..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 37      Zpráv na stránku:   
10.08.2011 (21:17)  
nabízím několik řešení k diskuzi:
1/ založení spol,podniku s ÖBB, provozovat bude pouze SC vlaky railjet
2/ - vlaky koupí ÖBB, ČD si je pronajmou, tak jako si pronajímají od ÖBB Tauruse
3/ vlaky koupí kdokoliv, třeba ING Lease,pronajme je ČD
4/ - nových 16 vlaků koupí ÖBB, za to prodají ČD 16 starších souprav RJ

co vy na to??? /jsem laik, buďte shovívaví:)))/
10.08.2011 (21:13)  
Pro Chikatetsuin. Snad tady nechcete předělávat výsledky voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Takže platné hlasy: ČSSD 22,08%. ODS 20,22%. TOP 09 16,70%.
registrovaný uživatel SYN 
10.08.2011 (20:27)  
Hawkey: Ten tlak na rychlé uzavření smlouvy je prostý, pokud OeBB zruší část podepsaného kontraktu, zaplatí penále. A čím déle se zrušením kontraktu budou čekat, tím to penále bude pak vyšší.

Zakládat to zda je to opce nebo už objednaná dodávka pouze na tomto není rozumné - pokud to totiž opce JE tak tu je samozřejmě možné využít (objednat) pouze do určitého data (neplatí věčně) a časový tlak je tu taktéž...
10.08.2011 (19:44)  
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/plzenska-skoda-zpochybnuje-rakouskou-opci-na-railjety-687649

Výrobce Siemens se ale brání, podle něj opci na 16 vlaků založil smluvní dodatek z roku 2007.

To jen k tomu, že žádná opce není.

a tohle je vyjádření Jana Maje k té pokutě z HN:

HN: Rakouské dráhy by prý musely platit penále, pokud by soupravy od Siemense neodebraly, a to je prý důvod, proč se pokusily k nákupu přemluvit České dráhy.

Ve smlouvě to je, ale pochybuji, že by to Siemens chtěl od svého velkého zákazníka. Navíc nehovoříme o nějakých šílených částkách.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
10.08.2011 (19:29)  
JiříK.: Nemáš pravdu, OeBB nepřepouští opci, OeBB potřebují nějak udat těch přebytečných 16 souprav z druhé série. Pokud nechceš věřit mě, nevěř, je to čistě Tvoje volba, ale myslím, že slova Dr. Stefana Wehingera (v té době na pozici Managing Director, ÖBB-Personenverkehr AG) z roku 2007 jsou jednoznačná - objendáváme 44 ks souprav za 540 mil Euro. .. Odkaz jsem Ti dal níže, ale asi jsi ho ještě nečetl.

DJTiësto : Já moc dobře vím, co znamená opce, ale taky vím, co znamená podepsaný kontrakt!. Viz má odpověď výše. Ten kdo nechce nic chápat jsi patrně Ty, já se snažím na vše dívat bez zbytečně vyhrocených emocí a vnímat věci jako celek se vším co to obnáší.

SYN : Jinak nechme stranou zda OeBB hrozí skutečně nějaká sankce za neodebrání oněch 16ks RJ (byly tu informace protichůdné.

Takže se nad tím trošku zamysleme. OeBB objednali v první sérii 23 souprav, v druhé 44 souprav, což dohromady představuje 67 souprav, kdy má dodnáno všech 67 souprav v roce 2012. Pokud by se tedy jednalo o pouhé přepuštění opce, proč by byl tlak na tak rychlé uzavření smlouvy, na těch 16 souprav pro ČD, když na dokončení všech 67 objednaných souprav pro OeBB se bude ještě přístí rok pracovat a dle opce dalších 16 souprav by se realizovalo později? Ten tlak na rychlé uzavření smlouvy je prostý, pokud OeBB zruší část podepsaného kontraktu, zaplatí penále. A čím déle se zrušením kontraktu budou čekat, tím to penále bude pak vyšší.
registrovaný uživatel Sim 
10.08.2011 (19:11)  
Michal Drábek > penize maji velkou moc a tak se mnohdy nad ostudou nebo verejnym minenim proste mavne rukou. Neb jak jinak si vysvetlit vikendove mereni rychlosti Policii SK v oblasti Martin/Vrutky v mistech, kde je silnice v polich, siroko daleko nic neni, krizovatka je mimourovnova ... ale je tu 50ka, takze za prvnim krovim byl radar a uniformovani grilovaci. Pritom o cca 2 km dal, v mistech huste zastavby a jeste hustsiho provozu, kde je riziko pruseru mnohem vetsi nebylo o nikom takovem ani pamatky.

U nas situace podobna, jizni dalnicni privadec do Plzne - projektovany a staveny na "motorovych" 130, ovsem je zde 90 a pravidelne se zde meri.

Kontrolor bezpecnosti prace v podniku, ktereho nezajima, v jakych podminkach lide pracuji, ale nalezite "ohodnoti" veskere prohresky proti predpisum, prestoze nektere z nich v danych podminkach bezpecnostni situaci paradoxne dokazi jeste zhorsit.

To je jen namatkou par prikladu, kdy odbornik zasne, laik se divi a vsichni dohromady krouti hlavou nad tim, jak muze nekdo byt vybaven takovou kombinaci arogance a drzosti, aby takoveto veci delal.

A Skodivka? Ty je to v podstate jedno, ona se nemusi starat o verejne mineni jednotlivcu - ti si preci jeji vyrobky primo nekupuji. Jo - v pripade MlaBolky, to by bylo jiny kafe!
10.08.2011 (19:03)  
Hawky: a to řádné výběrové řízení by vypadalo jak? Dodací lhůta taková, aby to Škoda mohla stihnout vyvinout a vyrobit? A když bude kratší, podá stížnost, že tak rychle ČD přece nové vozy nepotřebují?
registrovaný uživatel SYN 
10.08.2011 (18:39)  
DJTiësto: A to bych zase neřekl, MÁ to cenu, každý kdo je ochoten slušne diskutovat má cenu aspoň vyjasnit argumenty obou stran aby bylo naprosto jasné co kdo jak si představuje/myslí... Aby pak třeba nevznikaly hlasy "ale tak proč nám ti rakušáci do toho výběrka ty RJ zalevno nenabídli?" s bohužel jasně logickou (jen si to možná někdo ještě neuvědomuje) odpovědí - co by nabízeli, oni nejsou výrobce oni do normálního VŘ (kde se hlásí výrobci - mj. tam musí prokazovat nějaké kvalifikační požadavky a tak) nic nabídnout nemůžou, a taky to víceméně najisto nejde stihnout, Siemens jim po dobu jakou u nás typicky probíhá VŘ (nemluvme tu o očekávatelných odvoláních a stížnostech Schadewerke, když teď předvedli to co předvedli pak v dalším průběhu lze očekávat od nich obstrukce kde to jen půjde) čekat nebude...

Jako situace je poměrně jedinečná, tak si řekněme na rovinu jestli jí hodláme využít nebo nikoliv. Ideální by bylo kdyby ten kdo to nevyužití způsobí pak doplatil ten rozdíl o kolik nám "alternativní řešení s čistým VŘ" vyjde dráž, ovšem to je bohužel jen sen...

V zákoně ta možnost objednat bez VŘ jasně existuje, jde jen o to jestli jsou k tomu dostatečné předpoklady. No a o tom se bohužel u soudu dá docela dlouho hádat (normálně to rozhoduje zadavatel zda jsou ty mimořádné okolnosti splněny, ale evidentně jde soudně napadnout skoro všechno když na to má někdo drzost), a i když pak nakrásně názor Škodivky u úřadu/soudu propadne, tak hlavního cíle už bylo dosaženo, celá věc se zdržela dostatečně dlouho na to aby to již bylo pasé...
10.08.2011 (18:25)  
ad SYN: nemá cenu se s tímto bojovníkem za Škodipravdu stále dohadovat. Nic nepochopí...
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko