..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu Španělsko


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 20      Zpráv na stránku:   
25.07.2013 (21:05)  
zirecek: Ve 250ti (ale i 180ti atd.) může bez živáka dojet sakra daleko :(
25.07.2013 (20:58)  
zarkow: Záleží, jak dlouho by byl mimo, aneb tlačítko bdělosti...
25.07.2013 (20:39)  
Martin99: Nemohu souhlasit. Ano, jak už jsem řekl, opravdu to vypadá na celkem kolosální selhání strojvůdce. Ale pokud vlak, schopný jet rychlostí přes 300 km/h, umožní strojvůdci udělat takovou osudovou chybu a jede dál, pak je skutečný viník někde jinde. On totiž i fíra je jen člověk, kterému se může na okamžik udělat špatně nebo ztratí pozornost - to nevyloučíte ani u naprosto zdravého člověka bezprostředně po lékařské prohlídce.

Lidský faktor je tradičně nejčastější příčinou nehod, a pokud u něčeho takového, jako je vysokorychlostní železnice, zůstane lidské chybě takový prostor, pak si o neštěstí přímo říkáme.

A nakonec, srovnání s autobusem není dvakrát vhodné. Není žádnou novinkou, že v silniční dopravě, ačkoli je nejnebezpečnější dopravou vůbec, neexistuje nic jako zabezpečovač. Nic, co by bránilo vozům sjet ze silnice, přejet do protisměru, vjet rovně do zatáčky, překročit rychlost, pokračovat v jízdě při mikrospánku řidiče... Ano, i zde jde vývoj kupředu, ale jestli se něčeho takového vůbec kdy dočkáme ve větší míře, ještě to potrvá.

Tyto nedostatky jsou alespoň částečně kompenzovány omezenou rychlostí na silnici. I tak je cesta autobusem na delší vzdálenost víc riskantní, než by se mi osobně líbilo a jet busem třeba na dovolenou k moři mě pranic neláká.

U vlaků je to ale něco jiného. Zabezpečovací systémy existují léta a nadále se vyvíjí. Technicky dnes není problém zajistit, aby se vlaky nesrazily, nepřekročily povolenou rychlost, a dokonce zastavily ve stanici bez zásahu (nevyhnutelně omylného) člověka. I proto může rychlost na moderních tratích nesrovnatelně vyšší než na silnicích.

Jestliže ale chceme jezdit rychle, musíme dohlédnout, aby tyto systémy fungovaly byly používány skutečně důsledně. Jinak z toho máme jen rychlejší autobusy na kolejích. Dobrou noc.
registrovaný užívateľ Addams 
25.07.2013 (20:38)  
Odborne i laicke spekulacie tu sice rozoberat mozme, ale cosi viac blizsie k realite povie asi len oficialna vysetrovacia sprava, ktora sa vsak moze objavit az po par mesiacoch (ako v Eschede) a nemusi obsahovat cast pravdy, ci vobec nic z nej (ako pri Meridiane v BA), ked sa pravda "tym hore" nehode ... :-(
25.07.2013 (20:34)  
zarkow: No u nás pochopitelně ano, resp. na běžných tratích, leč na VRT? Na sjezdu? Před lety nám jeden Francouz říkal, že si v TGV prostě stáhne roletu a jede na budíky.
registrovaný užívateľ zarkow  mail  
25.07.2013 (20:24)  
Obávám se, že něco podobného by se mohlo stat i v našich podmínkách. Např. pojedu-li 160 km/h od Pardubic přes Choceň směr Č. Třebová, na VZ stále volno a fira bude "mimo", nic mě do oblouků před Brandýsem nad Orlicí (kde je také poloviční rychlost) automaticky nezpomalí či nezastaví...
Pravda to by ale člověk nemohl sednout do auta či autobusu...
registrovaný užívateľ ceskolipak  mail  
25.07.2013 (20:13)  
Jo omlouvám se, ta esíčíka jsou na původní trati (dal jsem satelitní mapu, která je stará), krom tohoto oblouku je ostatní přeloženo...

Tím spíš - docela záludné místo. Přímá trať na 250 km/h, a z ničeho nic oblouk s 400 m. Dost divné, že tam není ETCS. Nebo, že by byla porucha i na straně systému?
25.07.2013 (20:03)  
To, co mě vrtá hlavou je, jak je vůbec možné, že vyjede z VRT úseku rychlostí vyšší než 160km/h. Na německých tratích je přece všude LZB (na VRT) a výjezdová rychlost se sakra hlídá, takže i když všude píšou, že na tom 80tkovém úseku není ETCS a je tam jen klasický zabezpečovák, tak přece VRT nějakou pojistku mít musí ne? A LZB snad vypnout nejde, nebo jo? (myšleno tak, aniž by to okamžitě zastavilo)
registrovaný užívateľ ceskolipak  mail  
25.07.2013 (20:02)  
Ad JTrain
Pokud se jedná opravdu o některých z těchto oblouků, vyšel mi poloměr 400 m.

V teoretickém případě - převýšení 150 mm, by byla povolena rychlost /dle českých norem/ cca 95 km/h, pro naklápěčky 120 km/h.

Co je ale divné, že vlak dojel až sem. Je ten odkaz opravdu to místo ? Kde by vlastně nabral vlak takovou rychlost, když oběma směry jsou podobné oblouky.
registrovaný užívateľ Petr budvar  mail  
25.07.2013 (19:55)  
Bylo by tolik mrtvých, kdyby se nejednalo o "autobusovou" lehkou konstrukci vozů?! Je fakt, že si na tom divném technickém řešení nějaký frankistický fašoun - inženýrek řádně pohonil ego, ale např. .mz vozy by takhle rozpárány zcela určitě nebyly... Nevím jak vypadá tahle generace talga, ale to s čím se v Praze zelináři-technici chlubili v r. 91 vypadalo hodně málo bytelně, vnitřek takový ešemkovitě stísněný, na první pohled tenoučké bočnice, navíc to zavěšení kol jak z lega, či merkura.... Z ETR 450 jsme takový pocit neměli. Vím že technické řešení za nehodu nemůže, ale místo nehody na mě působí dojmem mnoha nabouraných busů, zajímaly by mne parametry skříní, atp...
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko