, takže bych ty odpovědné šetřily, kteří by chtěli pod záminkou velmi pochybného šetření (které ve skutečnosti šetřením možná ani není) nahrazovat vlaky busy, odkázal raději tam, kde to šetření bude účinnější a prokazatelnější...
Hm, tak mi vrtá hlavou, proč všechny továrny, které objednávají návoz a rozvoz svých zaměstnanců, tak činí zásadně pouze u autobusáků...
A nebude ten rozsah objednávané zaměstnanecké dopravy způsobený třeba taky tím, že vlakem se na směnu nedá dojet? Příkladem jsou třeba Prachovice nebo Štíty, kde jsou závody přímo u nádraží, ale vlakem se tam kvůli špatné nabídce dojíždět nedá... Kdyby nebyla zastavená doprava na trati Chrudim - Heřmanův Městec a byly vhodné spoje, tak by se dalo dojíždět do prachovické cementárny vlakem i třeba z Chrudimi...
Hlavně jsem ale tím chtěl říct, že poklesne zaměstnanost na železnici, což jsi asi nepochopil...
Říkám snad někde, že medlešická spojka má být kvůli Čachnovu?
Mimochodem, v OREDU odborníci sedí.
Když vidím, co nám tady Záruba na různých tratích vymýšlí za nevhodné příšernosti a paskvily, tak o něm tedy moc iluzí nemám... Opravdu si nemyslím, že třeba pro venkovský úsek Letohrad-Lichkov s nepříliš silnou frekvencí jsou vhodné nezastavující vlaky a že je dobré síť osekat na nesouvislé pahýly nebo že to železnici dokonce prospěje...
Souhlasím, ale to už zabíhá do obecné roviny - všude záleží na konkrétních lidech, jejich snaze, dobré vůli, a samozřejmě také na míře podpory shora.
Proste sitovost by se mela resit bez ohledu na to, jestli jejimi slozkami je zeleznice, autobus nebo treba metro.
sitovost zeleznice dnes nema smysl resit, naopak sitovost verejne dopravy jako celku ano
Děkuji za duševní osvěžení v této diskusi!
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










