..: JLV sjednotilo ceny a ČD chystají nový koncept i rozšíření služeb :..

Rýžové nudle s ledovým salátem, rajčaty a kuřecími prsíčky, foto: JLV, a.s. Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.

Jednotně a v korunách i levněji

Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.

JLV ve výpovědi

Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.

Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.

Nová koncepce od léta

jídelní vůz Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.

Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.

Vlakušky i ve druhé třídě?

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.

Zdroje: JLV, ČT24, iDnes.cz


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.12.2011 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
28.12.2011 (21:41)  
zatím jsem pocítil jediné a to, že na praha - vídeň chybějí u některých spojů jídeláky úplně.. což mě dost štve.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
28.12.2011 (21:28)  
Autorům (a redakci):

Chlapi dík, je to hezký, velmi vyrovnaný a neutrální článek. Já zas ulít do OT konzumenta v hospodách na kolečkách stravy i nápojů ne méně než od roku 1960.
ˇ
Marně jsem hledal (elektronické) fotodokumenty o úrovni DDR - DR - MITROPA v 70. letec. To byla klasa! I operativní bufáče na vnitrostátních rychlících "obyčejné" kvality. Funkční, prodej z vyčleněného a lehce modifikovaného kupé pro ty, co si přišli. (Vlak vyjel z DRE skrz BLN a do Stralsundu pití nedošlo. Nebylo chlazené, ale nedošlo.

Našel jsem vtipné zlepšováky DR hned po "Wende", focené v jídeláku SVT 175 (Vindobona). 2x bohužel:
1) DB je nepřijala.
2) Pouze pro publikum od 18ti let.

:-) Zájem?
Registrierter Benutzer thingie  mail  
28.12.2011 (21:21)  
Ano, ty vozíčkové bufety jsou nanic. (Přinejmenším to co v nich JLV má.) Ty jejich bagety jim žrát nechci.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
28.12.2011 (21:03)  
Na tomhle zrovna nemá. Na některých jiných má. Systém v tom možná je, ale nevím jaký, takže spíš jenom ten, že pokud náhodou chcete cestou z Prahy do Brna se i najíst, tak máte další omezení na výběr spoje, asi tak na polovinu, kterých už třeba máte dost díky vlastnímu programu. A když už byste si troufli vybrat vlak i kvůli tomu jídlu, tak „jídelný vůz není z technických důvodů řazen“. K čemu je taková služba, když jí nemůžete dostat?
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
28.12.2011 (20:58)  
Pro: thingie

To nejni o "JLV", ale o ČD a informaci na nádraží. I když ...

(Možná, jsem to už psal, nešť). 2010, těsně před Štědrým dnem, "bral" jsem se synkem EC z Bln do Pha, 1. třída, souprava ČD. DB ukazatel informoval v předstihu, že mimořádně nejede hospoda na kolečkách JLV. Idea o teplé večeři s obsluhou padla. Neva, jsme chlapi. Měli jsme dost času hbitě se samozásobit. I teplou stravou typu Mekáč a Chinatown (thermobalení).

Kde se vzal, tu se vzal, ve vagonu náhle stál pan "JLV" - náhradní bufet s vozíčkem a to již mezi Hbf. a Südkreuz (jizdní doba pod 10 minut). Vnucoval zboží, které dozajista najelo tisíce km, avizoval "pivo není" a vlhly mu tam sendviče opticky známé z Českých benzinek. Byl ušmudlaný, nevrlý a neostýchám se říci, že měl chování před 1989 pingla-zlatokopa v sjednocení množin s Pražským taxikářem. Při pohledu na naše "vnesené" menu vztek nepotlačil. Kluk, (tehdy 12 jar), zrovna na rozdíl ode mne neměl plnou pusu, tak mu odpověděl vprostřed jeho nabídky "Danke, nein". Už jsme ho ve vagonu až na Holešovice neviděli, Gott sei dank.

Resume:
1) V Německu se i JLV mohou zásobit čerstvými poživatinami. Přinejmenším pečiva (vč. baget to ÖBB i MÁV dělá)
2) S láskou jsem vzpoměl na doby útlého dětství a operativní prodej: Horké párky, pivo, pomo (v pytlíčku se slámkou) na četných nádražích ČSD ...
3) Jako děco v 60tých letech cítil jsem se být u JLV (Hungaria) obsluhován. Později Jakeš-takeš jen na mezinárodních relacích. MÁV, mně dokáže vnutit i to, oč nežádám, avšak s gracií. No a špica je ÖBB. Mladej personál s K.u.K kulturou.
Registrierter Benutzer M 
28.12.2011 (19:55)  
A na tom vlaku ma byt jidelni vuz?
Registrierter Benutzer thingie  mail  
28.12.2011 (19:39)  
Akorát kdo by si chtěl troufnout spoléhat se, že při cestě z Brna do Prahy a zpátky se může i případně třeba najíst, tak to by neměl, protože na některých vlacích jídelní vůz není vůbec pravidelně, na jiných možná je, ale nezřídka zrovna není. Si tak jedu z Prahy odpoledne brněnským drakem, a že kde bych se najedl (ceny teď neřešme). No, v Brně, no.
Registrierter Benutzer bulgur 
28.12.2011 (17:44)  
"Mnoho povyku pro nic", aspoň tak to na mně působí. Tři přešlapy, dvě otočky a jsme tam kde jsme byli jen trošku jinak, možná trošku levněji, možná trošku lépe. Z článku taky není zcela jasné, jestli to bude JLV kteří budou pokračovat i nadále? Jestli jo, tak místo velkých a předražených jmen by měli dávat prachy jinam, např. místo otravných klipů s Pavlovskou a Rychlým stačilo klip s běžným frantou a úspora je v hned řádech desetitisíců...
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
28.12.2011 (17:33)  
ad Salubius:

EC považuji za kvalitní, čistou, spolehlivou přepravu "vyšší třídy", lhostejno zda 1., nebo 2., a ne "socku". A třeba mně přijeďte vynadat...
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
28.12.2011 (17:29)  
... pěkně prosím, a lze Č(S)D vlakuškám zakázat, aby bez rozdílu třídy cestující budily a nabádaly takto ku konzumaci? Teda, Vlakušky jakékoliv národnosti a přepravce mně ještě nikdy nebudily, ale VLAKUŠACI poskytovatelů papacích služeb ČSD, ČD a MÁV nejednou. A nejagresivnější bývávali občané SR hovořící s výrazným Hungarkamion přízvukem. :-)

( ... já bych zase zaved' aspoň kuřáka na ramenech delších, než 100 km. Lépe Barový vagon s kapacitním WC, kouřením a teplými, NE BIO jídly. - nebo vystoupím z EU!) :-)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko