..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
Registered user thingie  mail  
09.11.2011 (13:37)  
Je třeba si uvědomit, že to jak tahle země dnes ekonomicky a demograficky vypadá, je proto, že železnice vedla tak jak vedla. Ne naopak, nikdo nestavěl železnici proto, že tam bylo velké město nebo továrna, to tam vzniklo právě proto, že bylo možné mít tam železnici. A není důvod, proč by takový proces neměl pokračovat donekonečna. Pokud dnes postavíte někam rychlou příměstskou železnici, umožníte tam rozvoj, postavíte-li ji správně, i když v prvé chvíli se může zdát, že tam nic není a bude jezdit zbytečně. Pokud objednáte „laciný“ bus a naplánujete další silnice, rozvoj se bude samozřejmě držet toho, a vy máte smůlu. To je ovšem něco, co tu docela chybí.
09.11.2011 (13:35)  
Martin Grill, Michal Šimek - pohodlí v autobusech je takové, jaké akceptuje hlavní objednavatel. Takže někde je stanovená minimální rozteč sedadel, jinde máme otlačená kolena...

Největším likvidátorem "lokálek" jsou současné desetileté smlouvy, kde se v řadě případů nerozlišuje vozidlo a stejnou cenu má 810 i HV+5 Bt/Bdt/... Potom se snadno řekne, že železnice je drahá a raději se nasadí busy. Takže poděkujte ČSSD...
Registered user Kakov 
09.11.2011 (13:30)  
Flexaretista:

budu porovnávat s tím co jezdí v ČR, porovnám-li SOR+KAROSA/IVECO s Mercedesy ICOMu, tak nejhůře hodnotím mercedes....

svými výkony mi připomíná staré kloubové IKARUSy každý kopec problékm a jízda krokem....
09.11.2011 (13:24)  
souhlas s thingie(m), jen bych doplnil: Studie ano, ale ne bezhlavě. Základ musí být to, jestli to má nějaký smysl dnes, jestli to bude mít smysl za 20,30, 50 let podle dnes očekávatelného vývoje. Podle toho si naprojektuju, jestli tahle trať má potenciál, nebo se dá při zavedení dalších busů denně s klidným svědomím zrušit. Oproštěně od citových výlevů, že todleta trať má todletotamdleto a proto nevadí, že na ní jezdí 4 lidi.
09.11.2011 (13:18)  
Rail-2005: kdo by je měl rušit? Oni se snad organizují sami ne? Mají stejné právo na existenci jako odbory či hospodářská komora. Že jsou jejich argumenty často k smíchu, to je jiná věc, ale to se u odborů a zástupců podnikatelů či vlády přece děje taky. Tak bych byl v klidu a nezakazoval něco, po čem mi nic není.
09.11.2011 (13:15)  
Martin Grill: já nechci slovíčkařit, ale mám vážnou obavu, že nespěšné komodity už dneska neexistují. Sice máte pravdu, že ono to pak u odběratele stejně někde leží, ale ten tlak je z obou stran - železniční je pořád dost neflexibilní pro velkou část odběratelů k tomu, aby se mohli pružně rozhodovat. Plus to, že podpora pro silnici jde taky od dodavatelů. Ono je přece jen rozdíl, jestli můžu i těch 10 vlaků nákladu ročně fakturovat v rámci roku o 3 dny dříve, než kdyby mi někde tvrdly na seřazovacím nádraží, jak se to někdy děje dodnes. Při objemech peněz v pracovním kapitálu, o které se jedná, to hodí docela slušné sumy.

Jinak souhlasím, dokud mýtná brána v nákladech není rovna tomu, co výhybka, těžko to někdo vyřeší.

Mimochodem, u dotované objednávané dopravy mi poněkud uniká smysl platby jak za mýto, tak za železniční cestu. Jen sypu peníze sem a pak zase zpátky. Ale to je na jinou diskusi.
Registered user thingie  mail  
09.11.2011 (13:13)  
To záleží jak se to pohodlí uvažuje. Low Entry Crossway se dá považovat za koncepčně odpovídající relativně „moderní“ autobus pro regionální cestování, nicméně i v porovnání s tou 810 se tím jezdí, a to bez pardonu, úplně nahovno.

Autobusové zastávky nemusí být hnusné zablácené plácky. Ale ony v drtivé většině jsou. Jízda nemusí být poskakování po úzkých silničkách občas doprovazené prudkým bržděním, aby se velký autobus vyhnul autu nebo něčemu horšímu. Opět, v drtivé většině tomu tak je. Sedí se v tom stejně blbě, protože i když jsou sedačky možná lepší než dřevěné lavice a kus molitanu v 810, musíte se držet jak vzteklí, protože je to prostě bus. A ani nemáte pořádně čeho, nikdo asi nečekal, že na cestujícího budou působit i nějaké příčné síly. A tak dál.

Ne že by česmadu nepřišlo vhod, aby někdo třeba tu silnici rozšířil, ideálně i pro kamiony.

Někdo by spíš měl vyrobit studii kam bychom se mohli dostat, kdyby se raději investovalo do těch železnic. Pokud by objem přepravy na nich a jejich budoucnost mohla být tak jistá, že by se dalo uvažovat o vývoji nových lehčích vozidel spíše tramvajového typu, vhodných úpravách tratí, možných úsporách při zrušení zbytečných silnic, namísto železnic… O kolik by mohla být taková vlaková jednotka lacinější než dnes, pokud by jich výrobce mohl s jistotou dodat, tak jako busů, stovku ročně?
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
09.11.2011 (13:12)  
Autor poměrně bedlivě čerpá z původní tiskové zprávy.
09.11.2011 (13:11)  
Mozna se pletu, ale na vlaky.net psali, ze to vychazi ze http://www.busandcoach.travel/. Vypocty spotreby by mely byt z relace London - Blackpool (neelektrifikovana trat?).

2,6 l paliva na osobokilometr. Tzn, pokud by prumerny vlak vez 10 lidi, tak ma spotrebu 2600 l na 100 km?
09.11.2011 (13:05)  
Martin Grill: No, docela by mě zajímalo, kolik z těch u nás vyrobených, i v 21. století, tomu standardu 21. století opravdu odpovídá - většina dosavadní jezdící produkce ze SOR ani z Iveca/Karosy to opravdu nebude...
  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko