Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.
Jednotně a v korunách i levněji
Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.
JLV ve výpovědi
Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.
Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.
Nová koncepce od léta
Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.
Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.
Vlakušky i ve druhé třídě?
Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.

Kdo na to má, tak do jídelňáku jde. Kdo ne, jako já-důchodce, které třeba postřílet, jak zde někdo nedávno psal jako svůj návrh na zlepšení kultury cestování, tak se zařídí před cestou sám podle sebe. Náklady na provoz jídelňáku tak nemusí řešit.
Je zde přece tržní hospodářství a návrat k jednotným socialistickým cenám se už snad nevrátíme.
Myslím že to tu chápe leckdo.
Ale i kdyby byly náklady na jídlo 350 Kč, nemůžete to za tuto cenu na vnitroúseku prodávat, protože zas tolik cizinců se v tom EC mezi Děčínem a Břeclaví nevyskytuje a nic pak neprodáte.
Takže řešení jsou tři:
1. vzniklou ztrátu někdo zadotuje (současný stav a vztah JLV-ČD)
2. jídeláky zrušíte a zavedete lowcost občerstvení které si Češi mohou dovolit (Jančura)
3. uděláte happy line a pokusíte se zahojit na tržbách za hranicema (tento pokus JLV)
bod 1. je absurdní, proč dotovat jídelák, kam nikdo nechodí
body 2. a 3. jsou už rozumnější
Toho bych se nebál. Tato země má docela tvrdé hygienické předpisy.
ano, svedkem uzasne platnosti techto predpisu byl jeste pred nedavnem cely narod diky velmi realne sou jednoho blazna (Ano, sefe...).
matne si pamatuji, ze nejvetsi bordel (nechci pouzit realnejsi vyraz, byt by se hodil) mela vetsina zarizeni v centrech mest a ve mestech vubec. naopak tech par cistych bylo az tusim na dve vyjimky vzdy bokem civilizace CR.
a to neni vse - m. utajeny by ti o tom asi mohl rict vic: kdyz majitel restaurace prodava za nizke, nerentabilni ceny, logicky to jako prvni odnese personal. a pak uz to jede: nedotoceny pivo, dve deci chardonnay nebudou chardonnay ale nejakej sladsi patok z tesca za par supu (zakaznik to vetsinou ani nepozna), v pressovaru se z jedny porce latte udelaj dve (opet u latte to zakaznik nema sanci poznat...) a tak dal. mrzi me, ze jsem tenkrat nemel u sebe chytrejsi telefon, tyhle "cisnicky perly" bych si asi nahral - a ze jich bylo...
dej si placku na celo a vrat se do realu.
Laborec - ma ta hospoda, kde minutky stoji do 80 (slovy: osmdesati) korun i nejaky webovky? Rad bych se na ne podival...
kobros - v bankovnictvi ty platy rozdilne jsou, ja bych se do Prahy nehrnul v oboru, kde jsou presne celostatni tabulky
konecne jeden z mala ctenaru zelpage chape, jaky je rozdil mezi charitou a podnikanim.
diky za tenhle koment...
Proč jdu do vlaku?
Protože potřebuji se někam dopravit ...
.....Určitě nikdo z vás se nejde do vlaku jen najíst ... nebo ano?.....
Když už jsem tedy zvolil vlak a jedu z Berlína do Budapešti ... - cesta je dlouhá- dostanu hlad , musím si přece spočítat, že kuchař nepracuje za 20.000,-Kč čistého za 160 hodin, ale bere 40.000,-Kč za třeba 200 hodin. Hodina jeho práce tedy stojí 200Kč v nákladu + odvody. Takže pokud Vám připravuje jídlo X minut, musíte X krát počítat vše s tím spjaté ... To samé je personál - pinklové ... to taky nebude nikdo dělat za 5.000,-Kč, kolik stojí ten restaurační vagón? 50.000.000,-Kč? Kolik stojí nájem, úvěr leasing?? Kolik stojí pronájem? kde jsou energie, servis a ZISK MAJITELŮ?
Levný drahý guláš za 360,-Kč nebo rumpsteak za 150,-Kč
Jen aby jste byly v obraze ...
Pokud někdo prodává 300g rumpsteaku s přílohou a oblohou za 150,-kč tak to máte 2 kusy nízké roštěné bez kosti a tam se pohybujeme okolo 300,-Kč/kilo v tescu to samé stojí 400-450 a víc ... Jen to maso na tu porci stojí 120,-Kč, příloha obloha okolo 21,-Kč-24,-Kč a pro 6 Kč to nikdo dělat nebude, kde máte už je to DPH.
150g porce pravého hovězího guláše + 5 knedlí + cibule vyjde od 35,-Kč - 45,-Kč při 100 porcích máte náklady na kuchaře 1800,- + pinkl 700,- = 2500 + 4500 = 7000. Nevím kolik stojí nájem vagónu, ale já bych pod 150Kč + časový rozpočet přípočtu jídla k nájmu rozpčítaného na jednotky prostě nešel.
Takže takový guláš může stát klidně i 250Kč
Nic ve zlým
Všechno je to o filosofii podnikání. Proč do vlaku přidám jídelák ? Proto,abych vydělal na zde prodaném jídle nebo abych přitáhl do vlaku více cestujících ? Já myslím , že je to spíše o přitáhnutí cestujících a o přidané hodnotě cestování jakou nenabídne ani busový dopravce ani IAD.
Dále ,co je lepší ? Mít guláš za 360 kč a prodat jednu porci za den , nebo jej mít za 120 Kč a prodat 50 porcí ?
Dle mého názoru je politika ČD v této oblasti rozumná. Jídlo v jídeláku by mělo stát o něco málo více než jídlo normální restauraci , ale určitě by to nemělo být o násobcích.
jidelaku je rumpsteak 300g za 150 Kc vcetne prilohy, odmitam v takovem podniku jist - nikdo mne nepresvedci,ze lze po zapocteni veskerych nakladu a prihozeni odpovidajici marze, takove jidlo za danou cenu vyrobit
Toho bych se nebál. Tato země má docela tvrdé hygienické předpisy. Jeden můj známý provozoval restauraci a měl tam lidi z hygieny na kontrolách takřka permanentně. A hodní rozhodně nebyli.
Na druhou stranu. Na podzim jsem byl v jednom cenově dražším krkonošském hotelu s dlouhou tradicí. Večeře stála o dost více než 150 Kč a když jsem nakoukl do kuchyně , nestčil jsem se divit. Za posledních 30 let se tam moc nezměnilo. To řada soukromníků , která prodává ten rumpsteak za 150 Kč má kuchyni mnohem a mnohem modernější.
A "líbí se mi" zaslepenost Pražáků nebo spíše lidí, co mají peníze. Osobně bydlím ve stotisícovém městě a tady není vůbec problém sehnat jídlo za 60 Kč. Napříkladá já navštěvuju slušnou restauraci s menu za 60 Kč (velká porce, polévka). A minutku tam seženete taky úplně v pohodě do 80-100 Kč (ohromná porce). Ono je to někdy třeba taky o chamtivosti majitele a jak je vidět tak to taky jde za takovéhle ceny prodávat. V hospodě je hned víc návštěvníků.... akorát prostě vyděláváte pomalu po stovkách a ne po milionech, jak by si spousta českých podnikatelů představovalo :).
Omlouvám se za částečné OT :).
na druhou stranu souhlasim s nazorem, ze cestujici z CR, ktery pracuje za mzdu nejspise nizsi, nez je udavana celostatne prumerna, bude mit chut dotycnyho pingla na miste zabit.
coz mne vede ke dvema myslenkam:
pokud vim, ze na nejakou hospodu nemam, tak tam proste nelezu. ja na priklad nemam na prazskou ruzyn (-rozumej letiste). a nemyslim ted momentalne finance. ja na ni nemam psychicky.
druha myslenka zni asi takto: ten, kdo provozuje spajzak, musi bojovat s dvema hledisky. jednak s ochotou zakaznika zaplatit cenu, ktera by mela respektovat realitu daneho provozu (zivnosti) a jednak musi vytvaret zisk - nebot za timto ucelem je ona sluzba provozovana. podnikani proste neni charita...
k onem cenam u franty na liberecku: pokud mne moje matka omylem zavede do zarizeni, kde nejdrazsi polozkou na jidelaku je rumpsteak 300g za 150 Kc vcetne prilohy, odmitam v takovem podniku jist - nikdo mne nepresvedci,ze lze po zapocteni veskerych nakladu a prihozeni odpovidajici marze, takove jidlo za danou cenu vyrobit. takze nekde je tam sme. nejspis na kvalite materialu. nejspis i na kvalite personalu. s nejvetsi pravdepodobnosti i na kvalite vybaveni kuchyne, kde se to ma spachat. nejsem sebevrah.
zjednoduseny zaver:
1. podnikani neni charita a nepatri to pod armadu spasy.
2. kazda sluzba ma svoji cenu a sveho zakaznika
3. NIKDY se tady neshodnem na nejakem jako by spravnem nazoru - na to mame dost rozdilny platy a zivotni priority.
howgh.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











