Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

Myslím, že se nemýlím, pokud tvrdím, že v mém příspěvku nezaznělo nic o tom, že člen obsluhy vlaku nese jakoukoliv odpovědnost za odjezd vlaku proti návěsti Stůj!
Členové obsluhy vlaku mají totiž po dopravní stránce minimum povinností, a to za se strojvedoucím srovnatelných platových podmínek.
Nemyslím, že jsem při svém tvrzení v jakémkoliv rozporu s normami ČD a vycházím z osobních zkušeností.
Plky tedy plynou z Tvé strany a prosil bych lépe číst, než začneš napadat cizí příspěvky.
Je na hlavním po rekonstrukci a na NS přenos návěstního kódu? A když ano, co se stane, když se projede stůj? Pozná to zabzař? Je v následujícím úseku také kódováno stůj? Co udělá zabzař po projetí návěsti stůj? Nastaví červenou na všech kolejích a úsecích, které tím mohou být ovlivněny (Zde např. onen protijedoucí vlak)? Generální stop spouští dispečer pouze manuálně? Proč se neatkivuje automaticky?
Děkuji
a) buď byl přepracovaný a prostě byl v takovém stresu, že tam viděl volno (to je bežný jev, který už byl několikrát dokázan klinickými studiemi mezních situací)
b) nebo byl ožralý
c) nebo to byl totální ignorant
Bohužel jsme v situaci, že ani naše nejmodernější ZZ nedokáže zastavit vlak automaticky po projetí návěsti stůj, o to větší zodpovědnost by měli fírové mít.
Na druhou stranu perfektní práce dispečera, který bleskově zareagoval a zabránil katastrofě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











