..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 37      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bóřa 
10.08.2011 (12:00)  
Tak rozklad, jo? No, to vypadá zajímavě. Upřímně jsem tak trochu čekal, že to ČD vzdají. Příjemné překvapení, že bojují dál, přestože je šance na úspěch podle mého názoru minimální. Sice jsem dost "protiškodově" naladěn, jsem rád, že zakázku na motorové jednotky dostala PESA. I když mám proti Polským vlakům tak trochu předsudky, ty vizualizace se mi moc líbí, nicméně po stránce byznysu Škodu chápu. Ano, rýpe do toho, čeho podle selského rozumu nemá, železničním fandům a nejspíš ani cestujícím, co jsou trochu v obraze o kolejové technice alespoň po té stránce komfortu, se to nelíbí, jenže podle platného práva má na stížnosti nárok, tak proč by toho nevyužila? Jde přece o peníze a ne o málo.
registrovaný uživatel M 
10.08.2011 (11:55)  
Fucida - jak moc s kapriky nevim, ale ze jde o politiku (politikareni?), to pisu od vzniku kauzy...
registrovaný uživatel MIRO  mail  
10.08.2011 (11:14)  
Borovička: vzhledem ke svému věku už jsem mohl být celkem dostkrát a volební systém celkem chápu. To co píšu je samozřejmě teoreticky možné, v praxi těžko proveditelné, ale možné to je.
10.08.2011 (10:56)  
Chikatetsujin:
Když minulé volby vyhrály provařené (nebo recyklované) strany, někdo je přece musel zvolit. Takže musel dojít do volební místnosti, vybrat za plentou lístek a vhodit ho do urny.
Já nepochybuji o tom, že v sebeprovařenější straně jsou i slušní lidé. Ale ti zjevně nemají na politiku prakticky vliv. Jak to, že to po 20 letech většina lidí nechápe? A když chápe, proč je podporuje?
registrovaný uživatel Tudýl  mail  
10.08.2011 (9:41)  
Tak se mi zdá že poslední dobou už nejen politici, soudci, lékaři teď i úředníci vědí ze všeho nejlépe co je vhodné pro normální občany ČR. Nejhorší na tom je že každý rejpe do oblasti , které vůbec nerozumí nebo mu po ní je úplná putna. Hmm nevím nevím ale spěje to ... . Doufám že se podaří i přes všechny klacky pod nohama nákup uskutečnit. Ne že bych se někdy RJ svezl (u nás nikdy nezastaví) ale nějaký lepší vagon než B by se na R hodil.
10.08.2011 (8:46)  
Uvědomte si všichni, že tady nejde o obchodní, ale o politický spor. Od Siemensu by kapříci nepřipluli, tak se příšlušní činitelé snaží, aby prachy netekly jinudy, než přez škodovku.
10.08.2011 (7:51)  
(já píšu o RJ OeBB a Ty se mi snažíš diskutovat o změnách na RJ pro ČD.). A nebo tomu mám rozumět tak, že ve svých článcích vypouštít neověřené blafy?

Však ty tu argumentuješ proč je RJ pro ČD dražší o víc než těch 40 tis. €, kolik stála změna bistra u OBB. Proto ti tu dávám odpověď že pro ČD jsou ještě dražší než byl nákup OBB, protože se mění nejen bistro, ale i jiné věci...
10.08.2011 (7:27)  
Miro:
A nikomu z nás přece nic nebrání založit svou stranu se svým programem, přesvědčit voliče, jít do toho a součastné poslance poslat někam...

Chápete vůbec volební systém v ČR? A kolikrát už jste byl u voleb, že máte takové ideály?
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
10.08.2011 (7:22)  
JiříK. : Co je berná mince? Nějaké webové servery, nebo skutečně podepsané smlouvy?

Samozřejmě, že podepsané smlouvy, nicméně tyto webové informační servery, pokud něco zveřejňují, mají vše řádně podložené. Nebo Ty si při psaní článků cucáš čísla z prstu?

Nějak jste "opomněl" to, že změněné uspořádání mají mít další 3 vozy ze sedmi. (Celkem i s bistrem 4 ze 7 vozů...)

Trošku mi uniká důvod, proč by u OeBB měnili uposřádání ve 4 ze 7 vozů ...Ty sám jsi publikoval, že se za 40 tisíc Euro mění bistro v restaurační vůz. Jestli ono to nebude, jeden o voze a druhý o koze (já píšu o RJ OeBB a Ty se mi snažíš diskutovat o změnách na RJ pro ČD.). A nebo tomu mám rozumět tak, že ve svých článcích vypouštít neověřené blafy?
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko