Doplněno 9. 8. 2011 — Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.
Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české
„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.
Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.
Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.
Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít
Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.
Zdroj: Škoda Transportation

Když Bombardier zabavil Škodě Transportation(ŠT) její lokomotivu 109e ve Vídni, neunáhlil jsem se a říkal jsem si: "Nekomentuj to, dej tomu čas a uvidíš, co za tím vlastně stojí."
Pak mi přišel domů Železniční magazín, tuším číslo 5 nebo 6/2011, kde byla celá tato problematika soudního zabavení lokomotivy ŠT hezky a přesně popsána. Myslet si, že staré smlouvy a odstoupení od smluv se plnit nemusí se holt vymstilo. Už tehdy jsem se musel smát, jak správně poznamenal M v jedné diskuzi, těm vlasteneckým řečem, jak ti zlí Rakušáci a Kanaďané nám berou naši hezkou českou mašinku a chtějí nám okopírovat její know-how.. Dávno dříve před touto událostí jsem věděl, že ŠT patří nějaké společnosti Appian, která snad (nevím, zda je to stále platné) měla sídlo v Holandsku a registrována byla na Kypru. Tudíž typicky ryze česká firma.. Ano, má své výrobní haly v ČR, zaměstnává spoustu Čechů, ale to třeba Hyundai taky.. Rpet kdysi kdesi v jakési diskuzi o lokomotivě Škoda 109e napsal, že je sice moderní, ale technologicky 10 let zastaralá. Upřímně, nejsem obeznámen s technickou výbavou této lokomotivy, ale na druhou stranu si myslím, že Rpet ví, o čem mluví, takže s ním klidně budu souhlasit. Takže proč by Bombardier cokoliv špehoval ze 109e, když má své Traxxy (a nejen je)?
A teď k této kauze.. JiříK. do této diskuze dal velmi zajímavé odkazy např. na stránky ekonomického deníku E15 o tom, jak ŠT kope kolem sebe, že ČD si dovolily chtít koupit bez VŘ 16 jednotek Siemens Viaggio alias RailJet (snad se ÖBB nebudou zlobit, že použiji jejich obchodní značku pro tyto krásné jednotky) za dle mého názoru velmi luxusní cenu přibližně 4.8 miliardy Kč. Když tato informace poprvé prosákla na veřejnost, měl jsem velikou radost, že budeme mít konečně plnohodnotné, nové, moderní, rychlé dálkové soupravy, které budou hrdě prezentovat svého vlastníka v okolních zemích. No, bohužel jistý výrobce kolejových vozidel s tímto počinem našeho národního dopravce nesouhlasí a vytasil se s velmi, ale velmi vážnými důvody, proč ČD nemají tyto jednotky kupovat. Myslím, že ony důvody jsou všem dobře známé, uvedu ty, které mě velmi pobavily, resp. spíše jsou k pláči:
1. Maximální rychlost 230 km/h (prý až v roce 2025 by se této rychlosti plně využilo na českých kolejích, když tak krásně předvídáte budoucnost, nevíte počasí na září tohoto roku?)
2. Nevýhodná cena (jsem netušil, že současný kurz eura vůči české koruně je 35Kč/1€)
3. Turnusová potřeba jednotek (16 je opravdu zbytečně moc)
4. Neohlášené výběrové řízení (všechna předchozí výběrová řízení byla vždy zcela transparentní a v žádném, ale opravdu v žádném případě nebyla psána pro jednoho konkrétního výrobce kolejových vozidel)
5. ŠT má lepší soupravy pro dálkové tratě (ví někdo, jaké soupravy to jsou, jak vlastně vypadají?)
Má tohle vůbec cenu komentovat? Jak já se těšil, že díky RailJetům by se na vnitrostátní rychlíky přesunuly mnohem kvalitnější vozy a naše milované a současně zatracované vozy B s typickou koženkou by se staly součástí expozic muzeí a nostalgických vlaků.
Njn, co se dá dělat. ŠT nám ukazála, že má opravdový strach ze své konkurence. A určitě za tím bude i jiný důvod, totiž ten, že by vyschl penězovod do kapes jistých osob, které rozhodně na předchozích VŘ od ČD nebyly škodné. O blaho a pohodlí cestujících ŠT vůbec nejde, o to, že by daňový poplatník nákupem RailJetů byl škodný a tudíž se musí koupit levnější vozy (soupravy) domácí produkce, také ne.Je mi z toho upřímně smutno, kam to naše společnost dopracovala a jakým směrem se ubírá..
Co napsat závěrem? Moudré bude sledovat vývoj této kauzy dál a doufat v koutku duše, že přeci jen RailJety v barvách ČD na naše koleje vyjedou a já osobně se tak dočkám krásných nových vlaků na našich tratích a snad díky tomu i kvalitní vozbě Podkrušnohorských expresů (jak familiérně přezdívám rychlíkům jezdících na relaci Cheb - Praha přes Ústí nad Labem)..
Každej tady remcá na ČD, ale ve své podstatě za ten současný stav může politické pletichření a tento plzeňský moloch. Vždyť co dodal po revoluci ČD co by nebylo bez problémů a sporné...Škodivka je jak železná koule a táhne ČD ke dnu.
Proč se neucházely o zakázku Jančury a Lea....Věděly dopředu, že u soukromníka nemají s těmi svými šunty šanci.
KDO SE JEŠTĚ TEĎ ZASTÁVÁ ŠKODIVKY JE TOTÁLNÍ IGNORANT.
Nicméně Škoda zřejmě potřebuje pár lekcí, aby se probrala do reálného světa. A hlavně moderního tržního hospodářství, kde platí rychlost a kvalita nabídky, ne nějaké tradice a zaměstnanecko-vlastenecké proklamace. O nákupu RJ se mluví snad rok, měla spoustu času drahám nabídnout vlastní produkt. Pak by její stížnost byla i pochopitelná, když by ČD výběrové řízení nevypsaly i když tu jejich nabídka před tím ležela. Ale za současné situace je její chování značně neprofesionální. Mám pocit, jako kdyby vedení škodovky myšlením ostalo někdy v dobách předrevolučních.
Také se domnívám, že z hlediska nové normy TSI by se měla E109 spíše porovnávat se Siemens Vectron. Navíc jsem našel informaci, že prototyp byl dokonce 4 systémový ->193 901.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











