Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24

Lidský faktor je tradičně nejčastější příčinou nehod, a pokud u něčeho takového, jako je vysokorychlostní železnice, zůstane lidské chybě takový prostor, pak si o neštěstí přímo říkáme.
A nakonec, srovnání s autobusem není dvakrát vhodné. Není žádnou novinkou, že v silniční dopravě, ačkoli je nejnebezpečnější dopravou vůbec, neexistuje nic jako zabezpečovač. Nic, co by bránilo vozům sjet ze silnice, přejet do protisměru, vjet rovně do zatáčky, překročit rychlost, pokračovat v jízdě při mikrospánku řidiče... Ano, i zde jde vývoj kupředu, ale jestli se něčeho takového vůbec kdy dočkáme ve větší míře, ještě to potrvá.
Tyto nedostatky jsou alespoň částečně kompenzovány omezenou rychlostí na silnici. I tak je cesta autobusem na delší vzdálenost víc riskantní, než by se mi osobně líbilo a jet busem třeba na dovolenou k moři mě pranic neláká.
U vlaků je to ale něco jiného. Zabezpečovací systémy existují léta a nadále se vyvíjí. Technicky dnes není problém zajistit, aby se vlaky nesrazily, nepřekročily povolenou rychlost, a dokonce zastavily ve stanici bez zásahu (nevyhnutelně omylného) člověka. I proto může rychlost na moderních tratích nesrovnatelně vyšší než na silnicích.
Jestliže ale chceme jezdit rychle, musíme dohlédnout, aby tyto systémy fungovaly byly používány skutečně důsledně. Jinak z toho máme jen rychlejší autobusy na kolejích. Dobrou noc.
Pravda to by ale člověk nemohl sednout do auta či autobusu...
Tím spíš - docela záludné místo. Přímá trať na 250 km/h, a z ničeho nic oblouk s 400 m. Dost divné, že tam není ETCS. Nebo, že by byla porucha i na straně systému?
Pokud se jedná opravdu o některých z těchto oblouků, vyšel mi poloměr 400 m.
V teoretickém případě - převýšení 150 mm, by byla povolena rychlost /dle českých norem/ cca 95 km/h, pro naklápěčky 120 km/h.
Co je ale divné, že vlak dojel až sem. Je ten odkaz opravdu to místo ? Kde by vlastně nabral vlak takovou rychlost, když oběma směry jsou podobné oblouky.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











