Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.
V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.
OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage
| 3.5.2011 (7:00)
Když už, tak bych byl ještě ráznější a 261 utnul až do Poličky (pak by se nemuselo přestupovat zpátky do vlaku), možná celou (výletní víkendový vlak reálný dopravní význam v přepravě osob pokryje) - ale to už by přes tu racionalizaci fakt "politicky" dřelo.
Jinak co se týče nekoordinace státních a krajských úředníků, tak to by se mělo vyřešit ustanovením zákona o veřejných službách v přepravě cestujících - požadavkem na krajské plány dopravní obslužnosti. Ale bohužel, řada krajů k nim asi přistoupí ryze českým, formálním postojem.
Jak jsem psal, aktivity Oreda jsou nejspíš (kromě toho, co zaslechnu, tak nevím nic - nevidím celek - a třeba o Lichkovu nevím vůbec nic) odborně krok správným směrem. Lepší než salámově škrtat a škrtat z historického systému - jak píše Josef Petrák - až o žádný systém nejde. Pak je lepší postavit koncepci od základu novou.
Ale má to pár háčků:
1. Dojde i na tratě, které perspektivu mají, ale ne v současném stavu. Systém se optimalizuje TEĎ, takže se stav železnice bere ve stavu TEĎ - a bohužel (a zároveň pochopitelně) - nikoli ve stavu AŽ NĚKDY (až se to opraví - u regionálních tratí to rozhodně brzy nebude). Z čehož je smutno i mně.
2. Dál - nové a moderní vlaky jsou drahé, pořizovací cena autobusu je fakt někde jinde - a co je lepší - Desiro v hodináči, nebo klimatizovaný bus v půlhodináči? Sám bych byl pro Desiro, ale jde to ruku v ruce s bodem 1.
3. Busy se ruší líp než vlaky, takže někomu časem rupně v bedně - a z teoreticky krásného systému - páteřní kapacitní železnice plus napájecí busy, vše v taktu - zmizí busy - a později sedlové vlaky - a jsme v takové malé Francii...
Tolik mé myšlenkové pochody pro i proti;-)
Opravdu? Takže školení strojvedoucího nás vyjde stejně draho jako získání řidičáku na autobus? 810 váží stejně jako autobus? (ale ten by se při stejném výkonu mohl rozjíždět rychleji, protože součinitel tření) A co vlakový zabezpečovač? Zkuste si to přepočítat.
Už jsem tady uváděl i jiné souvislosti, podle mě taky důležité (něco třeba v mém předchozím příspěvku). Jde i o atraktivitu a přehledost nabídky. Neustálé omezování výkonů železniční dopravy navíc prodražuje železnici jako celek... A jaký vlakový zabezpečovač? Ten je snad jen na hlavních tratích.
To je pravda. Ale nezapomeňte na to, že železniční dopravce by musel projevit stejnou ochotu a chtít srovnatelnou cenu jako autobusový.
Myslel jsem to jako veřejnou dopravu, ne zaměstnaneckou... Podle mě by měla být možnost jezdit do zaměstnání hlavně veřejnou dopravou, zaměstnanecká by měla být spíše takové nouzovější řešení...
Tak v Jablonném n./O. pravděpodobně mají zastavovat. Dále pak, pokud se dívám do mapy, se pro obsluhu osídlení hodí lépe bus. Rychlý vlak je určen pro Králíky (město) či do Polska.
Tak zrovna tady to znám velmi dobře a i jsem se touto tratí zabýval ve své diplomce. Králíky nejsou tak velké město, aby uživily spěšné vlaky. Na této trati je každý cestující dobrý a nemá smysl ušetřit nějaké 4 min projetím Jamného, Těchonína a Mladkova, což jsou navíc přibližně stejně velké obce jako Verměřovice a Lichkov, kde vlaky zastavovat mají. Nemá smysl hnát cestující na nějaké poslední třeba 4 km z vlaku do busu, prostě na to nejsou zvědaví. Neznám nikoho, kdo by s tím tady souhlasil, a to jsem se o tom bavil už s poměrně dost místními lidmi. Souběžných busů taky určitě nebude tolik jako vlaků a časově je to nevýhodné a nezachrání to ani to, že od busu to někdo bude mít blíže než od vlaku, zas tak daleko tam nikde stanice/zastávka není a vlak je tady poměrně výrazně rychlejší a navíc bez přestupu. Nejen já mnohem raději půjdu kousek dál od vlaku, který mě zaveze přímo a častěji, než abych musel pořád přestupovat mezi vlakem a busem. Navíc působí opravdu blbě, když vlak obcí projíždí a není možné do něj nastoupit/z něj vystoupit... Tohle opravdu není z hlediska osobní dopravy nějaká hlavní trať, kde má smysl mít větší množství zrychlených vlaků. To spíše pojedou lidé raději autem než takhle. Nemluvě o nepřehlednosti takové nabídky, kdy jednou jede zastavující vlak, podruhé nezastavující a potřetí bus... Tohle mi jako dobrá nabídka opravdu nepřijde a může mít za následek tak akorát to, že lidi ještě více otráví a budou více jezdit autem.
Ještě horší to je s tratěmi, kde se nepočítá ani s tím víkendovým provozem, tam hrozí zánik i nákladní dopravě.
eště větší rozsah silniční nákladní dopravy a větší poškození silnic vlivem zvýšeného provozu busů a nákladních automobilů je určitě to, po čem objednatel touží a na čem tolik "ušetří"...
Zase mícháte rozumné věci s demagogií. Pokud je vám méně než řekněme 25, pak se to dá pochopit - učený z nebe nespadl.
Nákladní doprava na železnici ubývá zejména díky "ochotě" jistého dopravce přizpůsobit svou nabídku požadavkům zákazníka a produktivněji využívat svůj vozový park. Nicméně i přes veškerou "snahu" v tomto směru se ještě pořád po právu mohou chlubit, že ve většině evropských zemí jsou na tom mnohem hůř :-/
Když jsem před pár lety byl okolo Čachnova na dovolené (mimochodem mohu doporučit, ne, že mi tu bude podsouváno, že ten kraj nenávidím), nakládali tam dřevo. Tak snad to mezitím "nezoptimalizovali" a trať tedy bude mít význam i pro nákladku.
Myslel jsem rozpad v denní době, nikoliv v trase. Tj. v 6 a 8 vlak, ve 12 bus, ve 14 vlak, ve 20 bus apod.
Aha.
Ve Švýcarsku nasazují na ranní a odpolední "vložáky" (nad rámec taktu) vozidla ze šedesátých let (ale i ta se dost možná do 10 let nahradí něčím novějšm). Podotýkám, že perfektně udržovaná a se sedačkami omšelými, leč leckdy pohodlnějšími než třeba ve FLIRTu.
Na druhou stranu se pak nedivím ČD, že má paušálně shodnou cenu za vlkm, když se jim takhle postupně rozpadají oběhy a optimalizovat to je čím dál horší. :)
Pokud vím, objednatel řeší i oběhy. Ušetřit soupravu znamená ušetřit peníze.
Při komplexním (a ne jen krátkozrakém a jednostranném) pohledu vlak určitě nevyjde o tolik dráž než bus.
Opravdu? Takže školení strojvedoucího nás vyjde stejně draho jako získání řidičáku na autobus? 810 váží stejně jako autobus? (ale ten by se při stejném výkonu mohl rozjíždět rychleji, protože součinitel tření) A co vlakový zabezpečovač? Zkuste si to přepočítat.
Proč se potom vlastně objednávají třeba RS1? Podle tvé logiky by se objednávat asi neměly, protože jejich kapacita nepřesahuje kapacitu kloubového busu.
RS1 se dají aspoň spřahovat, případně při vhodné úpravě k němu lze něco připřáhnout (což vyjde levněji než další RS1). Připojit ke kloubovému busu přívěs, pokud vím, nejde.
Místo aby se vypsalo výběrové řízení na tratě a byla snaha dosáhnout co nejnižší ceny na provoz vlaků, tak se raději podepíše nevýhodná 10letá smlouva s ČD a potom se řekne, že vlaky jsou moc drahé...
Máte pravdu. To jsem také nikdy neobhajoval.
Kdyby nebyla zastavená doprava na trati Chrudim - Heřmanův Městec a byly vhodné spoje, tak by se dalo dojíždět do prachovické cementárny vlakem i třeba z Chrudimi...
To je pravda. Ale nezapomeňte na to, že železniční dopravce by musel projevit stejnou ochotu a chtít srovnatelnou cenu jako autobusový.
Hlavně jsem ale tím chtěl říct, že poklesne zaměstnanost na železnici, což jsi asi nepochopil...
To jsem opravdu nepochopil, děkuji za vysvětlení.
Pokud by se zaměstnanci hodnotili spravedlivě a vyhodili se ti, kteří na svou práci prokazatelně kašlou (A TEĎ MÁM NA MYSLI VŠECHNY ÚROVNĚ ZDOLA AŽ NAHORU), byl bych za tento pokles zaměstnanosti velmi rád. Těm slušným by se pak mohlo aspoň trochu přidat, nebo aspoň zlepšit pracovní podmínky. Jedině snad u strojvedoucích by bylo potřeba přilákat mladé, mimo jiné méně likvidačním plánováním směn.
Říkám snad někde, že medlešická spojka má být kvůli Čachnovu?
Ne. Jestli jsem vás nadsázkou urazil, pak přijměte mou omluvu.
pravdu si nemyslím, že třeba pro venkovský úsek Letohrad-Lichkov s nepříliš silnou frekvencí jsou vhodné nezastavující vlaky
Tak v Jablonném n./O. pravděpodobně mají zastavovat. Dále pak, pokud se dívám do mapy, se pro obsluhu osídlení hodí lépe bus. Rychlý vlak je určen pro Králíky (město) či do Polska. Bohužel v elektrické trakci nelze zajíždět do Králík přímo, ale snad se to časem změní.
že je dobré síť osekat na nesouvislé pahýly
Jaké pahýly máte na mysli?
/OT Na druhou stranu se pak nedivím ČD, že má paušálně shodnou cenu za vlkm, když se jim takhle postupně rozpadají oběhy a optimalizovat to je čím dál horší. :)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










