..: České dráhy ruší bonusy za samostatný nákup jízdenek :..

jízdenka SONE+ R, foto: Staněk Praha — Kdo byl dlouhá léta zvyklý drobně snižovat cenu jízdného u Českých drah nákupem v eshopu nebo v automatu, má nyní smůlu. ČD totiž od září změnily znění svého Tarifu pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel (TR 10), kde byl původně tento bonus v hodnotě 3 % zanesen. Nově mohou zákazníci získat zpět tříprocentní část jízdného již pouze platbou prostřednictvím elektronické peněženky dopravce, a to stejně jako doposud bez ohledu na to, kde zákazník jízdenku koupí. Připomeňme však, že právě v eshopu ČD prostřednictvím elektronické peněženky platit nelze.

„Bonus za samoobslužný nákup byl nastaven jako motivační podpora pro zvýšení zájmu zákazníků o nákup přes eShop v době jeho rozjezdu. Nově chceme cestujícím nabízet výraznější akce v trvání několika týdnů, jejichž cílem bude přilákat na eshop nové skupiny zákazníků. Tyto akce ale budeme komunikovat až před jejich zahájením,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Toto tvrzení dokládá i zmínka na samotném webu ČD: „V současnosti je připravován nový věrnostní program, u kterého předpokládáme zohlednění nákupů všech druhů jízdenek (vnitrostátních i mezinárodních). Jeho nasazení je plánováno ke dni počátku platnosti nového jízdního řádu, t.j. ke 14. prosinci 2014.“

Navzdory těmto změnám zůstává zachován bonus za nákup v elektronickém obchodě pro firemní klientelu, který se podle objemu plateb pohybuje od tří do deseti procent.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.9.2014 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Tarify

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Oto 
06.09.2014 (22:28)  
Ono na druhou stranu je to všechno hezký, nikdo není rád když mu seberou slevu, ale když se na to podíváte jako obchodník... lidi zvyklí nakupovat jízdenky na netu určitě nepřestanou, takže návaly u pokladen fakt nenastanou. Interpretovat takový krok jako "vyhánění lidí do aut" mi přijde taky... přinejmenším velmi přehnané.

Tak určitě je špatně to zrušit teď a slíbit "od nového GVD" nový věrnostní systém. Jako by byl takový problém počkat a pak nahradit staré bonusy těmi novými. Vypadalo by to mnohem lépe.
registrovaný užívateľ Oto 
06.09.2014 (22:26)  
Ad údajná nutnost nepřenosnosti elektronických lístků: Ale to přece lze jednoduše vyřešit jedinečným identifikátorem toho lístku a pamatováním si tohoto identifikátoru při kontrole (v zařízení, centrální databázi, atp.) a prioritou prvního zkontrolovaného.

Tak úplně jednoduché to není.

Vyžaduje to dostatečně častou sychronizaci POPek se serverem. To není úplná samozřejmost, baterky jsou slabé a pokrytí GSM také. Pak taky musíte být schopný odlišit opakované načtení oprávněné (např. po změně průvodčího, po přestupu), s neoprávněným (zkopírování pro kamaráda). To jsou technické problémy, které vyřešit lze.

Pak to naráží na ty "lidské" problémy. Systémy "projde jen první kontrolovaný" se používají třeba u vstupenek do kina. Ale tam je v případě kolize ten "první" někde v sále, a je tak určitá možnost ho vyhledat a přijít na to, kdo má pravdu. Asi by to fungovalo i ve vlaku s povinnou rezervací svázanou s jízdenkou, kde ten "první", tam někde poblíž taky musí být. Což pak působí jako prevence, aby to nikdo kopírovat nezkoušel. Ale tady se jedná klidně o různé vlaky, v případě sítových jízdenek i různé trasy!

Pak je tu možnost zneužití. On to ani uživatel nemusí zkopíroval úmyslně, stačí aby mu tu jízdenku někdo ukradl. Případně bude ve vlaku ten "druhý kontrolovaný" argumentovat že to není možný, že to je jeho jízdenka, že mu ji "někdo musel ukrást".

Jak nakážete průvodčím ošetřovat tuto situaci, když na jízdence nebude jméno, bude to pravá, platná jízdenka, ale "počítač říká", že je podruhé použita, přičemž cestující říká, že ne?

Co by se ale asi dalo odbourat, je číslo průkazu, dělat to jen na jméno. Riziko zneužití dvojicí lidí se stejným jménem nebo půjčení jednoho ze svých průkazů totožnosti kamarádovi s podobnou vizáží je myslím dost malé. A pomohlo by to dost, nutnost zadávat číslo průkazu chápou cestující dost špatně, normální člověk si ho nepamatuje, u cesty skupiny ho organizátor nezná, atd.

Nelíbí se mi, když se moderní technologie používají tak, že usnadňují sledování lidí,

Vidím, že máme tu čest s paranoikem. Máte mobilní telefon jako 99% populace? Tak ten je mnohem horší, protože operátoři mají zákonnou povinnost data poskytovat státním orgánům, a mobil máte u sebe pořád, i když nejedete vlakem. V takové situaci nějaké vlakové jízdenky fakt nejsou ke sledování lidí potřeba a taky to ani zákon neukládá.

elektronický lístek jsem si dosud nekoupil právě kvůli jeho navázanosti na identifikaci cestujícího. Dobře udělané elektronické systémy ale vítám. Žel v ČR jich je nemnoho.

Když máte takový přehled, kde v ČR či na světě se prodávají elektronické jízdnenky, které platí ve kterémkoliv spoji a přitom nejsou vázané na osobu či token?

A mimochodem, letadlem nelétáte? Nebo létáte přesto, že jsou letenky na jméno a u letů do některých extrémně paranoidních zemí se jména povinně odesílají vládě?
registrovaný užívateľ thingie  mail  
06.09.2014 (21:42)  
Ono na druhou stranu je to všechno hezký, nikdo není rád když mu seberou slevu, ale když se na to podíváte jako obchodník... lidi zvyklí nakupovat jízdenky na netu určitě nepřestanou, takže návaly u pokladen fakt nenastanou. Interpretovat takový krok jako "vyhánění lidí do aut" mi přijde taky... přinejmenším velmi přehnané. Podívejte se na internetové obchodníky s počítači, před pár rokama by bylo nepředstavitelný, že jim budete muset dát pár desetikorun, když si pro zboží přijdete na pobočku sami. No, stačilo trochu obchodní drzosti a dnes je to zcela normální... byznys, holt.
06.09.2014 (21:40)  
Michal Jaroš 06.09.2014 (12:39)
Ano, to je typický český přístup.
Nepřijde kontrola, tak proč něco platit, že...

V Německu se mi stává, že průvodčí nepřijde třeba v polovině případů, ale stejně se mi nezdá, že by všichni jezdili na černo...


... v Německu si koupím jízdenku v automatu prakticky na každé zastávce, případně v automatu ve vlaku. Neřídím se Vaším - typicky českým - přístupem. Až u nás na zastávce nebo ve vlaku bude automat, koupím si jízdenku tam, ale mám-li si ji kupovat ve svém volném čase na svém technickém zařízení, něco za to chci - ono se v Česku říká, že ani kuře zadarmo nehrabe, že? a v Německu to platí také!
06.09.2014 (21:26)  
Ad údajná nutnost nepřenosnosti elektronických lístků: Ale to přece lze jednoduše vyřešit jedinečným identifikátorem toho lístku a pamatováním si tohoto identifikátoru při kontrole (v zařízení, centrální databázi, atp.) a prioritou prvního zkontrolovaného. Tím se zajistí, že kupující sám nebude mít zájem na tom, aby lístek někomu předal a zároveň na něj jel. Zároveň se tím ale nebrání, aby se lístek dále (oprávněně) předal/přeprodal, pokud zjistí, že ho nakonec nevyužije. Dál je třeba pouze zabezpečit vlastní elektronické lístky, np. aby nešlo jet na ID, které ještě nebylo prodáno, aby nešlo platné ID snadno odvodit, uhodnout atp., což je věc, kterou by měl mít pořešený každý elektronický systém.

Přijde mi, že se řeší neexistující, anebo marginální problémy. Proč je u papírového lísku řešena ochrana v zásadě jen přes ID (zahrňme do něj i takové věci jako vyražená mašinka ap.) a elektronický lístek se zabezpečuje navíc identifikačními údaji osoby? A sleduje se nějak, že papírový lístek s daným ID byl již zkontrolován a tedy, pokud toto ID kontroluji nyní znovu, jde o plagiát? Jistě, zkopírovat soubor v PC je snadnější, než si doma vytisknout něco, co vypadá dost podobně lístku, ale je to o tak moc snazší, aby to vyvážilo ztrátu možnosti v celku anonymně cestovat?

Nelíbí se mi, když se moderní technologie používají tak, že usnadňují sledování lidí, ač toto není nutné k jejich vlastní funkčnosti. Obzvlášť pokud nahrazují analogovou technologii, jejíž součástí sledování není.

PS Pokud to tu čte někdo z ČD, elektronický lístek jsem si dosud nekoupil právě kvůli jeho navázanosti na identifikaci cestujícího. Dobře udělané elektronické systémy ale vítám. Žel v ČR jich je nemnoho.
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.09.2014 (20:27)  
M 474 003 06.09.2014 (12:20): Tak teda myslíš, že budování P+R parkovišť je ve prospěch IAD a ne VHD? Preference tramvají před autem, je ve prospěch silnice? Zavádění integrovaných dopravních systémů nejsou ve prospěch VHD? Je sice pravda, že silniční doprava je pořád zvýhodňovaná, ale konečně je už aspoň snaha preferovat kolejovou jako páteřní.
Co se týče automatu, vzpomínám si, jak někdo z naší třídy na školním výletě ještě v roce 1998 kupoval jízdenku v automatu. Tenkrát k tomu nepotřeboval žádnou IN kartu :-)

To mi připomíná analogii s výměnou mincovních telefonních automatů za kartové. Bych chtěl vidět, kdo má v dnešní době kartu do telefonního automatu, ani nevím, jestli se dá koupit. Takový telefon je pak jen na to, aby měla mládež co ničit.
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.09.2014 (19:52)  
Jiri Vosecek: asi tak no, ty UNIPAJe mají i jinou výhodu. Nebývají tam fronty (na rozdíl třeba od hlaváku v Praze u pokladen) a když si koupím lístek na druhý den, případně na takový, kdy vím že pojedu, nemusím ve vlaku průvodčímu otráveně opakovat pořád to samý, co chci. Nevýhoda je, že ty automaty jsou jen ve "vyvolených" stanicích.

Docela jsem se ve středu divil, když jsem si na Masně kupovallístky na příště a byla na nich stejná cena jako z POPky, když nikde nemluvili o tom, že by se něco měnilo.
06.09.2014 (19:34)  
Honza: v klidu, to se povolaly posily z GŘ ČD, aby zvrátily diskuzi ve prospěch ČD :-)
Jako poměrně čerstvě dostudovaný, pracující v Praze a občas dojíždějící do krajského města domů, kde je nabídka bus/vlak prakticky totožná mám další důvod jezdit SA.

Jasně, jde "jen" o 3%, ale to beru jako bonus za to, že část práce za dopravce dělám já (v eshopu či automatu, btw vývoj mobilní aplikace asi zamrznul) a ne pokladní. A takhle dobrý "prozákaznický" přístup jako mají ČD ... to se musí odměnit, že jim konečně do vlaku přestanu lézt.
06.09.2014 (18:10)  
M 474 003: No a co? Při nákupu nafty nebo benzínu taky nejsou žádné 3% bonusy.
Že o něčem nevím, neznamená, že to neexistuje. CCS karta ...

Na jednu stranu tady brečíte, jak stát nepodporuje železnici, jenom auta. Ta obrovská podpora automobilismu se vyznačuje čím? 50% zdaněním paliva?
Na druhou stranu tady brečíte, že lístek za 18 Kč nemůžete vrátit, když vám někdo nabídne jet autem. Čili sám přiznáváte, že dáte přednost autu, ikdyž už máte zakoupený lístek na vlak. Podivné, přinejmenším.

Nějak nemohu najít souvislosti mezi složitostí TR10 a podporou automobilismu v Čechách. Nařídil snad ČD někdo, aby měly tarif složitý tak, že zahrunuje slevy pro osoby narozené 29. února, pokud to bylo ve středu? ... když to přeženu.
Vlasně ano, mnoho lidí to tvrdí, dráhy mají poslání zajišťovat v ČR zaměstnanost a osekáním tarifu na 1 A4 by mnoho(?) "tvůrců tarifu", či jak je nazvat, přišo o práci. Podobnou by jinde nenašli...
registrovaný užívateľ PN  mail  
06.09.2014 (17:50)  
Co mi připadá absurdní, že si ČD mohly dovolit ten bonus zrušit jen tak, ze dne na den, aniž by kohokoliv předem upozornily. Kdyby si něco podobného dovolil například mobilní operátor, tak je zle. Ale ČD si holt mohou dovolit všechno.

M 474 003: …tak na mně stará tlustá pokladní (jiné snad ani nejsou)…
Zajímavé, u nás na nádraží je jediná stará tlustá pokladní a je to ta nejvíce ochotná cestujícím pomoct. To její mladší a štíhlejší kolegyně vypadají, jako by je ta práce vůbec nebavila a cestující za okýnkem jim byli na obtíž. Takže prosím negeneralizovat.
  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko