Praha — České dráhy po více než roce od vyhlášení (a téměř po dvou letech od oficiálního oznámení záměru) uzavřely výběrové řízení na modernizaci 40 vozů řady Bmee. Nové označení vozů, které by se měly stát těmi nejlepšími velkoprostory druhé třídy klasické stavby (s výjimkou souprav Siemens Viaggio Comfort, které jsou ale napevno spojeny), by mělo být Bdmpee. Vítězem soutěže, do které se přihlásili 4 zájemci, na modernizaci těchto vozů se stala firma Pars nova, která zvítězila s cenou 695,6 milionů korun (17,39 milionů na vůz). Tato cena je tak o téměř 185 milionů nižší, než byl původní předpoklad Českých drah a jeden vůz tak vyjde o více než 4,5 milionu levněji, než byl původní záměr. Všechny vozy by měly být zmodernizovány do 32 měsíců od podpisu smlouvy.
Ve vozech se zruší současné oddíly po 6 místech a nově budou instalována sedadla ve velkoprostorovém oddílu. Samozřejmostí u vozů pro nasazení zejména na expresní vlaky tak bude klimatizace, automatické předsuvné a přechodové dveře, WC s uzavřeným systémem, zásuvky na 230 V či elektronický informační a rezervační systém. Vozy by měly disponovat zcela novým interiérem s kompletně novým obložením stěn, stropů, podlah a oken. Velkoprostorový oddíl bude osazen 80 zcela novými polohovatelnými sedadly. Na všech místech bude vždy k dispozici stolek, ať již u leteckého uspořádání, nebo u sedadel ve čtveřicích. Kromě změn, viditelných na první pohled cestujícími, budou dosazeny nové centrální zdroje energie (CZE), magnetické kolejnicové brzdy či přemostění brzdy záchranné jakožto podmínky pro provoz na tratích s tunely délky až 5 kilometrů.
Výměna stráží na ostravských expresech?
V době dodávek modernizovaných vozů Bdmpee budou Českým drahám dodávány také zcela nové soupravy Siemens Viaggio Comfort, které chtějí České dráhy nasazovat na dálkové spoje na 1. tranzitním koridoru. Půjde jednak o spoje z Prahy přes Břeclav dále do Rakouska a pak také z Prahy přes Děčín do Německa. Na druhém jmenovaném vozebním rameni ale není nasazení ještě zcela jisté, vzhledem k jednání o společné vozbě dálkových vlaků spolu s Deutsche Bahn ze strany konkurenčního RegioJetu. V konečném důsledku ale Českým drahám "zůstane" několik desítek vozů Siemens Ampz/Bmz/WRmz, které zde doposud jezdí. Právě tyto vozy, spolu s nově modernizovanými vozy Bdmpee, Bbdmpsee a WRmee, budou patřit k tomu nejlepšímu, čím budou v oblasti vozů klasické stavby České dráhy disponovat.
Dá se proto předpokládat, že právě tyto vozy budou prioritně nasazovány na vlacích z Prahy na Ostravsko a Vsetínsko, kde drahám již v současnosti konkuruje společnost RegioJet. Současné nasazované vozy Aee/Apee/Bee/Bpee z tzv. "trnavských rekonstrukcí" by pak byly nasazovány na ostatních, dosud trochu opomíjených ramenech. Zlepšení by se tak mělo dočkat spojení Prahy s Chebem a Českými Budějovicemi, či Bohumína s Brnem. Tento záměr prezentovaly České dráhy při podpisu na nákup souprav Siemens Viaggio Comfort. Přinášíme tak tabulku s porovnáním parametrů nově modernizovaných vozů Bdmpee. Srovnání je jednak s vozy Bpee Českých drah, které jsou zde v současnosti nasazovány, tak také s uvažovanými velkoprostorovými vozy společnosti RegioJet, která je prezentuje ve svých palubních průvodcích jako vozy, které měly být uváděny do provozu v průběhu roku 2012. V současnosti s těmito vozy ale RegioJet počítá nejdříve až pro rok 2013 a to ještě pro rozjezd nové linky Praha - Brno či dalších projektů.
| Porovnání velkoprostorových vozů ČD / Regiojet klasické stavby | |||
|---|---|---|---|
| typ vozu | ČD Bpee | ČD Bdmpee | RJ Bmpz |
| Počet vozidel | 34 | 40 | ? |
| Délka (m) | 24,5 | 26,4 | 26,4 |
| Počet míst | 78 | 80 | 76 |
| Počet řad | 20 | 20 | 20 |
| Polohovatelná sedadla | Ne | Ano | Ano |
| Uspořádání | 2+2 | 2+2 | 2+2 |
| Stolky u sedadel ve čtveřicích | Polostolky | Ano | Ano |
| Stolky u sedadel za sebou | Vysouvací | Sklopné | Sklopné |
| Klimatizace | Ano | Ano | Ano |
| Zásuvky 230 V | Ano | Ano | Ano |
| Uzavřené WC | Ano | Ano | Ano |
| El. informační/rezervační systém | Ano/Ano | Ano/Ano | ?/? |
| Wi-Fi | Plánuje se | Plánuje se | Ano |
| LCD v sedadlech | Ne | ? | Ano |
| Vnitřní systém CCTV | Ne | ? | Ano |
| Prostor pro jízdní kola | Ne | Ano, 4 | Ne |
| Kuchyňka | Ne | Ne | Ano |
Zdroj: České dráhy

určitě to tu čtou i posádky vlaků, předpokládám, že oni mají také mnohem raději velkoprostory...
Honza: Do hodiny cestování je borcad regio absolutně dostatečný. Nejsem žádná malá postava (210 cm) a s těmito sedadly nemám vůbec problém. Stejně jako se mě sedí daleko lépe v 1tř SCP než v kožených sedadlech kupéček RJ
Zase místo klasických pohodlných coupé budou nepohodlné velkoprostoráky! Je to klasická omezenost neomezených vládců našeho vozového parku pořád tvrdit, že něco modernizují a vylepšují. Ve skutečnosti se z přijatelných vozů s kupé se třemi sedadly na šířku vozu stávájí nepohodlné vozy s velkoprostorovými oddíly se sedadly čtyřmi na šířku vozu (!!!), kde budeme za jízdy nejen obtěžováni couráním jiných cestujících chodbičkou, ale i obtěžováni svítícími zářivkami i když si právě od nich chceme ve vlaku odpočinout.
Cestující technické parametry brzdových a záchodových systémů zas tak moc asi nezaujmou, spíše by si raději pohodlně sedli, natáhli si nohy někam, kde je místo a užili si klid bez rušení okolím. O tohle však cestující s takovými "modernizacemi" přijde. I ty nohy si nenatáhne, skutečně lahůdkou hrozných modernizací (známe už z jiných podobných výtvorů minulého desetiletí) je strašné provedení uspořádání sedadel typu obousměrné letadlo. Místo vzduchu před sebou teď budeme zase někomu dýchat na záda a kroutit se ve svém miniprostoru svého sedadla a to ještě pozpátku a koukat třeba do okenního sloupku. Tragédie a zase tragédie. Spíš to vypadá zase na kšeft pro někoho, než na nějakou snahu něco zlepšit. Jistě, manažeři, výrobci a vítězové výběrových řízení a pár nadšených cestujících (kteří si to prohlédnou na výstavě czech raildays) jistě zatleskají, ale člověk soudný, cestující třeba téměř denně a znající náš vozový park se těmto vozům opět vyhne...a bude hledat raděj něco staršího, ještě nezkaženého. Ale co pak, až takový pohodlný vůz ve vlaku nebude? Je mi skutečně smutno...
P.S.: Pokud se dobře pamatuji, svého času se povídalo, že pro vlaky EC a IC je právě podmínkou tři sedadla na šířku vozu. Zřejmě se někdy povolily výjimky a jak to tak bývá, pak se už to tak striktně nevyžadovalo...a jak jsme teď dopadli...
a pro zaryté odpůrce:
na západě převažuje - vadí to někomu? Je mnohem bezpečnější (nikdo si nic nedovolí, celková vizuální kontrola), dá se použít velkorysé letadlo => více prostoru při stejném počtu sedadel, člověk nemusí koukat celou dobu na protějšího cestujícího, příjemnější při 100 % zaplněnosti...
kupé:
nejsem pro, aby úplně vymizela, při cestě s partou jsou mnohem lepší, nicméně nejlepší kombinace je dle mého názoru, s převažujícím počtem velkoprostorových vozů...
také se dají velkoprostory dělit na hlučné/tiché...
Aleš Petrovský: Ten Borcad hnus nepatří do žádného vozidla, kterým se mají přepravovat slušní lidé, kteří se nedopustili žádného činu, za který by si zasloužili trest.
ale jak ho znám, dopadne to nakonec úplně jinak
ee - vůz se zásobováním energií z napájecího vedení (CZE)
http://www.vagonweb.cz/oznacovani/m_pismena_CD.php
plzeňské T3 se částečně dělaly v Plzni a částečně v Krnově a možná i někde jinde.....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











