Praha — České dráhy upravily své plány pro pořízení souprav Siemens Viaggio Comfort, známějších pod jménem produktu ÖBB railjet. Původní záměr na pořízení 16 sedmivozových souprav s celkem 112 vozy byl upraven ve prospěch lepší využitelnosti souprav. Nově by tak mělo jít celkem o 113 vozů rozdělených do 8 osmivozových a 7 sedmivozových souprav. Potvrzena byla i dřívější informace výraznější změně vnitřního uspořádání oproti verzi dodávané Rakouským spolkovým drahám. Úpravy navýší původní objednávku o asi 400 milionů korun.
"České dráhy pokročily v jednání o nasazení jednotek Viaggio Comfort v zahraničí. Deutsche Bahn požádaly České dráhy o zvýšení kapacity nových jednotek, které by mohly zajíždět do Berlína a dál do Hamburku. Namísto šestnácti sedmivozových jednotek tak budou České dráhy potřebovat osm osmivozových vlaků pro spoje do Německa a sedm sedmivozových pro spoje do Rakouska. Celkový počet vagónů tak zůstane v podstatě totožný, významně by se však měla zvýšit celková sedačková kapacita jednotek," zdůvodnil přehodnocení konfigurace souprav tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Změnou by kromě počtu vozů měl projít i interiér. Vynechána bude Premium třída, naopak přibude víceúčelový oddíl pro 10 kol a objemná zavazadla v posledním voze a bistrooddíl bude, na rozdíl od původní rakouské verze, vybaven od začátku plnohodnotnými místy k sezení.
Díky nahrazení Premium třídy klasickou první třídou a změně poměru sedadel první a druhé třídy budou soupravy disponovat podstatně vyšší kapacitou, která se zvýší z původních 6752 na 7355 míst. České dráhy tak na jednu stranu zaplatí za dodatečné úpravy 15,8 milionu eur navíc, v přepočtu ceny na jedno sedadlo ale cena poklesne o více než 278 eur. Petr Šťáhlavský k tomu ještě dodává: "České dráhy zároveň z důvodu maximální transparentnosti a nad rámec svých povinností vyplývajících ze zákona zveřejní záměr uzavřít smlouvu na úpravu jednotek se společností Siemens AG Österreich v Informačním systému veřejných zakázek."
České dráhy v současnosti s napětím čekají na výsledek jednání s DB o zajíždění do Německa. Finální podpis se Siemensem na dodávku souprav totiž podmiňují právě uzavřením všech dohod na využití těchto souprav. Chtějí tak předejít minulé zkušenosti s nákupem pendolin, která i přes dříve podepsaná memoranda o zajíždění těchto vlaků na německé území, nikdy v pravidelném provozu do Německa nejezdila. Podle smlouvy se Siemensem tak mohou od nákupu souprav Viaggio Comfort do konce března odstoupit bez jakýchkoliv sankcí. Otázkou zůstává, jestli se do tohoto termínu stihnou domluvit s DB. Stejně tak zůstává otázkou, jestli Siemens, podobně jako při původním podpisu smlouvy na tyto soupravy, termín neprodlouží. Ve hře totiž není nic menšího, než zakázka za více než 5 miliard korun.
Zdroj: České dráhy

22,5t je snad do těch 230km/h. Ale pokud tam budou současně jezdit vozidla ICE, nevidím důvod, proč by si DB Netz měl nechat prznit koleje těžkým krámem. A pokud nechá, určitě to nebude zadarmo. Pak je otázka, jestli se do ušetřených pár minut vyplatí investovat takové peníze nebo jezdit si svých dvě stě.
Typicky tim myslim treba uvedeni navyseni poctu sedacek v souctu vsech jednotek ... coz je udaj, ktery ale v provozu vubec nic nerekne; uz jen proto, ze je to namichane ze sedmi i osmivozovek. Mnohem lepsi pro predstavu by bylo, pokud by bylo jednoznacne napsano, ze misto OBB provedeni s xxx sedackami na soupravu (z toho aaa premium, bbb jednicka a ccc dvojka) jsou nyni dohodnuty varianty sedmivozove s yyy sedackami na soupravu (ddd jednicka, eee dvojka) a osmivozove s zzz sedackami na soupravu (fff jednicka, ggg dvojka). Pochybuju, ze tyhle udaje nemate k dispozici ... takze me klidne muzete narknout ze zaujeti vuci vasi osobe, ale takhle se dopoustite uplne stejneho prohresku jako CD, ktere prumeruje cenu na kilometr bez ohledu na konkretni podminky.
Zjednodusene receno, vidim v tom snahu schvalne pouzit cisla, ktera nikomu nic nereknou, aby do toho nikdo (zbytecne) nejejpal. A to si myslim, ze zrovna zde a podobnych webech je zcela nezadouci.
A k vlastnimu tematu; takoveto navyseni ceny by mi prislo opodstatnene v pripade, ze by doslo i ke zmene komunikacniho protokolu, aby nebylo nutne upravovat univerzalni masiny. Takto mi to prijde jako neadekvatni.
Pokud by se jednalo o uz vyrobene soupravy, kde je nutne stavajici interier vyhodit a namontovat novy, chapal bych, ze cena bude takto pomerne vyrazne navysena. Ovsem zminovane vozy jeste nejsou vyrobeny, takze vlastne nejde o nic vic, nez o zmenu dokumentace - coz nerikam, ze nebude neco stat, ale pochybuju, ze tech bezmala pul miliardy tomu odpovida - dokumentace se totiz predela je jednou a tak je blbost ji rozpocitavat na pocet vyrobenych vozu.
Takze ve vysledku - prestoze jsem byl zpocatku pro - se mi tyhle podminky pro nakup SVC nelibi a spolecne s (pravdepodobne) jeste nevyresenym systemem komunikace se stale jeste ne do plneho provozu nasazenymi 109 to vidim pocatek pruseru, srovnatelneho s Pendoliny.
JV > cca 100 mega by mela byt cena za upravu protokolu na rade 109, nikoliv na jednom kusu.
A dotaz do plena ... kdyz se tu uvazuje o navyseni rychlosti u 109 z 200 na 230 ... utahne to takhle rychle i osmivozovku, nebo to bude problem?
Helmut Kafka > má co nabídnout Jančura?
Samosebou ze ma ... stejne jako kdokoliv jiny; i kdyz se s tim stale spousta jedincu nedokaze smirit, uspesne provozovani dopravy nemusi byt podmineno vlastnictvim prislusnych vozidel. S cimpak ted startuje na trati Bratislava - Komarno?
Z čeho čerpáte, že by nebyl? Limit nápravového tlaku 17 tun je přeci obecně až pro vyšší rychlosti, ne?
s nápravovým tlakem 22,5t. Čímž by automaticky Taurus vypadl ze hry.
Vždyť o něm píšu. Je tedy zbytečné o nich hovořit, v rámci odkoupení či pronájmu, když v dohledné době by mohl být schválen "zázrak". A vyrobit a schválit vozidlo pro 230 nebude takový problém. Ovšem 109e sice zvládne 230, jenže dokáže 230+10le označují nějakou relativní část z celku, přičemž celek jako takový se vyjádří jako 100%?
Ale opakuji, bude správce kolejí ochoten povolit rychlost 230 pro těžkou lokomotivu? Co vím, EC jsou dnes v tomto úseku prokládána ICE, takže pro rychlejší dopravu tu alternativa je...
Mě přijde, že Sůra kope především za jejich velkého inzerenta - RegioJet.
zásadní je, má co nabídnout Jančura?
Nikdy neprozradil, co DB nabídl. Rumunské vozy? Určitě do Němec nepojede ani kolo z toho, co má teď. Loko pochopitelně nemá na 230 ale 140 a na neněmecký proud. Z vozů se základem starým 32-36 let asi Němci také nebudou zrovna nadšeni.
V každém případě se jednání ČD - DB musí vyvíjet celkem nadějně, když se kvůli tomu už mění i smlouva s výrobcem.
Konstrukční rychlost 380 je v zásadě také nějakých 230 km/h. Na > 200 by ale potřebovala další výbavu (čidla aj.), což by bylo předpokládám s Taurem stejné. Zajímavá otázka je, jestli těch sůrovských 50 - 100 mil. nezahrnuje náhodou i dovybavení na těch 230 km/h.
Mám velké pochybnosti nad tím, zda-li je správce infrastruktury v Německu ochoten povolit provoz rychlostí 230km/h vozidlu s nápravovým tlakem 22,5t.
Zajímalo by mě, odkud to čerpáte. Ale i to je přeci s Taurem stejné - 4 nápravy a hmotnost kolem 86 tun.
Jo s tou cenou za všechny jsem to přehlédl:) Nicméně, pokud budou chtět němci vozidla na 230, tak by to měli s ČD nějak vyřešit, jinak ty Viaggi Comfort odmítnou. Jinak to, že taková lokomotiva zatím neexistuje, neznamená, že se na takovou nedá vypsat výběrové řízení a pak by třeba někdo s něčím přišel.
Railjet se na EuroCity hodí, pendolino parametry nesplňuje a rakouští cestující to dávají dráhám dost sežrat.
JV: Zapomněl jste dělit cca 20 ks. Není divů, že vám pak vychází vysoká cena.
V nějaké prezentaci byly plány na VŘ na další loko - 230 km/h a 160 km/h. Těžko říct, co se uskuteční, jistě bude záležet i na tom, jestli se koupě railjetů zrealizuje.
quido.speedy:
Zapomínáte, že důležitější pro ekonomiku provozu je cena za sedačku. Například RegioJet má ve voze jen 48 míst. Pro srovnání - 113 x 48 = 5424 míst k sezení, tedy víc luxusního prostoru ale o čtvrtinu horší ekonomické možnosti než u railjetu.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











