Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Uvidíme, jak si povede a jak to naruší tzv. "monopol" ČD. Zatím Pan Majitel v televizi asi 100x opakoval to, jak nenávidí socdemácké hejtmany(fuj to je hnusnej název funkce) za vyřazení ze "soutěže" o zajištění regionální žel. obslužnosti, stavěl se do role málem hypotetického zachránce regionálek. Takže spíše agitoval, pravicoval, než diskutoval. Rozhodně bych tady pubertálně nemasturboval nad předvedeným, tj. že několika vlaky vyzobe rozinky hnůůůsným ČD, spíše mám obavu, že tzv. "nedotovaný" koncept bude někomu velmi vhod i na jiných tratích (omezení dotací do R, Sp). Následně zmenšený počet vlaků ČD způsobí třeba narušení oběhů=zdražení a rušení vlaků (Sp,R) někde úplně jinde. Zkrátka rozbití synergického efektu jednoho dopravce je nejspíše na pořadu dne. Chápu, že zdejším horkým hlavičkám hodný soukromník versus špinavým ČD velmi lahodí, psali v mladé frontě, že je to tak dobře a jediná správná cesta. Viz. "pozitivní přínos trhu" v energetice, plynárenství, nebo vodárenství, že....Uvidíme.
cokoliv je lepší, než ČD a osobně budu využívat všech možných jiných služeb : dokonce i několikadenní čekání na volné místo ve žlutém vlaku?
Coze, ono je to delane opravdu tak, ze vam to rekne, momentalne neni na vas spoj volne misto, ale zkuste to zitra? Nebo jen zamerne mystifikujete a je potreba si objednat jizdenku treba 3 dny dopredu? V tom pripade nevim, jak se to lisi treba od Sporotiketu CD. Pokud totiz prijdu na vlak CD a koupim si jizdenku par minut pred odjezdem, tak zaplatim docela palku a komfort ani sluzby tomu casto neodpovidaji.
Takze mi tenhle argument prijde podobne, jako kdyby nekdo jasal nad moznosti rychleho obcerstveni (kdy jidlo dostanu okamzite) za 300 oproti obedu v dobre restauraci za 200 (kde musim 40 minut cekat).
cokoliv je lepší, než ČD a osobně budu využívat všech možných jiných služeb : dokonce i několikadenní čekání na volné místo ve žlutém vlaku?
jet ECéčkem z Prahy do Olomouce na chodbičce na jedné noze a ještě né na svojí se mi zdá pod úroveň člověka. : já bych opravdu jel radši takhle než dva dny čekat na kožené křeslo a sushi
Nevidím problém, dyť s RJ může jet každý, kdo chce. Akorát si musí včas rezervovat lístek. : Každý ne, jen 240 prvních.
Já tu nechci kritizovat ten systém povinných místenek a přednostního nabízení volných míst lidem cestujícím do vzdálenějších stanic. Vadí mi, že lidé nechápou, že Regiojet dělá něco jiného než ČD. Regiojet má výhodu luxusu a relativně levného jízdného. ČD mají (z mého pohledu) těch výhod víc: pojedu i když přijdu na poslední chvíli; mám na výběr víc spojů; když mi vlak ujede před nosem, můžu jízdenku použít v dalším; můžu jet i mimo špičku (Ova-Pha třeba i v noci); v některých případech můžu cestovat i výrazně levněji (např. sobotní rodinný výlet z Moravy do Prahy a zpět)
Space a Davidus: Tak to jste se sešli. Zatrpkle konzervativní, boha, kolik Vám je? 70? Nebyly by nějaké objektivní argumenty, proč se Vám tahle firma nelíbí. Ne že bych Vám chtěl brát přesvědčení, spíš by mne zajímalo z jakého důvodu může být někdo tak sešněrovaný a neochotný alespoň jednou okusit něco nového.
Odpůrců a nespokojených jistě bude kopec, ale dám ruku do ohne za to, že je to zlomek těch co změnu uvítají.
Ja myslim, ze cim vic lidi s touto uchylkou, tj, tech co chteji jezdit srotem s kozenkami, nefunkcnim topenim, smradlavymi zachody v havarijnim stavu a bez jakychkoli sluzeb, pokud v to nepocitame kysely ksicht pruvodciho, ktery je znechucen tim, ze s nimi jede substrat a to vse za prekvapive vysokou castku *, tak tim lepe pro nas vsechny, kteri chceme jezdit jako lidi v civilizovane zemi :)
Takze, drzim jim palce, at sve rozhodnuti nemeni.
* samozrejme, neplati pro rezijkare
Klacků pod nohy se házelo dost a dost, ale nakonec vyjel.
Teď jsem zvědavý, na čem se nabídka rychlé přepravy mezi Prahou a Ostravskem po čase ustálí a zda se ten nebo onen dopravce ve střednědobém výhledu nebrání variantě "konkurence v integraci", neboli vzájemnému přihrávání si cestujících a soutěžení o jejich přízeň v kvalitě služeb a jejich ceně :-).
Inu, necháme se překvapit...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































