Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.
Jednotně a v korunách i levněji
Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.
JLV ve výpovědi
Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.
Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.
Nová koncepce od léta
Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.
Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.
Vlakušky i ve druhé třídě?
Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.

Co tedy navrhuješ jiného, než to, že oddělíš ty co chtějí jen cestu za co nejmíň peněz (-170,-Kč) a tam je pojízdná hospoda zbytečná - protože tito lidi si v ní nedají nic už jen z principu ....
..... od těch, kteří ji potřebují, chtějí, vyžadují a zaplatí si, ale třeba hospoda tam není. Jedině jízdné mě napadlo jako to, co rozhodne.
Ve standartu EC má být restaurační Vůz ...
Když jsem psal 363 + 15*B neměl jsem na mysli, že bude zastavovat v Bezpráví, nebo Úvalech u Prahy, ale možná by zastavil v Pardubicích ...
Proč lidi kupují první třídu? Protože pro ně ty vynaložené peníze mají menší hodnotu, než ten koupený komfort, než to pohodlí, klimačka, ticho a klid od maminek a jejich dětí, klid od studentů nebo věčně procházejících lidí co čumí do kupé nebo co otevřou kupé a zase zavřou a jdou pryč. Cena nehraje roli.
Proč někteří lidi jí v pojízdné hospodě? Protože ty vynaložené peníze pro ně mají menší hodnotu než to jídlo tam zakoupené.
Vím není nás moc, protože naše četnost používání vlaků je malá, ale než jet po D1 a rozbít auto a sebe na sračky, radši pojedu v klidu, z nádraží v Praze mi jede hned METRO, na něho stojí lístek 1 smsku, METRO které nestojí na ucpaných křižovatkách ... a hlavně dojedu v klidu a v pohodě a můžu se utkat s pražskou protistranou ...
Jen můj názor
Proč je teda cena lístku osobního vlaku a vlaku EuroCity stejná? Když není stejná pořizovací hodnota a užitná hodnota cestujícího ... třeba ... Motoráku z roku 1967 (850+3*Balm+850) s EuroCity s novou lokomotivou Škoda 109E s 10 luxusními krásnými novými (- nebo repase) vagóny a za ním pojízdná hospoda - protože dlouhé cesty = hlad a žízeň?
Přece když pojedu osobním motorákem z Brna do Jihlavy dám 142,-Kč za lístek, 85,-Kč v Jihlavě na nádraží za guláš s pětima knedlama a 23,-Kč za desítku k tomu...
a když pojedu EuroCity z Brna do Berlína, Moskvy, Milana a dám za lístek celkem dost peněz, nebudu jíst ve stanici na nádraží v pauze, ale koupím si jídlo v pojízdné hospodě (restauračním voze) na tak dlouhé trase ve vlaku KDE TENTO KOMFORT CESTUJÍCÍHO OČEKÁVÁM
tak jako je celek obvyklý na trase Brno - Jihlava = (850+3*Balm+850) stejný obvyklý celek na trati Brno - Berlin tvoří i (109e + 2*A + 8*B + hospoda) - prostě je to jiný level - a tak cena nemůže být stejná ... jako bych tu stejnou trasu jel s motorákem ... NE?
protože je CENA stejná dochází k tomu ... o čem se vede debata ...
... debata se vede o té nesmyslnosti, která je u provozovatele vlaku a ta nesmyslnost zní:
Přece nemohu vláčet za sebou předraženou hospodu kam nikdo nechodí díky předraženým jídlům a PRODĚLÁVAT a tak pak ji radši odpojím jako ztrátovou ... ale na druhou stranu - prodávám lístek trasu Brno - Praha o 28,-kč dráž než relaci Brno - Jihlava.
Kde to dá rozum?
Bych měl toto řešení a to že bych byl pro vlaky dvou skupin ...
1. EuroCity - EC - TAK JAK JSOU DEFINOVANÉ od roku 1987 cena 500,- za Brno - Praha (1500,-Kč za Brno - Berlin, Moskva, Miláno) ...:-)
2. PrBrCity - R(Rychlík) - Loko - 363 (69E) / 120-140Km/h + 15-18*vagonků 2. třídy + pojízdný bar, cena 170,- za Brno - Praha
Co vy na to?
PROSÍM NEKAMENOVAT
Rpet - pokud vím, žijete v zahraničí, a tím pádem se vám lehce říká, guláš za 14 euro je v pohodě. V ČR to ale pro většinu lidí v pohodě není.
taky je pro tebe slozity cist prispevky v diskusi od spoda nahoru?? >>> uz jsem se o tom zminil, netreba mne citovat. vim, co rikam.
anyway. ano, platy jsou v cr nizsi, nez kolem. ale divny je, ze vstupy uz nizsi nejsou. ale to vam vsem zjevne uniklo. takze nez zase zacnete hromadne jasat ze "gulas za 80, to je ta spravna cena", zkuste si laskave zjistit, za kolik onen provozovatel nakoupi suroviny, na kolik ho vyjde rezie, a kolik z toho vseho v pomeru k one cene bude zisk. asi budete dost prekvapeni, k jakejm cifram se dostanete.
jidlo v jidelaku by proste MELO BYT DRAZSI MINIMALNE O 30-60%, nez je bezny standard v restauracnim provozu III. cenove kategorie. nesmysly typu "ale pak nikdo nebude jezdit vlakem", pripadne "vyssi cena jidel v jidelnim voze odrazuje zakazniky od cestovani po zeleznici" zasadne odmitam. jsou to nesmysly bez jakehokoliv opodstatneni.
pokud nekdo hleda levne jidlo pro kazdodenni pouziti, nech se obrati na onoho frantu od jablonce, ktery umi supr jidlo za 60Kc/porce. budiz. pokud nekdo breci nad cenou v jidelnim voze, necht si laskave uvedomi, ze se jedna o sluzbu, ktera neni "nutnou soucasti jizdneho" - je to proste neco navic. a za "neco navic" se v normalnim svete plati takzet "neco navic".
prestali lidi litat s wizzair, nebot tento letecky dopravce zvysil poplatek za uhradu kartou o 100% (!!!!) z ?4 na ?8??? nevsiml jsem si (pravda, je tam na vyber, jak platit, ale princip zustava stejny).
Pro Němce, Rakušany či Maďary je to cena přiměřená, jelikož u nic jsou rovněž odpovídajicí vyšší platy, např. plat uklízečky 1000 eur, což u nás je polovina. Tím pádem je správně, že v českých korunách jsou ceny odpovídající českým platům a v eurech odpovídají platům německým, rakouským aj.
Rpet - pokud vím, žijete v zahraničí, a tím pádem se vám lehce říká, guláš za 14 euro je v pohodě. V ČR to ale pro většinu lidí v pohodě není.
Já jsem od nového ceníku poprvé zavítal do WRmz a myslím že pokud k tomu udělají nějakou reklamní kampaň, bude to pro ně jedině zisk.
Přidaná hodnota... Ano musí se zaplatit. To souhlas. Jenže je otázka jak ? Drahým jídlem , které si nikdo nekoupí ?
jidlo ve spajzaku? ale ne. usporadame v nem vystavu abstraktniho umeni.
Ten jídelák pokud vezmeme všechny náklady nebude sám o sobě nikdy v plusu.
na tom se shodnem. nebude. coz tedy automaticky znamena, ze v nem muzeme podavat menu za 100 Kc all-included. paneboze, uz fakt ne...
Jak to zamíchá s počtem cestujících (a tím pádech i tržbami) ve vlaku pokud do vlaku bude či nebude zařazen ?
v celku asi nijak zasadne, protoze cesi proste nemaji dost penez na to, aby zaplatili za NADSTANDARD vyssi cenu. nechodej tam jist ted, nebudou ani potom. nula od nuly posla.
Ano něco jiného jsou vnitropřepravy , kde se dá občerstvení vyřešit bagetami a minibarem a něco jiného dálkové štreky. Lze vůbec dálkový mezinárodní vlak IC/EC provozovat bez jídeláku ? Není jeho řazení požadováno partnery v sousedních zemích ?
chapu, ze silvestr je narocny den. takze, prosim te, precti si znova, co jsem k tomu napsal, ano? dekuji ti prevelice.
