..: JLV sjednotilo ceny a ČD chystají nový koncept i rozšíření služeb :..

Rýžové nudle s ledovým salátem, rajčaty a kuřecími prsíčky, foto: JLV, a.s. Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.

Jednotně a v korunách i levněji

Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.

JLV ve výpovědi

Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.

Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.

Nová koncepce od léta

jídelní vůz Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.

Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.

Vlakušky i ve druhé třídě?

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.

Zdroje: JLV, ČT24, iDnes.cz


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.12.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel chio 
28.12.2011 (17:21)  
ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent
A čo jedálny lístok vlakov na Slovensko? Alebo tam nič nejazdí? ;-)
28.12.2011 (17:12)  
Mám pocit, že ČD první třídu rušit nebude. Ani za dva roky.
28.12.2011 (17:07)  
Mám pocit, že za dva roky zruší ČD 1.třídu. Komfort se vyrovnává.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko