..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
09.11.2011 (14:26)  
thingie: u Ostravy máte na mysli "nebylo tam před železnicí nic mimo uhlí"? Jistě, u Ostravy byla železnice klíčová, ale šla tam dráha za zbožím, nikoli naopak. (Když si představím, jak se taková sloj půl kilometru pod zemí plazí k trati...)

Mimochodem, pokud se nepletu, do Opavy dorazila železnice o osm let později, než do Ostravy...zásadní vliv?
Registrierter Benutzer Neonym  mail  
09.11.2011 (14:06)  
Samozřejmě bych byl pro to, aby se mnohem více peněz investovalo do železnice a méně do silnic. Výstavba tratě by měla být ekonomicky výhodnější a přesto se u nás staví jen předražené dálnice. Řekl bych, že je průser, že se to pořád bere tak, že vlak konkuruje autobusu. Proč se nikde nemluví o tom, že vlak by měl konkurovat autu? A to především komfortem, rychlostí. U nás vlak většinou konkuruje bohužel jen cenou a to jen při velmi nízké obsazenosti toho auta. Myslím si, že kdybychom měli pořádně tratě a komfortní vagony, tak bychom nemuseli stavět tolik dálnic, protože by tím vlakem lidé třeba jeli rádi.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
09.11.2011 (14:06)  
stannifer: Nová osídlení jako taková nevznikala, protože jich tu hustě bylo už předtím, to je jasné. Ale přítomnost železnice rozhodovala o jejich rozvoji. Stačí vzít jako příklad Opavu, na historické lokální poměry poměrně významné a staré město, a Ostravu a její okolí, kde před železnicí pořádně nebylo nic.
Registrierter Benutzer fpul 
09.11.2011 (14:05)  
Existuje někde nějaký rozbor, proč ČD potřebují na jeden kilometr jízdy autobusu na kolejích řady 810 něco přes 100 Kč od kraje (plus jízdné od cestujícíh)?

Cca 17 Kč je poplatek za použité cesty. Kolik jsou náklady na palivo, na údržbu na vlakový personál, na barák v Praze na nábřeží ...? Co na tom stojí takové peníze?

A případné srovnání s jinými provozovateli (např. JHMD).

Abych pravdu řekl, nechápu tak vysoké náklady. jedním z vysvětlení by mohlo být, že hlavním oborem pdonikání ČD není doprava osob, ale doprava peněz ze státních subvencí do neznáma (s akciemi na Kypru nebo na držitele).

Některé z lokálek před nedávnem navrhovaných na zrušení měly šanci, že se vymaní ze spárů ČD a SŽDC. To se však nestalo, ciž by mohlo svědčit o tom, že provoz na nich je pouhou záminkou k inkasování veřejných peněz.
09.11.2011 (14:01)  
Kampaň nezmiňuje nejpodstatnější diskriminaci v tomto oboru. Vlakový dopravce si musí sám hradit dopravní cestu, zatímco autařům ji hradíme všichni z daní. Mýtné náklaďáků na dálnicích je jen symbolické.
Registrierter Benutzer Neonym  mail  
09.11.2011 (14:00)  
chio: Tak to je síla:-D

No argumenty Česmadu jsou každopádně stupidní. Na druhou stranu je pravda, že je u nás spousta lokálek, které kvůli své trati postrádají smysl. Když mi někde vlak jede mezi 30-50km/h a navíc jede 2x delší trasu než autobus po silnici, tak opravdu nemá smysl takové spoje vypravovat. Myslím si, že kdyby se zrušily všechny takhle zbytečné lokálky a tratě, tak by jak ČD, tak SŽDC mělo více prostředků na provoz toho zbytku a na tom by kvalita dopravy mohla vzrůst. Bohužel pro nás máme šíleně hustou železniční síť, která už nesplňuje požadavky doby a předělání všech tratí je prostě scifi. Takže je spousta míst, kde se jen topí peníze a ty pak nejsou tam, kde by byly potřeba.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
09.11.2011 (14:00)  
Protože železnici nemůžete plánovat jenom v kontextu toho kolik kam převeze který spoj lidí, ale v mnohem šírším ekonomickém a demografickém kontextu. Zhodnocení nebo znehodnocení pozemků, pracovní příležitosti, rozvoj celého regionu, a především nesmíte pak jít a tak jako tak postavit silnice, které si pak nemůžete dovolit. Přerostlá silniční síť dnes trpí nedostatečnou údržbou a pomalu se rozpadá, možná by lecjaká neatraktivní lokálka s „drahým“ vlakem byla ve výsledku vhodnější řešení, i když zrovna teď je třeba o deset minut pomalejší, ve směru, na kterém pak třeba vůbec nemusí záležet. Tohle ovšem do srovnání „bus stojí tolik a vlak tolik“ zahrnuto není. Stát dnes utrácí desítky miliard za čáry na mapě jenom s argumentací, že teď po nich bude jezdit tolik aut a za deset let tolik, aniž by existovala hlubší představa o tom, k čemu to celé vlastně bude a jak se kdy ta silnice zaplatí. Američani mají krásnou studii, která tvrdí, že do své zničené dálniční sítě musí investovat několik biliónů, jinak, boj se boj, nastanou ekonomické škody ve výši stovek miliard. Dáte korunu, abyste zachránili dvacet haléřů? Kde ji vezmete? Tohle není perspektivní, a železnice tu má velkou šanci.
09.11.2011 (13:59)  
chio: díky za odkaz, už dlouho jsem se tak nepobavil.
09.11.2011 (13:57)  
Ad thingie: originální myšlenka; můžete prosím rozvést, která velká města (nebo alespoň malé vesnice) v Čechách nebo na Moravě vznikla někde proto, že tam vedl vlak? Nebo jak se tu plánovaly trati, když ne podle velkých (a časem i menších) měst, průmyslu, dolů? Nepletete si to s BAMem nebo Pacific Railroad?
Registrierter Benutzer chio 
09.11.2011 (13:44)  
V stupidite argumentov sa ČESMADu vyrovná mnoho šotospolkov, príklad: http://www.klub-pratel-lokalek.cz/news/stvanice-na-motoracek-8101/

A není důvod, proč by takový proces neměl pokračovat donekonečna.
Je - dnes si zo železnice nikto necvrkne do textilu, napriek pokrivenému videniu sveta na fanúšikovských serveroch. Železnica musí poskytnúť výhodu oproti IAD/autobusom, čo sa dnes nie vždy napĺňa.
  1 ... 8 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko