..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
09.11.2011 (15:37)  
Bohužel odpůrci železnic tady budou vždycky a navíc v týhle době, kdy se nepřetržitě v médiích dozvídáte, jak moc je železnice nevýhodná a ošklivá :). Navíc moc dobře všichni víme, co za bandu blbečků se motá kolem kamionů a aut všeobecně. Těm co chtějí zrušení lokálek jde jenom o prachy, nejde jim už třeba o historickou hodnotu a jak je moderní posledních pár let tak se oháněj placením "našich" daní :)).
A co mám třeba říkat já, když musím nepřetržitě platit daně za silnice a dálnice a nikdy je používat (kromě chodníků a přechodů) nebudu :))?
09.11.2011 (15:34)  
Srovnání SOR a Regionovy by mohlo být docela zábavné počtení
registrovaný uživatel M 152.0  mail  
09.11.2011 (15:26)  
Tak to mě nejprve rozesmálo, potom jsem se urazil. ČESMAďáci jedni všiví, plesniví! !!
09.11.2011 (15:20)  
Petr budvar:konečně normální komentář. Ty zmr...z ČESMADU, by zasloužili nakopat do zadnice.
S čím tady jezdí ti slavní autobusový dopravci je povětšinou starej šrot posbíranej po celé evropě, Veolia zářnej příklad, nebo SORY, což je taková parodie na autobus 21. století. Většina SORŮ je jen trochu upravená KAROSA z 90´ let. To i ty dráhy kupují lepší vozidla.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
09.11.2011 (15:04)  
Stannifer:
provozovatel drážní dopravy rovněž platí daň z paliv a maziv. Poplatky za užívání DC jsou nesouměřitelné.
09.11.2011 (14:51)  
Kamiony platí málo, autobusy neplatí nic...na spotřební daň z nafty a související DPH nezapomínáte?

Kalkulaci skutečně správných poplatků bych taky chtěl vidět...jenže to se u silnic s tím, kdo všechno a v jakém rozsahu je využívá, bude dělat hodně špatně.
registrovaný uživatel pekař 
09.11.2011 (14:46)  
Neonym: nezlob se, ale to je hrozné plácání. My zrušíme pár lokálek, které vedou, podle tebe, nesmyslně a ČD společně SŽDC budou mít více peněz na svůj rozvoj. To je jako kdybych si já řekl, že přestanu chodit jednou týdně na dvě a za ušetřené peníze si koupím Pařížskou ulici v Praze, celou:)

Někdy trochu přemýšlej.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
09.11.2011 (14:37)  
Snad je to trapná snaha o zviditelnění česmadu:Ovšem v situaci neskutečného socialismu panujícího v silniční (kamionové) dopravě je to spíše selektivní lhaní. Počínaje nesouměřitelností v poplatcích za užívání dopravní cesty, poplatky za kamion jsou naprosto směšné v porovnání za zhruba stejný žel. vůz. Autobusy neplatí nic. Přes megalomanskou podporu výstavby dálnic, oproti asi tak 3 tzv. koridorům, nepodporou vleček (dokonce byl v některých případech úvěr pro průmyslovou zónu podmíněn snesením(!) vlečky - příkladem jest žatecký Triangle. Konče například (pro někoho detail)požadovaným vzděláním řidičů KD na nedokončenou základní školu společně s velkorysou tolerancí přestupků a trestných činů způsobených řidiči z povolání. Pak všechny blbečky tvrdící, že "není jiné cesty" kolektivně ohrožují dopravní kongesce, exhalace z motorů kamionů (vylhaně čistých - proč se neuvádí vzhledem k ekologii jediný správný faktor, t.j. účinnost motoru a schovává se za připitomělé Euro třeba 7...) a tlupy nevzdělaných řidičů z povolání. Snad se takové snůšce kravin bude někdo bránit.
09.11.2011 (14:33)  
pokud už chcete řešit, koho železnice obešla, doporučuji Polnou u Jihlavy, ukázkovější případ zaostávání poté, co šla železnice jinou cestou, u nás myslím nenajdete.
09.11.2011 (14:31)  
thingie: historický exkurs máte hezký. Jen z něj trochu vypadlo, že od té doby přibyl automobil, letadlo a internet. Tím se bohužel ten transportní mix trochu posunul a jeho nastavení nemůže být stejné, jako bylo před 100 lety.

Má to hlavně ekonomické příčiny. Nákladové poměry mezi jednotlivými druhy dopravy se změnily a hned tak se ve prospěch železnice neposunou - rozvoj elektromobilů zatím nevypadá na to, že by cena individuální dopravy měla jít drasticky nahoru, spíše naopak.

Je naprosto správná úvaha, že je třeba si kalkulovat přínosy ze zachování toho či onoho. Akorát, že pokud to člověk neudělá v X scénářích celkového vývoje společnosti a ekonomiky, tak to většinou o možné budoucnosti vypovídá máloco.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko