..: Generální stop zastavil v Praze hl.n. dva vlaky 22 metrů od sebe :..

MU Praha hl.n., R 791, R 783 na jedné koleji v Novém Spojení, 29.3.12, foto: Drážní inspekcePraha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.

Aktualizace — V reakci na probíhající diskuzi zda byl R 791 zastaven použitím generálního stopu, či záchrannou brzdou jsme kontaktovali Drážní inspekci. Zatím je však zřejmé to, že pokud byla brzda použita, tak se na záznamu z rychloměru lokomotivy projeví stejně jako generální stop (GS). Dle odpovědi mluvčího DIČR Martina Drápala budou v rámci šetření MU provedeny časové analýzy jak záznamového zařízení na vlaku, tak i staničního zabezpečovacího zařízení, kde se vyšetřovatelé pokusí o určení sledu jednotlivých událostí, tedy i čas brzdění v porovnání s použitím GS.

Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.

Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:

Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:

Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.

Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC


Vítek_V | 5.4.2012 (18:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 22 23 24 25 26      Zpráv na stránku:   
30.03.2012 (12:07)  
Mirek Hruška:
Tvé tvrzení o změně signálu poněkud koliduje s faktem, že došlo k rozřezu výměny, která nemohla být v tak krátkém čase (míň než 3min. nutných pro rozpad jízdní cesty)po minutí hlavního návestidla přestavena. Nebo snad tvrdíš, že lze V P-Hl.n. dovolit odjezd povolující návěstí (ne přivolávací), pokud nejsou výměny přestaveny pro daný vlak?
30.03.2012 (11:59)  
Byl jsem svědkem už i situace, kdy z vlaku mával pouze zadní průvodčí, ta "přední" splynula s davem na nástupišti a vlak se začal rozjíždět. Kolega ji zachránil záchrannou brzdou, strojvedoucí na píšťalku nereagoval.

Chtěl bych se zeptat, zda existují předpisy pro odjezd osobních vlaků ze stanice, kde není vidět na odjezdové návěstidlo. Několikrát jsem zažil situaci, že to průvodčí odpískal, jelo se cca 400 m k návěstidlu s červenou a čekalo se na předjíždění vlaků. Nedávno se mi ale stalo, že četa čekala na průjezd onoho vlaku, poté stále vyčkávala na pokyn strojvedoucího, že má volnou cestu a teprve poté vlak odjel od nástupiště. V obou případech se jednalo o vlak kategorie Os s několikaminutovým zpožděním, na čas odjezdu se tedy určitě nečekalo. Co je správně?
registrovaný uživatel Machy  mail  
30.03.2012 (11:51)  
numo: Myslel jsem to tak, že pokud je tam výstraha, nebo stůj, a trať je kódovaná, pak si myslím, že v lokomotivě je takovýho pípání, že si toho nejde nevšimnout. Možná už to má jako takovu rutinu, že mu to ani nepřijde a mačká a mačká... Co bývá někdy zrádné, je spletení si návěsti pro druhou kolej - to se pak projede lehko :-).
30.03.2012 (11:44)  
Tilke: Ještě jednou pro nedomýšlivé. Vlaková četa na návěstidlo nevidí!
30.03.2012 (11:41)  
Jonaš:
Slovíčkaření nic nemění na tom, že právě vlakvedoucí mohl první zachránit situaci, kdyby nedal souhlas s odjezdem, aniž by se ujistil, že tím nedává souhlas k euthanasii.
30.03.2012 (11:34)  
Než začnete rozšiřovat šotofámy o vlakvedoucím, strojvedoucím, Generálním stopu a projetí stůj, chtělo by to nejdříve počkat na fakta nebo výsledky vyšetřování.

Generální stop nehodě vůbec nezabránil, jeden ze strojvedoucích začal brzdit sám a v R791 strhnul záchrannou brzdu šotouš v prvním voze za lokomotivou, který tímto vlakem cestuje dost často, slyšev rozřez výměny.

Další věcí je to, že vlaková četa za to může jako poslední. Vlaková četa na hlaváku na návěstidlo díky oblouku nevidí a to nemluvím o tom, když je tma apod. Strojvedoucí má za povinnost dát zřetelně píšťalkou návěst "Výzva k pohotovosti" a poté co dá člen obsluhy vlaku nejblíže hnacímu vozidlu návěst "Souhlas k odjezdu", tak musí tuto návěst potvrdit. Zkuste se namátkově podívat kolik strojvedoucích tento postup odjezdu vlaku dodržuje. Potom se nedivte, že mnozí vlakvedoucí před odjezdem mávají jak zběsilí. A pak, že jsou strojvedoucí bez viny. Např. na ÖBB to funguje tak, že za čas odjezdu vlaku odpovídá vlaková četa. Cca minutu před odjezdem je na odjezdovém návěstidle postavena dovolují návěst, tím se zároveň prosvítí ukazatele pod střechou nástupiště s písmenem "Z", které vlakovou četu informují o postavené vlakové cestě. Vlaková četa následně uzavře dveře a vlakvedoucí obslouží "žlutou bedýnku" přestavením vratného přepínače do polohy "Abfahrt", čímž se na odjezdovém návěstidle rozbliká malé zelené světlo, značící návěst "Abfahrt!" (Odjezd!). Vlakvedoucí nastoupí do vozu, fíra se do cca 10 vteřin rozjíždí, vlakvedoucí ze dveří prohlédne nástupiště zda někdo nenaskakuje, nedobíhá apod. a zalézá. Jak to funguje/nefunguje* u nás si každý může nastudovat v D1/D2 a domyslet. Částečně jsem to nastínil výše.

Obecentstvo bych v poslední řadě chtěl informovat o tom, že vlak dle všech informací odjížděl proti dovolující návěsti. A pokud bylo návěstidlo shozeno těsně před projetím čela hnacího vozidla okolo návěstidla, bude to velmi rychle odhaleno.

Takže. Nechtělo by to zanechat šotofám a počkat na výsledky vyšetřování? V Moravanech svého času také podle šotofám strojvedoucí projel stůj a narazil do zde stojícího osobního vlaku. Pravda byla nakonec úplně jinde ...
registrovaný uživatel numo 
30.03.2012 (11:10)  
Machy: co urobi strojvodca, ked mu to takto zacne vrieskat? Hodi tam bez rozmyslania rychlobrzdu, alebo zacne brzdit normalne tak, aby zastavil pred navestidlom (co nemusi byt to iste)?

Vseobecne: prebleskli informacie, ze 791 zastavil este pred GS pozorny sotous zachrannou brzdou z prveho vagona, cim - vzhladom k tym 22 metrom - zrejme toho celkom dost zachranil. Vie niekto viac?
30.03.2012 (10:53)  
Vlaková četa vypravuje tak akorát pohádky na dobrou noc cestujícim. Průvodčí může dávat nejvejš pohotovost nebo souhlas k odjezdu, ale za jízdu zodpovídá v každym případě fíra, i když se vypravuje moderně a úsporně sám.
registrovaný uživatel Machy  mail  
30.03.2012 (10:13)  
honzatvs: Myslím, že hlavák byl kódovanej už Vršovickýho tunelu - nemusel se mačkat živák. Pokud tam byla výstraha, nebo stůj, řve to každých 8 sekund a muselo to odsouhlasit furt živákem.
registrovaný uživatel -sl- 
30.03.2012 (10:11)  
mazák: Zamyslete se od kterého návěstidla odjížděl (cesťák dělící kolej to asi nebyl) a kde to návěstidlo je.. Vlaková četa dává odjezd namísto návěstidla?

honzatvs: Reakce zařízení bude určitě taková, že obsazením obvodu, který by obsazen být neměl, spadne hlavní návěstidlo v protisměru na Stůj i v případě, že je postavena cesta proti. Vazbou mezi obsazením obvodu a generálním stop si nejsem jistej. Možná by mohl být problém v tom, že každý atypický stav KO by vyvolal generální stop v celé stanici, což není to co chceme. Na hl.n. by se kódovat mělo - KO tam jsou.
  1 ... 22 23 24 25 26      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko