Praha — Český národní dopravce plánuje provozovat větší množství jízdenkových automatů, kterými nahradí část pokladních. Od tohoto kroku si dráhy slibují výraznou úsporu za platy zaměstnanců. Dozorčí rada již schválila pilotní zakázku na 68 automatů. Pokud se jejich provoz osvědčí, přibude ve stanicích celkem až 340 automatů, což umožní v konečné fázi nahradit asi 420 pokladních. To se ale nelíbí odborářům, kteří argumentují mimo jiné také tím, že automat cestujícímu neporadí nejvýhodnější nabídku nebo čas odjezdu vlaku. Tvrzení se ovšem nezakládá na pravdě, neboť oba úkony mohou automaty bez problémů zvládnout. Nové jízdenkové automaty, jejichž cena se pohybuje okolo čtvrt milionu za kus, by měly být nainstalovány v průběhu roku 2013. Na rozdíl od současných automatů UNIPAJ by mělo být možné platit mincemi, bankovkami, platební kartou i elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK). Není třeba se však obávat, že pokladní z českých stanic zcela vymizí – zejména starší cestující nemají v automaty důvěru nebo nerozumí jejich obsluze.
Zdroj: iDNES.cz
| 27.11.2011 (17:00)
To na "mém" nádraží si občas musím pro pokladní, když ani zvonek nepomáhá, dojít do dopravní kanceláře, kde se vykecává.
Pokladní by se stejně měli převést pod něco jako SŽDC, protože pokladní konkrétního dopravce bude vždy preferovat nabídky vlastního dopravce.
P. S. Jen aby ty automaty byly funkční.
Před dvěma lety jsem si pořídil In-kartu, a nákupy z automatů byly jedním z důvodů, jak kvůli 6% slevě, tak proto, že jsem neměl žádnou slevu na ježdění do Prahy, které jsem realizoval tak 10x do roka, ale hlavně, protože jezdím Kolín - Brno a v Brně mi končí přednáška 5 minut před odjezdem vlaku. Na cestu potřebuji tak 13-15 minut, Jaroslav Hašek má většinou adekvátní zpoždění, ale i tak nemám čas stát 10 minut ve frontě. Koupit studentský lístek z Brna do Kolína jsem zvládal za míň, jak půl minuty.
Teď jezdím z Kolína na zpáteční, ale EPIK používám stejně, ani ne tak kvůli těm 3%, ale protože si nemusím dávat pozor, jestli mám u sebe patřičnou hotovost (vytáhnout platební kartu na normální pokladně už bych si v životě nedovolil, to jsem zkusil jednou a nesetkalo se to s pozitivní reakcí. Paradoxně ten EPIK stejně platební kartou nabíjím, ale jdu si do ČD centra na informace či na mezinárodní přepážku.
Ovšem proč chci ty automaty i v Kolíně. Ty pokladní na našem nádraží (OK s výjimkou jedné) jsou snad ty nejhorší modely na celé železnici a vždycky se tváří tak přívětivě, že mám skoro pocit, že se musím omluvit, že si troufám chtít si koupit lístek. A bohužel nemají ani moc výkonný procesor, protože když na ně vysypu Dobrý den, mohl bych poprosit (zvažuji, že zdvořilosti začnu vynechávat, protože neúměrně zatěžují příjemce) o studentskou - zpáteční - do Brna - přes Třebovou - a platba z elektronické peněženky (schválně to říkám pomalu, aby to stihly zpracovat), tak za poslední dva měsíce jsem dvakrát skončil s lístkem přes Vysočinu a jednou se na obrazovce objevilo nějakých 230,- Kč (lístek do Brna stojí 251,-) což jsem stihl vyreklamovat, než to dotyčná vytiskla.
Nevím, jestli je to ve mně, nebo v úrovni služeb v ČR, ale když můžu něco nakupovat bez kontaktu s prodávajícím, tak tomu dávám přednost - ať už jde o automaty na dráze, nebo o samoobslužné terminály v Tesku (navíc to není tak dávno, co u nich bylo volno a u normálních pokladen fronta, teď se je bohužel naučilo používat až moc lidí, a už jsem naopak viděl dvě úplně volné pokladny a frontu u terminálů)
Nebál bych se toho, že se to lidé nenaučí používat. Třeba v USA ve Washingtonu a v Baltimoru se dají lístky na metro (případně SmarTrip (DC) či Charm Card (Baltimore) nabíjet jenom z automatů, který bere karty (jednou jsem tedy narazil na rozbitý automat, kde se karta nezastavila a kdybych ji tlačil až nadoraz, tak už ji z něj nedostanu), případně cash, s tím, že ne větší, než dvacetidolarovku a vrací jen do 5 dolarů a ještě ve čtvrťákách. A taky se to lidé normálně naučili používat
Již delší dobu pravidelně zkoumám systém v Sasku. Například vstup do vozidla je možný pouze a jen s platným dokladem. Není možné nakoupit u průvodčího. Tím pádem jsou automatem vybaveny všechny zastávky. Tento automat umí odbavit naprostou většinu požadavků cestujících. Ono totiž většina požadavků jsou takové ty běžné. Ty automaty umí i mezinárodní, místenky a další věci. No a pro těch pár případů je ve větších stanicích Reisezentrum. Někdy jen jedno okénko v menších stanicích. Ale například v Dreseden Hbf ja jich dokonce 5.
V Dresden to funguje stejným systémem, jako ve spořitelně. Přepážka bez skla a lístečkový vyvolávací systém. K tomu je o kousek vedle klasické infocentrum.
Takže automaty pro běžné lístky a pokladny pro speciální případy, vystavení různých karet, pro nechápavé a pro antitechniky (důchodce). Infocentrum pro ty, co neumí s IDOSem.
Jen se bojím, jak to dopadne v pojetí ČD a s českým přístupem.
OT: Krásný příklad podobné věci. V Dresden šel v týdnu do prodeje nový KJŘ pro integrovaný systém (VVO). Stojí asi 1,5E a v infocentru na něj důchodci stojí frontu. Prostě mladý používají "IDOS" a starý si to nalistujou.
V.
Možná požadavek dopravního svazu VBB. Se jim nechce platit provize bankám. Jízdenka za 6.8 už je sice dost drahá, ale většina jejich jizdenek je levnější, tak to raději zakázali všechno.
Nicméně k tomu, že automat nedokáže poradit. To by bylo tak těžký k automatu připojit blbuvzdorný sluchátko s možností zavolat na infolinku řešící tarif? Stačilo by pár desítek lidí co vědí fakt všechno. Samozřejmě by to nebyla helpline jak ovládat automat, ale čistě razení s tarifem. A za blbý otázky by automat strhnul 20 kč z EPIK ;-)
To teda nevím, co jste tam dělal. Mně v automatech funguje jak soukromá MasterCard, tak služební AmericanExpress.
Nekupoval jste třeba příliš levnou jízdenku (kolem 2-3 EUR)? Takové částky těmi mezinárodními kartami skutečně platit nejdou. Rovněž ty jednodušší offline automaty ve vlacích neumějí mezinárodní karty.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










