Praha — (Aktualizováno) České dráhy odkoupily od Rakouských spolkových železnic (ÖBB) 32 rychlíkových vozů z počátku 80. let. O tomto záměru jsme již dříve informovali. Konečná cena za všech 32 vozů je 1,85 mil. eur (cca 46 mil. korun), tedy zhruba 1,43 mil. korun za vůz. Vozy by se do provozu měly dostat již v průběhu letošního léta, kdy začnou zlepšovat kulturu cestování zejména na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu. Konkrétně se jedná o vozy podle vzoru UIC Z1 řady Bmz 21-70 ze série evidenčních čísel 500 až 594, které ÖBB uvedly do provozu v letech 1980 až 1982. Výrobcem byla vagonka SGP z Grazu.
Jedná se o oddílové vozy s 6 samostatnými polohovatelnými sedačkami v kupé a maximální rychlostí 160 km/h. Všechny vozy by měly projít revizemi spolu s opravou interiéru, který se spolu se zevnějškem promění do vizuálního stylu Českých drah. Vzhledem k dobrému konstrukčnímu základu se dá také předpokládat jejich budoucí modernizace, která bude obsahovat například dosazení klimatizace a jiných prvků.
S ojetými vozy počítá také konkurenční RegioJet Radima Jančury. Zatímco České dráhy hodlají ojeté vozy nasazovat na rychlících z Prahy do Chebu, RegioJet je bude využívat na svých spojích InterCity z Prahy do Ostravy. Internetovému portálu Týden.cz to v rozhovoru potvrdil majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. „Polovina námi zakoupených vagonů je zcela nových, ty budou tvořit hlavní část vlaků, a zbytek jsou zrekonstruované vagony, které se budou používat pro posily ve špičkách.“ Konkrétní typy vozů, ani jejich původ však neuvedl.
Zdroj: České dráhy, Týden.cz

Ale no tak. Hromady vlaků i na 270 samozřejmě jezdit s dotacemi budou.
Pánové, ruku na srdce. Vezmu v úvahu třeba EC Praha. Většina vozů je schválených na 200km/h bufet potom na 160km/h. Pokud bychom tohle zapřáhli za Mesršmita a nechali tuto konvenční soupravu na trase Bohumín - Praha zastavit v Ostravě, Olomouci a Pardubicích, bude jízdní doba jaká? Bude shodná možná i se sprinterem.
Zastávám názor, že na relaci Ova - Pha jsou spoje Ex/IC/EC úmyslně zpomalovány, aby marketingový tahák pendolino vynikl.
Aneb někde se WRka nasadit musí a na tenhle účel jsou jako dělané :)
Naprosto souhlasím s tím, že to nejlepší má jít na EC a pak IC. Musíte si uvědomit, že EC a IC je běžný vlak pro normální lidi a nedělejte z vlaků EC, IC vlaky pro nějaké nadlidi. Koneckonců nejsou ani dražší než R.
Lepší vagony by měly posloužit hlavně tam, kde budou mít největší význam. A to je právě na nejrychlejších vlacích, protože za nejmenší dobu projedou nejvíc osobokilometrů, tedy nejvíc přispějí k aspoň nějaké spokojenosti cestujících, a také se tam coby drahé dokáží cca zaplatit. A s tím souvisí další důvod: Jsem toho názoru, že by se ČD měly snažit, aby jejich EC a IC nepřestaly existovat. Ani v době, kdy MD přestane být ochotné je zahrnovat do ZDO.
Doufám, že chápete, že těch vašich slušných pár Bmz co ČD mají je víc jak dvakrát tolik než těhle 32 a také víc, než bude mít Jančura ještě hoodně dlouho.
Ty rekonstruované (ne humanizované) vozy od ČD vám slušné nepřijdou?
Jinak je hezké chtít další Bmz, ale otázka je, jak to vlastně bude s povoleným nevyrovnaným převýšením u jejich podvozků. Věřím, že na momentální horní rychlostníky můžou, ale co když se norma pro vozy/soupravy s anatomickými sedačkami náhodou zvýší jako i jinde v Evropě, co pak? Budou tyhle Bmz stíhat, nebo by pak byly moderní jednotky bez dalších investic v obloucích najednou rychlejší?
DKV Plzeň začalo předělávat loko 363 na 362, takže vlaky na obou tratích budou moci 140 km/h a s těmi "novými" vozy i podle horních rychlostníků. Což mám dojem, že většině diskutujících uniká.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











