Praha — Anabáze kolem nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort, o nichž se hojně diskutuje mezi odbornou i laickou veřejností již přes dva roky, stále není u konce. Nedávno se sice objevila informace, že České dráhy odstupují od nákupu všech patnácti souprav Viaggio Comfort, kde 8 osmivozových bylo určeno pro provoz z Prahy do Hamburku a 7 sedmivozových pak z Prahy směrem na Vídeň; včera však vše upřesnil v pořadu Impulsy Václava Moravce samotný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
Důvodem k odstoupení měla být jednak potřeba Českých drah získat potřebné finanční prostředky pro nákup nových vozidel pro připravované tendry Ministerstva dopravy na vnitrostátní dálkovou dopravu, druhým důvodem mělo být odmítnutí nasazení těchto jednotek německými dráhami pro linku do Hamburku. Petr Žaluda vysvětluje: „Německé dráhy se rozhodly pro jinou, já bych řekl, lowcostovou variantu, to znamená, nechtěly tyto kvalitní vlaky, rozhodly se pro lowcostovou variantu a my toto rozhodnutí akceptujeme, i když si myslím, že ten potenciál na té trati byl obrovský.“ Na dotaz Václava Moravce, jestli nebude hlavním důvodem i snaha německých DB o proniknutí na český trh, Petr Žaluda dodává: „V odborné veřejnosti se samozřejmě říká, že to může být asi role trojského koně, kterou německé dráhy už použily v jiných zemích. To znamená, začnou spolupracovat s menším lokálním dopravcem a tak se prostřednictvím spolupráce na ten trh dostanou. Ale říkám, mohou to být spekulace. Uvidíme, co přinese budoucnost.“
Vzhledem k plánovanému rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze se pak logicky naskytla otázka, jestli by nestačilo pořídit soupravy Viaggio Comfort jen pro jižní trasu. Jak Petr Žaluda potvrdil, po rozhodnutí DB se Českým drahám ozvali zástupci ÖBB, že mají velký zájem na tom, aby byly tyto soupravy na této větvi provozovány. V současnosti se tak projednává možnost pořízení pěti souprav, které by jezdily spolu s 5 soupravami ÖBB v dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň (– Graz). Na dalším postupu se mají zástupci ČD, ÖBB a Siemensu dohodnout do konce června. České dráhy by se koupí těchto souprav navíc vypořádaly s nárůstem cestujících mezi Prahou a Brnem, který bude ještě umocněn rekonstrukcí dálnice D1, a zároveň se lépe připravily na nástup konkurence, která se chystá i na tuto trasu.
Zdroj: Rádio Impuls

Jížní Morava,Jížní Čechy.... vagony čisté
Mně osobně vozy B vadí velice, jedu jimi jen s největším sebezapřením, to už raději autem. A to jsem vlakofanda! :-) A co teprve "běžní" :-) cestující, kteří berou vlak čistě jen jako dopravní prostředek...
Pudl bude zakopaný v tom, že Češi holt jedou více na cenu nežli na komfort, podobnost s potravinami není zcela náhodná :-) To zjistil i Jančura, a tak místo upadupa vymazlených luxusních vagónů nakoupil repase z Rumunska. Prostě ví, že nízkou cenou bude Molochovi konkurovat lépe nežli vyšším komfortem.
(A já s ním souhlasím. Jsem asi šotobarbar, ale ani 2 hodiny v Béčku mi nezpůsobují žádná duševní traumata :-)
No a DB zřejmě pochopily totéž, a proto na relaci Berlín-Praha hledají nějakého lowcost dopravce. Třeba Jančuru :-)
Přesně tak. Kdysi jsem si počítal odhady nákladů a největší procento nákladů v osobce tvoří odpisy mašin a vagónů (v případě, že nejezdím 30 let starým odepsaným šrotem). Tudíž když koupím bejka a railjety, je pro mne nejvýhodnější s ním jezdit co nejvíc a na nejdražších relacích (=na relacích, kde jsou kaštani ochotni nejvíce zaplatit), a cenu za dopravní cestu nebo za fíru už tolik neřeším.
Tvrdit, že cestující na vnitru má "právo" jezdit také v něčem moderním, je nesmysl. Když kaštan v relaci Praha-Berlin platí za kilometr 2x tolik*, než v relaci Praha-Budějice, tak proč by neměl mít 2x komfortnější vagóny? :-)
* vycházím z ceny sporotiketů, při zlodějském jízdném vs. TCV vyjde kilometricky Berlín skoro 3x dráž než Budějice.
A to Německo Vždyť by se třeba kratší 5-ti vozová dala nasadit na Ex přes Plzeň.
VC je již u DB schváleno. Tak by neměl být problém.
A spolupráce ve směru na Hamburk? To by chtělo někoho s ES64Ux, nejlépe U4. To jsou PKP, Ariva, öBB a asi jěště někdo.
Dalo by se to lehce přes excelovskou tabulku spočítat (-:
Bohužel na to nemám zrovna ani moc čas, ani moc chuť. Myslím si, že v úseku Dresden - Berlin - Hamburk by se jeden RailJet za 2 hodiny navíc a za dobrou cenu naplnil a ani by ČD nevěděli jak. Mám pocit, že 16 nových jednotek by na sebe vydělalo celkem s přehledem. Ovšem ČD by se nesměli bát (což je logické, protože jako státní firma má dosti svázané ruce).
Díky za odpověď! Chápu. :-) Nicméně takto to znamená, že na velmi dlouhou dobu, ne-li "navždy", musí cestující na vnitrostátních spojích zapomenout na nové vozy/soupravy. S již fungující a novou rýsující se konkurencí (která ty nové soupravy navíc na vnitru provozovat bude) to pro ČD nic dobrého nevěstí...
Pletu se, když se domnívám, že tuto hypotetickou ztrátu ze ztráty tržeb jim stát dorovná? Pak by to ovšem znamenalo, že, jak píšete, stát dosype, ale nebudeme přitom jezdit v novém... :-)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











