..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 37      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
09.08.2011 (22:38)  
Registrierter Benutzer SYN 
09.08.2011 (22:26)  
chio: Nevidím teď zrovna odkud to je ale silně mi to zavání ironií... jste si jist že jste to pochopil správně?
09.08.2011 (21:55)  
Na kolik procent to kdo tipujete, že to ještě vyjde?
deset?
Dvacet???
09.08.2011 (21:30)  
Borovička: Já myslím, že MIRO to vcelku vystihl pravdivě. Jinak co se politiky v ČR týče, lidé mají to co chtějí. Máme svobodné volby lidé si svobodně zvolili vládu; zkrátka lidé se svobodně rozhodují.V ČR se děje prostě to, co my lidé svým jednáním dovolíme.

Jinak k ÚHOS. Pochybuju, že jeho zaměstanci pořádně o dané problematice vědí. Většina beztak vlakem vůbec nejezdí, a proto jim nezbývá téměř nic jiného, než se nechat opít voláním ŠT o pomoc.
Registrierter Benutzer MIRO  mail  
09.08.2011 (21:17)  
Borovička: v mém předchozím příspěvku nebylo o blbečkách ani slovo...
Máte pravdu, moc peněz nezlomíme, ale je to jen o tom, že to těm lidem bylo, je a bude umožněno a proto to tu vypadá jak vypadá...toť ve zkratce jen vysvětlení druhého odstavce.
Registrierter Benutzer kobros 
09.08.2011 (20:56)  
Hm, tady se zase naslo cechobijcu a nemcofilu! Ja nevim, v kauze railjety se az tak nevyznam. Dost pravdepodobne by to pro CD byla velka konkurencni vyhoda. Ovsem ty odsudky o ceske korupci apod. by si tu nekteri mohli nechat od cesty. Normalne se tomu rika konkurencni boj a je to podle meho docela bezne i v tom Nemecku. Ostatne, ja si nedovedu moc predstavit, ze by DB nakoupili ve velkem treba francouzske vlaky. A mimochodem. Dost podstatny rozdil mezi CR a Nemeckem je ten, ze v CR si novinari o ceskem state a spolecnosti muzou psat co chteji. V Nemecku to tak nefunguje ani nahdou. Realita co se klientelismu a protekcionismu tyce je takova, ze siroko daleko neni timto prolezlejsiho statu nez nemeckeho. Cesi v tom hraji tak maximalne okresni prebor. Na to staci v Nemecku chvili pobyvat a clovek to pomerne rychle pochopi. Ale na toto poznani je potreba vytahnout paty z kotlinky a nenechat se masirovat ceskymi novinari.
09.08.2011 (20:54)  
MIRO: Neškodilo by se trochu zamyslet, než tu začnete plácat svá moudra... Tady není národ blbečků, ale moc peněz jen tak nezlomíte. Vaše kecy nikam nevedou, leda že vás "taky platěj".

Máme tu nesmyslný zákon o veřejných zakázkách, který je hlavně o byrokracii, ale nikoliv o transparentnosti a už vůbec nevyhovuje technické stránce zakázek. Proto se i dohled ze strany ÚOHS jeví jako trapnost a nekonečná groteska. Tato garnitura s tím nic neudělá a jen se bojí, že to tak nebude věčně.
Registrierter Benutzer MIRO  mail  
09.08.2011 (20:16)  
Inu co na to říct... 95% české populace bude s touto informací ze zpráv v televizi velice spokojeno, neboť se nebude podporovat německý průmysl ale koupí se vlaky české a levnější a určitě lepší:-). Z těch 95% jich tak 90% vlakem nejezdí, tak jim je jedno (neví to), že ŠDT vyprodukuje zastaralé šmejdy.
Jinak řečeno máme takovou vládu, jakou si zasloužíme, takové zákony jaké si zasloužíme, takové daně jaké si zasloužíme a samozřejmě takový shodek, jaký si zasloužíme. S tím samozřejmě souvisí i České drány, jaké si zasloužíme. Budem nadále platit čím dál větší daně a pohlaváři (a hlavně tichí společníci) z nejmenovaných dopravních firem se nám budou do očí stále víc smát!! Ale i to si asi zasloužíme...
09.08.2011 (19:35)  
S tou rychlostí: Je trať. Přímá, rovinka 14 km dlouhá. Je na ní tříznaký autoblok, který vyhovuje pro 160 km/h. Pojedu-li tam místo povolených 80 km/h rychlostí 120 km/h, což je 50% navíc, vykolejím? 280
Případ druhý: Je trať. Obloukovitá. Bez autobloku. Jednokolejná. Je tam povoleno jet rychlostí 90 km/h. Pojedu kolem 50 km/h. Vykolejím? 300
Případ třetí: Je trať, je skoro přímá. Vybavená autoblokem pro 160 km/h a touto rychlostí běžně pojížděná. Jelo se 237 km/h. Bylo to o 50 % navíc proti dovolené rychlosti. 250
09.08.2011 (19:06)  
Mě fascinuje, jak UOHS může být taky tak naivní (nechci psát blbé, i když to je taky...) a potvrdí Škodě to, že je to netransparentní na základě toho, že oni by mohli někdy vyrobit něco lepšího... Nepodplatili ty lidi i na tom UOHS...? Na náš stát jsou slova bordel, kreténismus a další opravdu slabá...
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 37      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko