Doplněno: — Brno — Škodovka narazila – snaha Českých drah o nákup šestnácti souprav Siemens Viaggio Comfort z neodebrané objednávky ÖBB totiž dostala novou šanci díky dnešnímu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten v pondělí ráno zastavil správní řízení, které Škoda Transportation iniciovala koncem června kvůli záměru ČD odkoupit rakouské soupravy bez otevřeného výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné; po doručení verdiktu bude mít Škodovka patnáct dnů na to, aby podala odvolání a nechala rozhodnutí přezkoumat. Pokud této možnosti využije, je případný podpis smlouvy mezi ČD a Siemensem blokován až do ukončení odvolacího řízení. Šetření u ÚOHS se tak teoreticky může natáhnout až do konce října, což by vyžadovalo další prodloužení nákupní opce ze strany Siemensu, která aktuálně trvá do 30. září.
„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal dnes rozhodnutí, kterým na základě důkladných právních analýz zamítl návrh společnosti Škoda Transportation ve věci veřejné zakázky na dodávku 16 kusů netrakčních komfortních jednotek pro dálkovou osobní dopravu, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření společnosti České dráhy,“ uvádí se ve velice stručném stanovisku, které ÚOHS zveřejnil v odpoledních hodinách. Antimonopolní úřad tímto krokem potvrzuje, že České dráhy neporušily zákon o veřejných zakázkách, když se netrakční jednotky od Siemensu rozhodly koupit přímým zadáním bez tendru. Spor o railjety se přitom rozhořel právě nad otázkou, zda je plánovaná akvizice skutečně mimořádně výhodná a časově omezená, jak tvrdily dráhy.
Ještě v polovině léta však kauza nabrala zcela nový rozměr, když při protichůdných odborných posudcích o výhodnosti railjetů začal ÚOHS zkoumat oprávněnost účasti Škodovky v celém případu. Poté, co plzeňský výrobce odmítl dodat dokumentaci k vlastnímu konkurenčnímu produktu, jenž by mohl dráhám nabídnout jako možnou alternativu, se debata z technických otázek přesunula k výkladu klíčových zákonů: zatímco zákon o veřejných zakázkách požaduje, aby předkladatel námitky byl relevantním soutěžitelem, jenž je schopný nabídnout alternativní produkt, Škoda samotná se naproti tomu stavěla do obecnější pozice dotčené osoby, jak jí definuje správní řád. Firma, jež v uplynulých desetiletích získala podstatnou část svých zakázek mimo otevřená výběrová řízení, totiž několikrát deklarovala svůj aktivní zájem napravit netransparentní prostředí udělování veřejných zakázek v Česku, a s touto vznešenější ambicí také oficiálně vstoupila do celé kauzy.
Zdroj: Ekonom.cz

1) pronajímat si Taury z Rakouska
- řešení drahé, dlouhodobě nekoncepční, nehledě na to, že i poněkud trapné
2) koupit nové nebo nasadit již objednané 109E s potřebnými úpravami
- to znamená dodatečné investice do již tak dosti drahých lokomotiv, navíc to může narážet, jak už tu bylo řečeno na trucování Škody a potížemi s už tak dosti problémovými homologacemi, navíc max. rychlost souprav by tímto řešením byla limitována na 200 km/h
3) přemluvit Škodu k vyprodukování upravené 109E s potřebným softwarem a vyšší maximální rychlostí- opět truc Škody, homologace a navíc ještě enormní dodatečná investice - nebylo by totiž třeba lokomotivy "pouze" koupit, ale i zaplatit minimálně nějakou část jejich vývoje (opět a bylo by to samozřejmě zahrnuto v ceně, takže by se mohlo stát, že by ČD měly asi nejdražší lokomotivy na světě)
4) koupit dostatečně rychlé třísystémové lokomotivy od Siemense, nejlépe Taury, pokud splňují nové normy
- toto řešení se mi zdá jako nejlepší a nejprozíravější - problémy s homologacemi by nebyly (schváleny jsou Taury snad všude), komunikace s netrakční soupravou bezproblémová, jednalo by se o lokomotivy, které by svými parametry nelimitovaly soupravu omezenou maximální rychlostí, jenže už vidím ty škodovácké stížnosti zase...
No, to je na tom právě to zajímavé, na co to DOOPRAVDY jde.
Dokonce se vyskytla i spekulace, že některé z nich mají být devítivozové.
Jo. Ale jednak by Škoda vůbec musela chtít (jakože to zatím u datové spolupráce s railjetem to z její strany vypadá spíš na bojkot než co jiného), jednak by to asi musely být loko na 230 km/h, tedy nějaká další varianta "110e" a leccos by se asi muselo schvalovat znovu. Tipnul bych si, že by se kromě jiného převodu muselo něco vyztužit a to znamená něco jiného odlehčit (= změnit = homologovat), aby se to vešlo do rozumné váhy. Zmenšit systémy, aby vybylo víc místa pro stanoviště by možná také nebylo od věci. Po tanečkách co Škodovka předvedla a jak tlačí na pilu už si ČD těžko mohou dovolit railjet zapřáhnout za nový stroj nově vysoutěžený na pouhých 200 km/h (za "starý" na 200 km/h by to jistě ještě šlo). Jak Žaluda řekl, sama si pod sebou podřezává větev.
(EDIT: Pokud se zde vyskytují sprostá slova tak se omlouvám, a poraďte mi, která to jsou.)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











