..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
09.11.2011 (13:03)  
neznám čísla ČESMAD, ale autor tady míchá hrušku s jablkem - palivo není totéž, co dotační náklady.
09.11.2011 (12:53)  
To NIcKON: berete to trochu jednostranně; vykládejte něco o nízkopodlažním vozidle nebo pohodlném nástupu s kočárkem nešťastníkům jezdícím 810, 560 nebo Bdmtee a nastupujícím bez perónů...a nízkopodlažní autobusy, věřte nebo ne, taky existují. Cestování s kočárkem je mnohdy jednodušší u autobusů už proto, že není problém se s tím kočárkem dostat po chodníku na zastávku, zatímco zdaleka ne každé vlakové nástupiště je bezbariérově přístupné.
Ale ono hlavní pohodlí autobusů bývá dáno rozdílem (zastávka kilometr až tři od obce) vs (tři zastávky v dědině, jedna u kolchozu a jedna u osady). S tím vlak prostě nic nenadělá, a kde je nevhodná konfigurace trati, má už úplně smůlu.
registrovaný uživatel Keprt 
09.11.2011 (12:42)  
M: to ano, bohužel PR ČD a SŽDC je tak slabé, že vpodstatě vedou kampaň sami proti sobě a tudíž ČESMADu stačí i hodně jalové snažení; ČD mu pomáhá nejen slabým vlastním PR, ale i částí svého konání a jeho mediální prezentací.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
09.11.2011 (12:42)  
Česmad Bohemia už měli dávno zrušit. To jsou největší gauneři na světě, včetně pan Felixe. Ten když za vámi přijde na jednání, tak už se vám z toho rolují ponožky. Takového nekompetentního burana by měli zbavit občanského průkazu...

A co vůbec nechápu, jak může nějaké pochybné občanské sdružení plnit funkci správce licencí ke kamionové a autobusové dopravě. To by mělo dělat MD nebo jiný úřad. To je úplně to samé, jako by o jízdě po železnici nebo využívání vzdušného prostoru pro komerční účely dozorovalo nějaké občanské sdružení...
registrovaný uživatel M 
09.11.2011 (12:39)  
No, mozna si to "PR" mohli pripravit o neco lip. Takhle (original jsem teda nehledal) to vypada na domaci ukol zaka stredni skoly:)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
09.11.2011 (12:34)  
jva: To je pouze část rovnice. Tou druhou by měl být návrat komodit "nespěšného" charakteru zpět na železnici, kam nezřídka patří i díky své tonáži. Žijeme sice v době, kdy "včera bylo pozdě", ale ze zkušenosti vím, že to v polovině případů až tak nehoří. Jelikož je chování společností jasně vymezeno cenou za přepravu, měla by se tomu přizpůsobit legislativa. Přeloženo do češtiny: Dokud bude cena za dopravní cestu několikanásobkem platby, kterou pod mýtnou branou nechá kamion, těžko se dočkáme vůle ke konsensu.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
09.11.2011 (12:31)  
Nemluvě o drobnostech typu nízkopodlažní nástup, bezproblémová manipulace s kočárkem a byciklem či bezbariérové WC, kterých se v autobuse dočkáme těžko.
registrovaný uživatel jva 
09.11.2011 (12:31)  
Ono lpění na kdejakém metru lokálky povětšinou souběžné se silnicí k takovým závěrům (a asi i podpoře laické veřejnosti) nabádá. Lokálka z doby, kdy byl jedinou alternativou povoz či vlastní nohy, mnohdy daleko od vesnice, dnes tam jezdí maximálně Regionova, obsazenost nula nula nic, mnohdy není ani potenciál nákladní dopravy...

Takže ona kampaň je sice sice silně účelová (ale co v boji o koryto není), nicméně ústupek z "tradic" by v zájmu zefektivnění hromadné dopravy neuškodil.
09.11.2011 (12:28)  
Martin Grill: 810 ano, ale u 814 mě nikdy nebolely nohy zabořené do sedadla umístěného těsně před mým místem, jako v některých autobusech vyrobených v 21. století. ;)
registrovaný uživatel Sim 
09.11.2011 (12:26)  
Neaerthon ... jojo, a v tech zbyvajicich 5ti % nepohodlnych vlaku se vozi 85% vykonu ;-)
  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko