Praha — České dráhy upravily své plány pro pořízení souprav Siemens Viaggio Comfort, známějších pod jménem produktu ÖBB railjet. Původní záměr na pořízení 16 sedmivozových souprav s celkem 112 vozy byl upraven ve prospěch lepší využitelnosti souprav. Nově by tak mělo jít celkem o 113 vozů rozdělených do 8 osmivozových a 7 sedmivozových souprav. Potvrzena byla i dřívější informace výraznější změně vnitřního uspořádání oproti verzi dodávané Rakouským spolkovým drahám. Úpravy navýší původní objednávku o asi 400 milionů korun.
"České dráhy pokročily v jednání o nasazení jednotek Viaggio Comfort v zahraničí. Deutsche Bahn požádaly České dráhy o zvýšení kapacity nových jednotek, které by mohly zajíždět do Berlína a dál do Hamburku. Namísto šestnácti sedmivozových jednotek tak budou České dráhy potřebovat osm osmivozových vlaků pro spoje do Německa a sedm sedmivozových pro spoje do Rakouska. Celkový počet vagónů tak zůstane v podstatě totožný, významně by se však měla zvýšit celková sedačková kapacita jednotek," zdůvodnil přehodnocení konfigurace souprav tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Změnou by kromě počtu vozů měl projít i interiér. Vynechána bude Premium třída, naopak přibude víceúčelový oddíl pro 10 kol a objemná zavazadla v posledním voze a bistrooddíl bude, na rozdíl od původní rakouské verze, vybaven od začátku plnohodnotnými místy k sezení.
Díky nahrazení Premium třídy klasickou první třídou a změně poměru sedadel první a druhé třídy budou soupravy disponovat podstatně vyšší kapacitou, která se zvýší z původních 6752 na 7355 míst. České dráhy tak na jednu stranu zaplatí za dodatečné úpravy 15,8 milionu eur navíc, v přepočtu ceny na jedno sedadlo ale cena poklesne o více než 278 eur. Petr Šťáhlavský k tomu ještě dodává: "České dráhy zároveň z důvodu maximální transparentnosti a nad rámec svých povinností vyplývajících ze zákona zveřejní záměr uzavřít smlouvu na úpravu jednotek se společností Siemens AG Österreich v Informačním systému veřejných zakázek."
České dráhy v současnosti s napětím čekají na výsledek jednání s DB o zajíždění do Německa. Finální podpis se Siemensem na dodávku souprav totiž podmiňují právě uzavřením všech dohod na využití těchto souprav. Chtějí tak předejít minulé zkušenosti s nákupem pendolin, která i přes dříve podepsaná memoranda o zajíždění těchto vlaků na německé území, nikdy v pravidelném provozu do Německa nejezdila. Podle smlouvy se Siemensem tak mohou od nákupu souprav Viaggio Comfort do konce března odstoupit bez jakýchkoliv sankcí. Otázkou zůstává, jestli se do tohoto termínu stihnou domluvit s DB. Stejně tak zůstává otázkou, jestli Siemens, podobně jako při původním podpisu smlouvy na tyto soupravy, termín neprodlouží. Ve hře totiž není nic menšího, než zakázka za více než 5 miliard korun.
Zdroj: České dráhy

Mohu poprosit o nějaký odkaz? Přiložená schemata soupravy asi nebudou z dílny ČD.
sto milionú za úpravu komunikace bude za všechny 109e/SIVIC. Cena za kus je tedy plus mínus autobus, tedy pět mio.
Píšeš, že 380 nejezdí 230. Žádný z výrobců nemá ve své aktuální nabídce hv schválené pro Vmax230. 1216 to umí, ale co jsem někde zaslechl, takže se můžu mýlit, má problém s přechodem českoněmecké hranice. A teď trochu zamyšlení. Mám velké pochybnosti nad tím, zda-li je správce infrastruktury v Německu ochoten povolit provoz rychlostí 230km/h vozidlu s nápravovým tlakem 22,5t. Čímž by automaticky Taurus vypadl ze hry.
Psal to Sůra na iDnesu v článku zdůraznujícím populárně jako obvykle drahotu, přestože jede naopak o vylepšení ekonomiky:
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-nafouknou-railjety-zaplati-za-ne-ale-400-milionu-navic-pae-/eko-doprava.aspx?c=A120202_120022_eko-doprava_spi
A ano, logické se mi zdá naučit RJ standardní protokol a né od Siemense licencovat ten proprietární. Co když to bude muset táhnout 350 nebo 371? To to pojede s IS po tmě a dveře budou ručně otvírat průvodčí?
Myslím že ty náklady na úpravu 380 jsou vlastně jen peníze za licence Siemensu a lak. No a protože lak vyjde běžně na půl milionu, tak to máme 10milionů za přelakování 20ks 380 a zbytek by se podle mě měl počítat k ceně RJ, protože to jsou další náklady ním způsobené.
Na druhou stranu - v Rakousku taky nejdezděj RJ jenom do zahraničí, proč teda u nás by nemohly jezdit Ostravu a Pinďové drandit Moravským Švýcarskem Praha- Brno, Blava, Rakousko?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