Ale ne...
Co se týče kvality gastronomie netvrdím , že všechno je špička. Ale současně netvrdím , že všechno co je levné je špatné a všechno co je drahé je dobré a kvalitní.
Přidaná hodnota... Ano musí se zaplatit. To souhlas. Jenže je otázka jak ? Drahým jídlem , které si nikdo nekoupí ? Ten jídelák pokud vezmeme všechny náklady nebude sám o sobě nikdy v plusu. Jak to zamíchá s počtem cestujících (a tím pádech i tržbami) ve vlaku pokud do vlaku bude či nebude zařazen ? Ano něco jiného jsou vnitropřepravy , kde se dá občerstvení vyřešit bagetami a minibarem a něco jiného dálkové štreky.
Lze vůbec dálkový mezinárodní vlak IC/EC provozovat bez jídeláku ? Není jeho řazení požadováno partnery v sousedních zemích ?
Celá tato problematika není povrchní. Je to o filozofii železnice jako takové. Je to o tom , jakou dálkovou dopravu zde chtějí daňoví poplatníci mít.
Proti tvým třem velice chytrým poučkám nic nemám.
Nicméně pokud buduji svoji rodinnou firmu, snažím se jí budovat tak ,aby neustále rostla a abych měl co předat svým dětem až odejdu do penze. Nikdy do toho nepůjdu s filozofií typu "po mě potopa" . Zpravdla ten , co chce hodně končí tak , že nemá nic.
TLESK...
České televizní reality show je třeba brát s velkou rezervou.
o tom zadna. a i kdyz odkejvu tvuj konkretni priklad, porad z toho phostinstvi a restauraterstvi v cr vyjde z hodne natlucenym xichtem. kde je tvoje pointa? jako ze vsechno je krasny a uzasny?? to snad ne.
Je to o přidané hodnotě cestování.
no SAMOZREJME, ze je to PRIDANA HODNOTA. o tom se tu celou dobu bavime. a taky s tu celou dobu bavime o tom, ze ZA KAZDOU PRIDANOU HODNOTU JE NUTNE SI PRIPLATIT, nebot se jedna o pridanou hodnotu a nikoliv standard. proc to zrovna ty nechapes, mi neni jasne...
...Ale chápu , že toto moc nezapadá do české podnikatelské logiky kdy většina českých podnikatelů má představu o svém velmi rychlém zbohatnutí.To co jejich kolegové na západě vytvořili za x desítek let tvrdé práce často i několika generací , chtějí dosáhnout nejraději do zítřka. Proto je zde x zboží či služeb tak drahých.
tak to chapes uplne blbe, a je videt, ze podnikani a ekonomika je tvoji dost slabou strankou ;)
1. o ceskem trhu je v evrope znamo, ze ma totalne loajalni zakazniky. pokud jim predlozis na pult prodejen sracky, cesti zakaznici je s radosti koupi.
2. v cr neexistuje tlak ze strany zakazniku na prodejce. cesky zakaznik (obecne) je ovce, ktera svuj obchod nezmeni, i kdyby se tam mysi prohaneli po regalech s pecivem. dulezite je, ze to pecivo je levnejsi o 0.10 haleru, nez vedle ;)
3. cesky narod ma zkurvenou povahu vsechno kritizovat. myslis si, ze v nemecku neexistujou podvodnici a smelinari? nebo v rakousku?? britanii?? prosim te. uz se fakt probud a obcas vyjed na par mesicu ci let za hranice a pozoruj okoli.
Toto je takova alfaaomega. Vetsinu lidi (mozna ne nezbytne nutne vcetne autora "citatu") zajima, jestli je tam hodne slehacky "za ty prachy" a to, jestli je to slehacka ze spreje nebo ne, to je vedlejsi. Coz je trochu zvlastni, kdyz jde o gastronomii...
Do této top restaurace chodí dál davy a k příbuznému pana Pohlreicha nechodí nikdo.
A prihlasili se tam jako proc?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











