Doplněno 9. 8. 2011 — Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.
Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české
„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.
Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.
Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.
Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít
Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.
Zdroj: Škoda Transportation

Možná Vás bude zajímat, že tam, kde píšete, jsou spíše ty země, kterým je bližší trvání na co nejvyšší zaměstnanosti a menší obměňování pracovníků.
A vysvětlit managerům co to je ochodní jednání na úrovni, co je to zákazník náš pán, apd. V naší zemi bude později potřeba obměnit vozový park el.lokomotiv a s tímto přístupem by se ji také mohlo stát, že by žádnou zakázku nezískala. Protože by to byla škoda, nepodpořit později obyčejné plzeňáky.
Jak říká klasik: Pláčete sice dobře, ale na špatném hrobě. Zkoušel jste napsat přímo do Škodovky? Co Vám odpověděli?
Ano souhlasím s Vámi. Osobně se pouze domnívám, že nyní by Škoda Transporation a.s měla rozumně ustoupit a uznat, že kromě lokomotiv, které ještě nejsou zcela homologované pro okolní státy, vhodnou alternativu homologovanou nemá! Protože tak to je. U Railjetů nevím jak nyní vychází skutečně ta cena, jestli jsou tedy ty poslední neodebrané soupravy za stejnou cenu jako pro OBB, nebo jsou levnější. Měli by být levnější, jelikož se jedná o neodebrané soupravy, které jim zůstali.
Dále netuším jestli dříve bylo možné někomu dát zakázku bez výběrového řízení. A jestli je to dnes vždy ze zákona povinné výběrové řízení. To netuším. Ale domnívám se, že by CD měl být umožněn nákup Railjetů a neměl by se blokovat, pokud jsou na to peníze a nejsou potřeba jinde. To by bylo v této situaci fér jednání a jednání na úrovni.
A Škoda Transporation by si měla dát do pořádku své resty a příště rychleji a na úrovni reagovat na nabídku na trhu.
Vím o tom. A je to chyba. Pak se nelze divit, že určité země EU jsou tam kde jsou! S prominutím v p.r.d.e.l.i. Ale mě zajímá spíše země, kde žiji.
Pánové, než začnete házet špínu na Škoda Transportation a.s a někteří plácat nesmysli = nacionální apd, uvědomte si, že
1) tam pracují kromě managerů i obyčejný lidi
2) ty lidi kteří tam žijí v okolí Plzně a pracují tam, že jsou rádi, že tam mají práci, že ze svých mezd platí danně a podporují koupě schopnost obyvatestva v okolí
3) jim není jedno, že někteří zde na to s.e.r.e.t.e.
3) je lepší, aby měli práci, než aby byli na pracáku
Dále lokomotivy, které zde jezdí doposud od Škodovky mají odsloužené několik desítek let. Že to tedy žádné křápy ve své době nebyli.
Že Škoda Transportation a.s umí i nadále vyrobit lokomotivu na evropské úrovni ->CD 380 a může se rovnat Taurusu a narozdíl od ní má novou TSI. A že změna TSI při vývoji není prkotina.
Jedna věc je chování managerů v určité době, druhá věc je zaměstnanost v okolí. A Škoda Transporation zase tak špatně neplatí a tím podporuje i kraj viz výše..
Tato firma by jsi měla ve svých řadách hlavně ve vyšších místech udělat pořádek. A vysvětlit managerům co to je ochodní jednání na úrovni, co je to zákazník náš pán, apd. V naší zemi bude později potřeba obměnit vozový park el.lokomotiv a s tímto přístupem by se ji také mohlo stát, že by žádnou zakázku nezískala. Protože by to byla škoda, nepodpořit později obyčejné plzeňáky.
Na poslední chvíli jednat hystericky si akorát podkopává svou dosavadní prestiž a doposud dobré jméno. A akorát tím n.a.s.e.r.e zákazníky. Dále už dávno měla vyřešit ten spor co se s ní táhne. Nyní se jí to akorát vrátilo jako bumereng při homologaci CD380.
Dále by Škoda měla rychleji reagovat na změny na trhu - DM 12 nabízet při poptávce nízkopodlažních soupravách je hloupost. A více si ověřit vozidla v provozu. Např u CD 814 trio tvrdit, že budou spolehlivě jezdit až do Harrachova, byl akorát při křtu Libereckých Regionov blábol dne.
Narozdíl od mnohých z vás zde na Želpage - nic osobního - jen názor se domnívám, že je dobře, že právě zde v ČR je výrobní závod a pracovní nabídky v oblasti kolejové dopravy a techniky, než aby tento závod a výrobní linka byla v zahraničí. I když ji vlastní dle Vašich informací ,,někdo z ciziny´´ většinovým podílem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











