Praha — (Aktualizováno) České dráhy odkoupily od Rakouských spolkových železnic (ÖBB) 32 rychlíkových vozů z počátku 80. let. O tomto záměru jsme již dříve informovali. Konečná cena za všech 32 vozů je 1,85 mil. eur (cca 46 mil. korun), tedy zhruba 1,43 mil. korun za vůz. Vozy by se do provozu měly dostat již v průběhu letošního léta, kdy začnou zlepšovat kulturu cestování zejména na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu. Konkrétně se jedná o vozy podle vzoru UIC Z1 řady Bmz 21-70 ze série evidenčních čísel 500 až 594, které ÖBB uvedly do provozu v letech 1980 až 1982. Výrobcem byla vagonka SGP z Grazu.
Jedná se o oddílové vozy s 6 samostatnými polohovatelnými sedačkami v kupé a maximální rychlostí 160 km/h. Všechny vozy by měly projít revizemi spolu s opravou interiéru, který se spolu se zevnějškem promění do vizuálního stylu Českých drah. Vzhledem k dobrému konstrukčnímu základu se dá také předpokládat jejich budoucí modernizace, která bude obsahovat například dosazení klimatizace a jiných prvků.
S ojetými vozy počítá také konkurenční RegioJet Radima Jančury. Zatímco České dráhy hodlají ojeté vozy nasazovat na rychlících z Prahy do Chebu, RegioJet je bude využívat na svých spojích InterCity z Prahy do Ostravy. Internetovému portálu Týden.cz to v rozhovoru potvrdil majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. „Polovina námi zakoupených vagonů je zcela nových, ty budou tvořit hlavní část vlaků, a zbytek jsou zrekonstruované vagony, které se budou používat pro posily ve špičkách.“ Konkrétní typy vozů, ani jejich původ však neuvedl.
Zdroj: České dráhy, Týden.cz

Na druhou stranu souhlasim s tim, ze jako celek to pouzitelny je a to je to hlavni. Spis je to proste o tom, ze s jinym "HW" by to mohlo byt jeste lepsi jak pro cestujici, tak pro personal.
A to, proc se do toho (nejen) ja tak "s oblibou" strefuju je fakt, ze ty vozy nejsou jen vzdusne zamky typu Bimz, Railjet nebo donedavna i 380, ale CD je maji a dokonce danym smerem i (obcas) jezdi. Fakt, ze nedokazi dodrzet razeni a ze klidne mezi emzety soupnout kozenku pro me jako pro cestujiciho neni argument - co jim brani tu soupravu 6ti emzet proste vubec nerozpojovat a chovat se k tomu jako k nerozpojitelne jednotce?
Technicky v tom proste problem neni. Jizdni doby by se stihaly, HW take k dispozici je, vlakusky zrovna uz na Praze jezdi (byt jejich "sluzby" jsou ponekud rozporuplne) ... proste je to vsecko jen a pouze o tom, ze na "kosmicky tvarovanou" (ve srovnani se vsim ostatnim) jednotku se marketing "nadvlaku" dela podstatne snaz, nez na soupravu klasik, ktera po zamodreni pro laika bude temer k nerozeznani od kozenkoveho osobaku, ke kteremu ma zazity odpor.
Takze se da rict, ze dizajn zvitezil nad funkcnosti ... coz neni nic neobvykleho. Ale rad to nemam a prskam v takovych pripadech nejen u vlaku :-)
No a zpatky k tematu - u tech exOBBxmz to naopak vidim na vitezstvi funkcnosti nad "dizajnem" - zejmena pokud to toho dizajnu zapocitam i to, jak verejnost vnima vyraz "30 let stare ojetiny" a srovnam to s tim, co a za jake prachy jinak u nas jezdi. Jen doufam, ze to nedomrsi pri balkanizaci.
Naopak mam rad, kdyz je ve vlaku misto (nikdo tam nestoji a nemusim se drat k mistu), mam rad, kdyz se muzu spolehnout na odjezd a prijezd, v prvni tride mi vyhovuje jistota, ze tam skutecne bude vuz se zasuvkami, vyhovuje mi mi to obcertsveni. A hlavne si to kilo priplatim za to, ze nejedu s lidma, kteri to kilo navic ochotni dat nejsou. Stejne jako je v prumeru rozdil jet v prvni tride a ve druhe, tak stejne tak je rozdil jet v klasice a v pendolinu.
Olomouc-Praha jsem za poslednich 12 mesicu jel odhadem 15x (ne, neni to moc, to netvrdim). Z tech 30 jizd bylo tusim 5 "klasikou". 4x jsem se citil spatne, jednou to bylo OK.
Nicmene uznavam, ze kdyz si do vlaku budu chtit krosnu, do jedne ruky stan, do druhe kytaru a s kamosema "zaparit" nebo se naopak zamknout v kupe a lehnout si pres sedacky, tak je klasika lepsi. Vlak ale, uz, pouzivam zpravidla k tomu jinemu ucelu a nic popsaneho nepotrebuji a ani si nepreji, aby mi to nekdo "vnucoval".
Co se týče SCP vs. Praha tak jsem to nějak nepochopil, Bmz/Bmpz, Amz/Ampz jsou mnohem pohodlnější než pendolino. V klopičce není kde dát nohy, pověsit oblek je nemožné, větší zavazadlo alá stativ/fotobágl je nutné nechat v chodbičce u vstupu, zhasnout si večír když chce člověk odpočívat z principu nejde, ale to je vlastnost schodná s Xmpz. U těch však má člověk na výběr - může jít do vozu s kupéčky ...
Jizdni rad totiz - nebo takhle to vnimam - neni o tom, aby tam byly casy "kdyz vsechno klapne", ale o tom, ze to musi vychazet pravidelne.
A poXteaprvni rikam, ze SCP zdaleka neni o rychlosti. Konkretne tou Prahou jsem jednou do Prahy jel. Dekuji, nechci, rad to prenecham tem, kteri si to kilo priplatit nechteji a radeji chteji nadavat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











