..: Naděje pro ČD: ÚOHS zamítl námitku Škody Transportation :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: GeorgoDoplněno:Brno — Škodovka narazila – snaha Českých drah o nákup šestnácti souprav Siemens Viaggio Comfort z neodebrané objednávky ÖBB totiž dostala novou šanci díky dnešnímu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten v pondělí ráno zastavil správní řízení, které Škoda Transportation iniciovala koncem června kvůli záměru ČD odkoupit rakouské soupravy bez otevřeného výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné; po doručení verdiktu bude mít Škodovka patnáct dnů na to, aby podala odvolání a nechala rozhodnutí přezkoumat. Pokud této možnosti využije, je případný podpis smlouvy mezi ČD a Siemensem blokován až do ukončení odvolacího řízení. Šetření u ÚOHS se tak teoreticky může natáhnout až do konce října, což by vyžadovalo další prodloužení nákupní opce ze strany Siemensu, která aktuálně trvá do 30. září.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dnes rozhodnutí, kterým na základě důkladných právních analýz zamítl návrh společnosti Škoda Transportation ve věci veřejné zakázky na dodávku 16 kusů netrakčních komfortních jednotek pro dálkovou osobní dopravu, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření společnosti České dráhy,“ uvádí se ve velice stručném stanovisku, které ÚOHS zveřejnil v odpoledních hodinách. Antimonopolní úřad tímto krokem potvrzuje, že České dráhy neporušily zákon o veřejných zakázkách, když se netrakční jednotky od Siemensu rozhodly koupit přímým zadáním bez tendru. Spor o railjety se přitom rozhořel právě nad otázkou, zda je plánovaná akvizice skutečně mimořádně výhodná a časově omezená, jak tvrdily dráhy.

Ještě v polovině léta však kauza nabrala zcela nový rozměr, když při protichůdných odborných posudcích o výhodnosti railjetů začal ÚOHS zkoumat oprávněnost účasti Škodovky v celém případu. Poté, co plzeňský výrobce odmítl dodat dokumentaci k vlastnímu konkurenčnímu produktu, jenž by mohl dráhám nabídnout jako možnou alternativu, se debata z technických otázek přesunula k výkladu klíčových zákonů: zatímco zákon o veřejných zakázkách požaduje, aby předkladatel námitky byl relevantním soutěžitelem, jenž je schopný nabídnout alternativní produkt, Škoda samotná se naproti tomu stavěla do obecnější pozice dotčené osoby, jak jí definuje správní řád. Firma, jež v uplynulých desetiletích získala podstatnou část svých zakázek mimo otevřená výběrová řízení, totiž několikrát deklarovala svůj aktivní zájem napravit netransparentní prostředí udělování veřejných zakázek v Česku, a s touto vznešenější ambicí také oficiálně vstoupila do celé kauzy.

Zdroj: Ekonom.cz


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.9.2011 (20:01)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bóřa 
06.09.2011 (16:24)  
Re tarten: Souhlasím s Vámi. Kdyby se totiž soupravy na 230 km/h začaly tahat lokomotivami na 200, to by bylo zase řevu... Jenže kupodivu oprávněného. Připadalo by mi na hlavu, kdyby kvůli nedostatku, či dokonce absenci vhodných hnacích vozidel, neměly soupravy Siemens možnost plně využít svůj potenciál. V takovém případě se mohly opravdu koupit Xmz a zapřáhnout na jeden konec řidičák a na druhý nějakou šunku nebo Messerschmitt. POKUD to teda nakonec dopadne a Siemensy se podaří nakoupit, tak vidím pro ČD v zásadě čtyři reálné alternativy, jak vyřešit pohon:
1) pronajímat si Taury z Rakouska
- řešení drahé, dlouhodobě nekoncepční, nehledě na to, že i poněkud trapné
2) koupit nové nebo nasadit již objednané 109E s potřebnými úpravami
- to znamená dodatečné investice do již tak dosti drahých lokomotiv, navíc to může narážet, jak už tu bylo řečeno na trucování Škody a potížemi s už tak dosti problémovými homologacemi, navíc max. rychlost souprav by tímto řešením byla limitována na 200 km/h
3) přemluvit Škodu k vyprodukování upravené 109E s potřebným softwarem a vyšší maximální rychlostí- opět truc Škody, homologace a navíc ještě enormní dodatečná investice - nebylo by totiž třeba lokomotivy "pouze" koupit, ale i zaplatit minimálně nějakou část jejich vývoje (opět a bylo by to samozřejmě zahrnuto v ceně, takže by se mohlo stát, že by ČD měly asi nejdražší lokomotivy na světě)
4) koupit dostatečně rychlé třísystémové lokomotivy od Siemense, nejlépe Taury, pokud splňují nové normy
- toto řešení se mi zdá jako nejlepší a nejprozíravější - problémy s homologacemi by nebyly (schváleny jsou Taury snad všude), komunikace s netrakční soupravou bezproblémová, jednalo by se o lokomotivy, které by svými parametry nelimitovaly soupravu omezenou maximální rychlostí, jenže už vidím ty škodovácké stížnosti zase...
registrovaný uživatel tarten 
06.09.2011 (16:22)  
Elias is best:
No, to je na tom právě to zajímavé, na co to DOOPRAVDY jde.
Dokonce se vyskytla i spekulace, že některé z nich mají být devítivozové.
06.09.2011 (16:17)  
DJTiësto: Cena rakouského railjetu je 35 milionů za vagón, cena českého zas 43. Myslíš, že těch 8 milionů půjde jen na nátěr a loga?
registrovaný uživatel tarten 
06.09.2011 (15:54)  
mára:
Jo. Ale jednak by Škoda vůbec musela chtít (jakože to zatím u datové spolupráce s railjetem to z její strany vypadá spíš na bojkot než co jiného), jednak by to asi musely být loko na 230 km/h, tedy nějaká další varianta "110e" a leccos by se asi muselo schvalovat znovu. Tipnul bych si, že by se kromě jiného převodu muselo něco vyztužit a to znamená něco jiného odlehčit (= změnit = homologovat), aby se to vešlo do rozumné váhy. Zmenšit systémy, aby vybylo víc místa pro stanoviště by možná také nebylo od věci. Po tanečkách co Škodovka předvedla a jak tlačí na pilu už si ČD těžko mohou dovolit railjet zapřáhnout za nový stroj nově vysoutěžený na pouhých 200 km/h (za "starý" na 200 km/h by to jistě ještě šlo). Jak Žaluda řekl, sama si pod sebou podřezává větev.

(EDIT: Pokud se zde vyskytují sprostá slova tak se omlouvám, a poraďte mi, která to jsou.)
dopisovatel nebo člen ŽP Rabín 
06.09.2011 (15:22)  
Sim: ano.
registrovaný uživatel mára  mail  
06.09.2011 (15:15)  
čd koupí 16 netrakčních jednotek, a škoda by mohla dodat 16 109e pro ně
registrovaný uživatel Sim 
06.09.2011 (15:14)  
Martin Keppert > dik, to znamena, ze ta zed, co je videt na fotkach vozidel zde zkousenych je ta sama, co je z druhe strany pokryta reklamnimi panely s obrazky tramvaji, lokomotiv a podobne?
registrovaný uživatel Keprt 
06.09.2011 (15:00)  
Sim: podél Borské ulice.
registrovaný uživatel Sim 
06.09.2011 (14:56)  
Aleš Liesk. > kdyz uz jste to nakous, porad mi vrta hlavou, kde presne se nachazi v arealu zkusebni splitkova kolej. Cas od casu se po Skodovce motam, ale zatim nikdy nebyl moc cas po tom patrat ... a strejda gugl zatim na mapach stale nema dostatecnou podrobnost, abych z toho vytusil, kolik kolejnic je na ktere koleji (pricemz seznam ma mapy v teto lokalite zcela totozne).
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
06.09.2011 (14:46)  
Aleš Liesk.: Díky za upřesnění. No, přiznávám, že jsem to tak provokativně napsal trošku schválně. O těch tramvajích a 380 samozřejmě vím, ba i o metru jsem kdesi cosi zaslechnul. Ale ono se toho pod hlavičkou ŠT prezentuje trochu víc... Ale třeba bude ŠT jednou oprvdu uznávaný holding, jehož výrobků si všichni budeme bezvýhradně cenit. Zatím se však ŠT na trhu prosazuje kroky dost problematickými. Viz to napadení nákupu RJ, aniž by ŠT mohla nabídnout cokoli konkurenceschopného, 380, která stále nějak nechce dělat to, co by měla, navíc právní tahanice kolem ní, tramvaje pro Prahu, které se hodí všude jinde, jen ne pro Prahu, takže se kvůli nim musí za spousty peněz rekonstruovat tratě... Může být občan ČR (a tedy i zaměstnanec ŠT) na takovou firmu hrdý, když vidí ty výsledky, a tedy i z toho plynoucí její mediální obraz? Jen o těch rekonstrukcích vozů metra jsem neslyšel nic negativního, tak snad aspoň něco, snad nějaké to "blýskání na lepší časy..." Tak se nezlobte, jestli jsem Vás (i další v ŠT) pohněval možná trošku neprávem... (i v ŠT se jistě hodně lidí snaží, aby jejich práce byla bezvadná a hlavně dávala smysl...) :-)
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko