..: JLV sjednotilo ceny a ČD chystají nový koncept i rozšíření služeb :..

Rýžové nudle s ledovým salátem, rajčaty a kuřecími prsíčky, foto: JLV, a.s. Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.

Jednotně a v korunách i levněji

Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.

JLV ve výpovědi

Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.

Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.

Nová koncepce od léta

jídelní vůz Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.

Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.

Vlakušky i ve druhé třídě?

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.

Zdroje: JLV, ČT24, iDnes.cz


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.12.2011 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
30.12.2011 (0:00)  
Na jednom vlaku uvari min porci, nez ten Franta. Celkove porci vic nez Franta uvari, ale to je v X ruznych vagonech. Proti stejnemu X Frantu uvari JLV tech porci, rekl bych (rekl bych jiste), min.
Nevim, jak je to u JLV s "legalnosti" mezd a odmen, ale pochybuju, ze kuchar z JLV je levnejsi nez ten Franta pracujici za skoro (nebo uplne) minimalni mzdu a zbytek dostava bokem, tzn. bez "statnich prirazek".
A argumentovat cenama menicek je smesny. Vlak totiz jaksi neni misto, kam se v poledne nacpe 200 lidi, kteri chcou v jeden okamzik stejne jidlo. Nemluve o tom, ze by to v tom vlaku neslo uvarit a vydat

kobros - prestehoval jsem se z velkeho mesta do maleho mesta. Jidlo stejne, elektrina stejna, voda stejna, najem nizsi rekneme o litr, platy nizsi rozhodne o vic nez ten litr (a prace mnohem mene). Pravda, jsou tady i levnejsi i kadernice, vymena gum a takovy veci, kde je nejak zamotana prace. Celkove jsou ale ty hlasky, ze v Praze je to vlastne hrozne tezky, protoze tam prece jsou velky najmy stejne ujety, jako kdyz prumerny Innsbrucan bude vykladat prumernemu Ostravakovi, ze divze netrpi, protoze ma vetsi najmy... (Sorry, na tuhle blbost neslo nereagovat)
29.12.2011 (23:48)  
Pikehead: no teda, považoval jsem vás za rozumnějšího...

Než začnete něco blábolit, zjistěte si: komu patří jídelní vozy provozované firmou JLV, kdo platí jejich prohlídky, údržbu, opravy, kdo dorovnává JLV ztrátu a platí za poskytování slušeb a jak to funguje/fungovalo u jiných společností. Dále kolik JLV uvaří za den porcí (tipuju že víc než Franta z Liberce), jaká je úroveň servírování a jestli to co zákazník dostane odpovídá ceně. Pak pochopíte, co tu lidem (včetně mě) vadí na guláší za 360 Kč.

Já jsem za změnu rád, a vypadá to na změnu k lepšímu. Uvidíme, jak se to s tou konkurencí vyvine. To taky dlouho nešli prodat nepotřební brejlocvi soukromníkům, až se pak objevili pod značkou OKD.

Dozadele, to už lidi zapomínají kdo objednal Pendolina takové, jaké jsou, co provázelo jejich začátky provozu, jaký je vztah ČD a JLV, proč se staví koridory takové jaké se staví a spoustu dalších věcí ? Kde kdo akorát přijde se svým jediným správným názorem a hájí ho do roztrhání těla. Ale hrábnout do archivu a trošku studovat - ajaj, to je moc práce, přece se nenechám poučovat, že...
29.12.2011 (23:02)  
kobros a ceny bytu: to byste se divil. :) rozdily v cenach bytu mezi Prahou a regiony jsou vyrazne mensi nez rozdily v platech.

No a k tomu gulasi: je hezke, ze hospoda U Franty v Kocourkove ma gulas za 80 korun, kdyz ho uvari v objemu 150 porci kuchar pracujici zpulky nacerno. Pokud ma spajzak omezenou kapacitu, neni vzdy vyuzity na obedy i vecere, jede na registracni pokladnu, nekdy musi platit diety a k tomu ma mnohem vyssi naklady na amortizaci i odpisy (za cenu WRmz si muzete koupit pomalu hospodu na Vaclavaku), tak srovnavane nesrovnatelne.

I tech 360Kc je podle mne pod urovni vsech nakladu a dopravce na provoz spajzaku doplaci tak jako tak. A zalezi jen na strategii (a chytrosti) dopravce, zda ten spajzak bude za obrovske penize vozit sem a tam s predrazenymi blafy, nebo se ho pokusi aktivne vyuzit jako sekundarni vyhodu cestovani vlakem. Ten umysl u CD vidim, ale schopnosti realizovat to s JLV vubec neverim...
Registrierter Benutzer XYZH  mail  
29.12.2011 (20:02)  
EC174: Něco na tom sice bude, ale já vám garantuji, že by do toho nikdo z Čechů nevlezl včetně mě. Radši si namažu chleba se sádlem než dát 360,- Kč za guláš z konzervy.
Registrierter Benutzer kobros 
29.12.2011 (19:57)  
pane Horacku, jen v te Praze jaksi stoji bydleni uplne jine penize nez treba v Liberci. Kdyz si to odectete, tak to financne takove terno neni. Jedine pozitivum Prahy je v tom, ze neni v Praze problem sehnat praci v uzce specializovanych oborech. Osobne se dost divim, ze v masovych oborech (napr. bankovnictvi) lide tak houfne do Prahy lezou.
Registrierter Benutzer M 
29.12.2011 (19:36)  
Uplne to vidim... Jede vlak a za lokomotivou hospoda s napisem Jiri Horacek - lidove jidlo za lidovou cenu!
29.12.2011 (18:59)  
Já teda jsem z LBC kraje a tady jsou prostě zmiňovaný ceny běžný, třeba polední menu za 65,- je naprosto běžný. Zajeďte si třeba do Jablonce n/N, kde výtečně vařej a dostanete takovou porci guláše, že to ani nesníte, cenu z hlavy nevím, ale do 100,- se určitě bohatě vejdete. S těma platama se nechci hádat, ale na tom, že v Praze je blaze prostě něco je.....
29.12.2011 (18:42)  
Z Prahy opravdu jsem dokonce z centra, za 60 se pomalu nedá ani vyrobit doma ... V Praze je hodně lidí, co bere třeba 12 tisíc hrubého, nebo se mílím?
29.12.2011 (18:38)  
Jakub Košmider: pán je koukám asi pražák, že...? Guláš se nechá klidně sehnat i za 60,- a vedle kafilerky to opravdu není. Ono je to těžký když v Práglu nikdo, ani uklízečka nebere pod 20000,- KČ, tak si pak kliddně dávejte 360, nebo i víc za gulášek.......
29.12.2011 (18:32)  
Normální cena kde? Někde na vesnici vedle kafilérky. Všem kteří nostalgicky vzpomínají na plný talíř jídla za pár desítek korun, přeji do nového roku aby maximálně pár desítek korun za hodin nově vydělávali ...
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko