Praha — (Aktualizováno) České dráhy odkoupily od Rakouských spolkových železnic (ÖBB) 32 rychlíkových vozů z počátku 80. let. O tomto záměru jsme již dříve informovali. Konečná cena za všech 32 vozů je 1,85 mil. eur (cca 46 mil. korun), tedy zhruba 1,43 mil. korun za vůz. Vozy by se do provozu měly dostat již v průběhu letošního léta, kdy začnou zlepšovat kulturu cestování zejména na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu. Konkrétně se jedná o vozy podle vzoru UIC Z1 řady Bmz 21-70 ze série evidenčních čísel 500 až 594, které ÖBB uvedly do provozu v letech 1980 až 1982. Výrobcem byla vagonka SGP z Grazu.
Jedná se o oddílové vozy s 6 samostatnými polohovatelnými sedačkami v kupé a maximální rychlostí 160 km/h. Všechny vozy by měly projít revizemi spolu s opravou interiéru, který se spolu se zevnějškem promění do vizuálního stylu Českých drah. Vzhledem k dobrému konstrukčnímu základu se dá také předpokládat jejich budoucí modernizace, která bude obsahovat například dosazení klimatizace a jiných prvků.
S ojetými vozy počítá také konkurenční RegioJet Radima Jančury. Zatímco České dráhy hodlají ojeté vozy nasazovat na rychlících z Prahy do Chebu, RegioJet je bude využívat na svých spojích InterCity z Prahy do Ostravy. Internetovému portálu Týden.cz to v rozhovoru potvrdil majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. „Polovina námi zakoupených vagonů je zcela nových, ty budou tvořit hlavní část vlaků, a zbytek jsou zrekonstruované vagony, které se budou používat pro posily ve špičkách.“ Konkrétní typy vozů, ani jejich původ však neuvedl.
Zdroj: České dráhy, Týden.cz

Jeden z velkych problemu CD je ten, ze maji jednotny tarif bez ohledu na uroven cestovani ... a dokonce situace, kdy je vagon jednicky mene komfortni nez dvojka na temze vlaku neni zas tak vyjimecna, jak by se zdalo. A protoze to ministerstvo (jakozto objednavatel dopravy) trpi, je Pendolino vyzdvihovano do nebes ve stylu "mezi slepymi jednooky kralem".
V realu to znamena, ze dokud CD nepotece na severni vetvi do bot diky konkurenci, bude pro ne jakekoliv plosne zvysovani kvality kontraproduktivni z hlediska prijmu.
Pokud chceme jezdit na severni vetvi rychleji, nema smysl na CD tlacit - dobrovolne to delat nebudou. Takze zbyvaji dve moznosti ... bud tlacit na ministerstvo, nebo podporovat otevreni trhu a konkurencni prostredi.
Ve smeru na Plzen a Cheb to uz par let vypada presne podle navodu http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/228465_10150171042822695_225717207694_7043272_6334758_n.jpg
... a konkurence tu je, byt ne na kolejich. Stejne jako na vetsine vlaku CD plati, ze nejlepsi jednicka je rakouska dvojka, zde je mozne bez jakekoliv nadsazky prohlasit, ze jediny slusny vlak z Plzne do Prahy, na ktery si muzu koupit mistenku, je zluty autobus :-(
Plně souhlasím. I já už jsem přesně nad tímto uvažoval, ale nedovolil si to vyslovit nahlas... Ono jde o vlastní presentaci pindolína jakožto komfortního vlaku a ikony ČD. Přitom kdo do něj zmasírován těmito proklamacemi prvně vleze, je právě tím "komfortem" zklamán (já jsem alespoň zklamán byl). Místo toho by se měla mnohem více zdůraznit ona úžasná věc v podobě naklápění a tím pádem vyšší rychlosti, což je nesporný a neoddiskutovatelný přínos tohoto vozidla - paradoxně díky tomu na úkor komfortu...
Ano, jednička slouží jako isolační záležitost. Konkrétně já, když jedu do/z Prahy z/do ČB. Radši si připlatím a mám klid, zvláště pak po ránu, kdy rychlíky z ČB do Prahy využívají obyvatelé Benešova a okolí jako rychlou "S" linku. Tedy, jedničku si budu kupovat ikdyž dopravce nasadí modernisované vozy.
Zkrátka a dobře, co bylo v 60. letech považováno za standard pro 2. třídu, tedy sedadla či lavice s "ušima", je v nových vozidlech použito v jedničce. Dvojka pak přechází do tvrdých koženkových lavic...
Pěkný příklad jsou starší (s lokomotivou) vs. novější jednotky curyšského S-Bahnu.
Takže pak člověk pouze žasne - namátkou:
- švýcarská SOB má ve svých Flirtech ve 2. třídě prakticky tytéž sedačky jako SBB v jedničce (snad jen trochu užší)
- jisté švýcarské zájmové sdružení cestujících obdivuje pohodlí a místo na nohy u sedaček v Regionově:
http://www.igtoesstallinie.ch/zeitung-zug-nummer/index.php
Číslo 28, strana 5
- rekonstruovaná jednotka SBB NPZ Domino má v novém nízkopodlažním prostředku horší sedačky než v repasovaných motorácích - navíc v nízkopodlažní části chybějí poličky!
http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/492209/kategorie/schweiz~triebzuege~rbde-560-domino.html
Já za tím čuchám nějaké manažerské "cost cutting" strategie - ať to stojí, co to stojí, třeba i spokojenost zákazníka. Hlavně, že mají hezká čísla ve výroční zprávě.
Railjety jsou v tomto ohledu světlou výjimkou, ale pohodlí starých rakouských vozů nedosahují (snad jen pro cestující, kterým vadí větrání otevřeným oknem).
Summa summarum, buďme za rakouské ojetiny rádi - bude hůř!
/ironie/Nevím, že to pořád nikdo nechápete. České dráh přece nenasadí na Pha - Ova jakýkoliv vlak, který by rychlostně vyrovnal super-giga-mega-ultra pendolinu. Vždyť by s tím pak nikdo nejezdil, když by konvenční soupravy dělali relaci za totožný čas :)/konec ironické poznámky/
V případě, že si tu jedničku doplatí, že :)
První třída má na spoustě relací pouze "izolační" smysl. Zářným příkladem budíž R7xx a R8xx na trase Bohumín - Brno. Jako jednička výhradně Aee 145/152. Komfort mnohem vyšší ve dvou řazených Beerech, ale ... v Beerech se jezdí i na stojáka, kdežto polorozpadající se Aeečko zeje prázdnotou.
Naopak "protiargumenty" jsou, ze nove vagony by asi mely jit tam, kde ma smysl vyuzit jejich rychlost a kde si je uzije vic lidi...
Tedy aspoň do té míry jak umožní také loko na 160, jinak to nemá ten půvab...
A jinak jsem vždycky na tenhle (a podobné) obchody ČD po ohlášení hleděl "uvěřím až uvidím", tak nyní (konečně jednou?) se povedla podle mě absolutně jednoznačně pozitivní věc, kdo na tomhle hledá nějaké chlupy je blázen...
Maximálně se tak můžeme bavit o ironii situace že jsme vděční za staré vozy od sousedů ale o vlastním obchodě nelze pochybovat, tady jsme získali přesně to co nejvíc potřebujeme (špičkové nové vozy jsou též pěkné ale u nás dneska nejvíc pomůže větší množství "normálních dobrých" vozů) a za výbornou cenu!
P.S. A na tu jedničku k tomuhle jsem fakt zvědavej, aby to stálo za připlácení tak by to podle mě muselo být aspoň Ampz nebo maximálně nějaké Aee/Apee s klímou, jinak to fakt ani nemá cenu řadit, stačilo by některý z těchto vozů prohlásit za jedničku a je hotovo (to pro ty kdo si u jedničky cení hlavně "prázdnost" a relativní klidnost) :)
P.P.S. Tak nějak se mi už delší dobu v hlavě sumíruje názor že vozy první třídy by se měly nakupovat jako nové (respektive to myslím tak že co se kupuje nové mělo by být převážně v uspořádání jedničky) a až to zestárne tak z toho nadělat malé reko a překlasifikovat jako dvojku. Bez totálního překopání totiž soudím že těžko udělat reko jedničku skutečně hodnou označení 1. třída.
Samozřejmě pokud se ještě vůbec nějaké nové "klasiky" kupovat budou...
A nemůžeme to brát tak, pošleme jim tohle, ono to dle nádražáků stačí, ale MUSÍME NABÍDNOUT NOVOU KVALITU, pokud ne, mohou se jít ČD s humanizovanými B zahrabat... ten odklad ČB chápu, tam se snad plánují nasadit jednotky RAILJET...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











