Doplněno: — Brno — Škodovka narazila – snaha Českých drah o nákup šestnácti souprav Siemens Viaggio Comfort z neodebrané objednávky ÖBB totiž dostala novou šanci díky dnešnímu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten v pondělí ráno zastavil správní řízení, které Škoda Transportation iniciovala koncem června kvůli záměru ČD odkoupit rakouské soupravy bez otevřeného výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné; po doručení verdiktu bude mít Škodovka patnáct dnů na to, aby podala odvolání a nechala rozhodnutí přezkoumat. Pokud této možnosti využije, je případný podpis smlouvy mezi ČD a Siemensem blokován až do ukončení odvolacího řízení. Šetření u ÚOHS se tak teoreticky může natáhnout až do konce října, což by vyžadovalo další prodloužení nákupní opce ze strany Siemensu, která aktuálně trvá do 30. září.
„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dnes rozhodnutí, kterým na základě důkladných právních analýz zamítl návrh společnosti Škoda Transportation ve věci veřejné zakázky na dodávku 16 kusů netrakčních komfortních jednotek pro dálkovou osobní dopravu, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření společnosti České dráhy,“ uvádí se ve velice stručném stanovisku, které ÚOHS zveřejnil v odpoledních hodinách. Antimonopolní úřad tímto krokem potvrzuje, že České dráhy neporušily zákon o veřejných zakázkách, když se netrakční jednotky od Siemensu rozhodly koupit přímým zadáním bez tendru. Spor o railjety se přitom rozhořel právě nad otázkou, zda je plánovaná akvizice skutečně mimořádně výhodná a časově omezená, jak tvrdily dráhy.
Ještě v polovině léta však kauza nabrala zcela nový rozměr, když při protichůdných odborných posudcích o výhodnosti railjetů začal ÚOHS zkoumat oprávněnost účasti Škodovky v celém případu. Poté, co plzeňský výrobce odmítl dodat dokumentaci k vlastnímu konkurenčnímu produktu, jenž by mohl dráhám nabídnout jako možnou alternativu, se debata z technických otázek přesunula k výkladu klíčových zákonů: zatímco zákon o veřejných zakázkách požaduje, aby předkladatel námitky byl relevantním soutěžitelem, jenž je schopný nabídnout alternativní produkt, Škoda samotná se naproti tomu stavěla do obecnější pozice dotčené osoby, jak jí definuje správní řád. Firma, jež v uplynulých desetiletích získala podstatnou část svých zakázek mimo otevřená výběrová řízení, totiž několikrát deklarovala svůj aktivní zájem napravit netransparentní prostředí udělování veřejných zakázek v Česku, a s touto vznešenější ambicí také oficiálně vstoupila do celé kauzy.
Zdroj: Ekonom.cz

JiříK: Hm, to by vlastně šlo i s tím, co už bylo do medií hozeno. Tedy po odvolání. Ale vypadalo by to dost divně. Spíš by vypadalo přirozenější, kdyby sebou pohnuli a díky nějakým přesčasům to odvolání zamítli během pár dní - třeba do 27.9. večer nebo tak něco.
pochybuji, že by to rušili dřív, když zbývá 5 dnů. Leda by to udělali tajně a smlouva už byla podepsaná:-)
(Edit) Kde jste vzal naději pro "nezávisle"? V rozhodnutí ÚOHS je to přeci jasně. Předběžné opatření pozbývá platnosti nabytím právní moci tohoto rozhodnutí ÚOHS. Nevím, kde se vzala naděje, že by to chtěli nějak měnit a předběžné opatření zrušit dřív.
Mám dojem, že v době datových schránek to tak snadné není.
A v čem by mělo být datum 14.9. zajímavé? Počítá se 15 dní (půlnoc?) od data doručení rozhodnutí ÚHOS Škodovce, a to oficiální rozhodnutí nepadlo před 5.9. Takže zvědavost by se měla probudit nejdřív tak 20.9. večer, ne? Čekám, že se odvolá tak 19. v pondělí a pak budou ty správné závody s časem - nebo jednání se Siemensem a další škemrání o odklad, už drobný. Ale odklad nemusí být zadarmo.
zadnou namitku nepodala??
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











