..: Naděje pro ČD: ÚOHS zamítl námitku Škody Transportation :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: GeorgoDoplněno:Brno — Škodovka narazila – snaha Českých drah o nákup šestnácti souprav Siemens Viaggio Comfort z neodebrané objednávky ÖBB totiž dostala novou šanci díky dnešnímu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten v pondělí ráno zastavil správní řízení, které Škoda Transportation iniciovala koncem června kvůli záměru ČD odkoupit rakouské soupravy bez otevřeného výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné; po doručení verdiktu bude mít Škodovka patnáct dnů na to, aby podala odvolání a nechala rozhodnutí přezkoumat. Pokud této možnosti využije, je případný podpis smlouvy mezi ČD a Siemensem blokován až do ukončení odvolacího řízení. Šetření u ÚOHS se tak teoreticky může natáhnout až do konce října, což by vyžadovalo další prodloužení nákupní opce ze strany Siemensu, která aktuálně trvá do 30. září.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dnes rozhodnutí, kterým na základě důkladných právních analýz zamítl návrh společnosti Škoda Transportation ve věci veřejné zakázky na dodávku 16 kusů netrakčních komfortních jednotek pro dálkovou osobní dopravu, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření společnosti České dráhy,“ uvádí se ve velice stručném stanovisku, které ÚOHS zveřejnil v odpoledních hodinách. Antimonopolní úřad tímto krokem potvrzuje, že České dráhy neporušily zákon o veřejných zakázkách, když se netrakční jednotky od Siemensu rozhodly koupit přímým zadáním bez tendru. Spor o railjety se přitom rozhořel právě nad otázkou, zda je plánovaná akvizice skutečně mimořádně výhodná a časově omezená, jak tvrdily dráhy.

Ještě v polovině léta však kauza nabrala zcela nový rozměr, když při protichůdných odborných posudcích o výhodnosti railjetů začal ÚOHS zkoumat oprávněnost účasti Škodovky v celém případu. Poté, co plzeňský výrobce odmítl dodat dokumentaci k vlastnímu konkurenčnímu produktu, jenž by mohl dráhám nabídnout jako možnou alternativu, se debata z technických otázek přesunula k výkladu klíčových zákonů: zatímco zákon o veřejných zakázkách požaduje, aby předkladatel námitky byl relevantním soutěžitelem, jenž je schopný nabídnout alternativní produkt, Škoda samotná se naproti tomu stavěla do obecnější pozice dotčené osoby, jak jí definuje správní řád. Firma, jež v uplynulých desetiletích získala podstatnou část svých zakázek mimo otevřená výběrová řízení, totiž několikrát deklarovala svůj aktivní zájem napravit netransparentní prostředí udělování veřejných zakázek v Česku, a s touto vznešenější ambicí také oficiálně vstoupila do celé kauzy.

Zdroj: Ekonom.cz


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.9.2011 (20:01)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 17      Zpráv na stránku:   
06.09.2011 (20:19)  
pořád se tady řeší, jestli bude 380 komunikovat s řídícím vozem RJ ale tak mě napadla otázka: Vadilo by tak moc kdyby se RJ prostě jen tahal? Svého času jezdil na Vindoboně řidičák DB a taky byl v jednom směru za 350 a nevadilo to ničemu. Když vlastně i s tím řidičákem je RJ levnější na vůz než obyčejné Bmz tak by nemuselo ani vadit, že řidičák máme. Ona by se ta komunikace třeba časem vyřešila...
06.09.2011 (20:14)  
JiříK: naivně? Asi jste nedočetl. Pracuji v oboru. V Německu v dané relaci pro nás existuje volná kapacita pouze v okrajovych časech a to pouze do Drážďan. Berlín je v podstatě nedostupný díky taktovému provozu DB a dalších německých dopravců. Brzké ranní či pozdně večerní hodiny. Vše ovšem dělají naprosto promyšleně s ochranou vlastního trhu. Toť pro Vás vše.
registrovaný uživatel Bóřa 
06.09.2011 (20:11)  
Tam záleží na tom, jak je ta smlouva postavená. Ale musí tam být nějaká možnost, jak od ní odstoupit. Dost pochybuji o tom, že by si tam právníci z ČD dali zakomponovat nějakou "doložku kurzívou velikosti 5 na poslední stránku dolů," i když co my víme... Mimochodem bugear, vy jste někdo zasvěcenější, než my průměrní diskutéři? Víte o tom více? To ode mě není útok, ano? Jen touha po informacích o tom kontraktu.
registrovaný uživatel bugear 
06.09.2011 (19:56)  
@JiříK.: Zýmec se účastnil pokud vím pouze prvního. Jinak cena je 133,8 mil. Kč, ne 120.
@tarten: 4b) a zaplatit tučné penále za neodebrání? Do toho ČD nepůjdou
registrovaný uživatel Bóřa 
06.09.2011 (18:13)  
JiříK: Uznávám. Navíc je fakt i ten, že ÖBB poptávaly Taury v podstatně větším počtu, což se jistě pozitivně projevilo na ceně za kus. Navíc asi Siemens nemusel hrabat tolik, aby to obratem vracel na úplatcích za zakázku jako nejspíš Škoda u nás, protože si nedělám iluze a věřím tomu, že bez patřičného bakšiše u nás nikdy nikdo žádné výběrko nevyhraje... I když se mohu mýlit, jsou to ode mě spekulace.
06.09.2011 (18:04)  
JB: Nechcete tady doufám naivně tvrdit, že na trase do Berlína to je jeden vlak v závazku veřejné služby za druhým (ty jediné mají přednost) tak, že by volná kapacita nebyla? :-D
06.09.2011 (17:58)  
JiříK: správně jste narazil na slovo volná. A další si přeberte sám. Liberalizace železničního trhu v EU? Hm.....
06.09.2011 (17:58)  
Tím by se nehorázná suma kolem 120 milionů za kus (když Taurus vyšel ÖBB v přepočtu něco kolem 100 mega)

Doporučuji brát v potaz i to, že OeBB ty lokomotivy nekupovali za Kč že... Takže by bylo vhodné neporovnávat cenu v Kč podle měnových kurzů v různých dobách. Ostatně Siemens se taky zůčastnil VŘ na 380ky. Akorát Škoda požadovala nižší částku - tedy kdyby to tehdy vyhrát Siemens, tak by ta cena taky nebyla pod 120 milionů kus...
06.09.2011 (17:57)  
Bóřa: Ve všem souhlas...
06.09.2011 (17:56)  
doplnenie .... "Ak by ich CD kupili ... - myslel som tym samozrejme RailJety ...
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko