Praha — Anabáze kolem nákupu jednotek Siemens Viaggio Comfort, o nichž se hojně diskutuje mezi odbornou i laickou veřejností již přes dva roky, stále není u konce. Nedávno se sice objevila informace, že České dráhy odstupují od nákupu všech patnácti souprav Viaggio Comfort, kde 8 osmivozových bylo určeno pro provoz z Prahy do Hamburku a 7 sedmivozových pak z Prahy směrem na Vídeň; včera však vše upřesnil v pořadu Impulsy Václava Moravce samotný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
Důvodem k odstoupení měla být jednak potřeba Českých drah získat potřebné finanční prostředky pro nákup nových vozidel pro připravované tendry Ministerstva dopravy na vnitrostátní dálkovou dopravu, druhým důvodem mělo být odmítnutí nasazení těchto jednotek německými dráhami pro linku do Hamburku. Petr Žaluda vysvětluje: „Německé dráhy se rozhodly pro jinou, já bych řekl, lowcostovou variantu, to znamená, nechtěly tyto kvalitní vlaky, rozhodly se pro lowcostovou variantu a my toto rozhodnutí akceptujeme, i když si myslím, že ten potenciál na té trati byl obrovský.“ Na dotaz Václava Moravce, jestli nebude hlavním důvodem i snaha německých DB o proniknutí na český trh, Petr Žaluda dodává: „V odborné veřejnosti se samozřejmě říká, že to může být asi role trojského koně, kterou německé dráhy už použily v jiných zemích. To znamená, začnou spolupracovat s menším lokálním dopravcem a tak se prostřednictvím spolupráce na ten trh dostanou. Ale říkám, mohou to být spekulace. Uvidíme, co přinese budoucnost.“
Vzhledem k plánovanému rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze se pak logicky naskytla otázka, jestli by nestačilo pořídit soupravy Viaggio Comfort jen pro jižní trasu. Jak Petr Žaluda potvrdil, po rozhodnutí DB se Českým drahám ozvali zástupci ÖBB, že mají velký zájem na tom, aby byly tyto soupravy na této větvi provozovány. V současnosti se tak projednává možnost pořízení pěti souprav, které by jezdily spolu s 5 soupravami ÖBB v dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň (– Graz). Na dalším postupu se mají zástupci ČD, ÖBB a Siemensu dohodnout do konce června. České dráhy by se koupí těchto souprav navíc vypořádaly s nárůstem cestujících mezi Prahou a Brnem, který bude ještě umocněn rekonstrukcí dálnice D1, a zároveň se lépe připravily na nástup konkurence, která se chystá i na tuto trasu.
Zdroj: Rádio Impuls

Upřímně řečeno , mzda strojvedoucího je marginální položkou. Jestli strojvedoucí má mzdu 30 , 50 nebo 100.000 Kč za měsíc... projeví se to na jízdném naprosto minimálně. Navíc toho českého strojvedoucího byste musel také hodně dobře zaplatit.
ad Jackub:
Asi se shodneme v tom , že nová železniční vozidla jsou již ze své podstaty pořádně drahá. Že náklad na jízdy 1 km nové soupravy , jejíž cena může být kolem 0,5mld Kč bude o něčem jiném ... než pokud na té soupravě pojede vyřazený šrot. Ty náklady musí někdo zaplatit. Obvykle je hradí cestující a stát (formou objednávky). Můžete jezdit ve špičkovém vozovém parku za následujících podmínek. Buď si pořádně připlatíte na jízdném , anebo stát nasype více. Varianta č.3 není.
Myslíte , že by Jančura slavil takový úspěch , kdyby jezdil s fungl novou technikou ?
Ano , tomu rozumím. Je s tím spojené obrovské riziko. Ale proč si nenajít v Německu partnera ? Český strojvedoucí vyleze v Bad Schandau a dál může jet německý strojvedoucí. Navíc si myslím , že kdyby ČD toto rozjely , ihned by DB přerušili jednání s Jančurou a začali opět jednat s ČD. Protože by to byla jediná cesta , jak si zajistit monopol na německém území.
Je otázka , co považujete za dobrá vozidla. Dle mého názoru mezi railjety a koženkovou klasikou je milion různých možností.
Zkuste se zamyslet nad jedním. Budete mít soupravu railjetů za šílené prachy. K tomu mašiny za sto mega/kus. Myslíte si , že v této zemi je nějaká relace , na které by se tento systém dejme tomu za 20 let zaplatil ? Já tvrdím , že není.
Proč je takové dogma, aby se ty soupravy zaplatily? Bylo to tak u všech nových vozidel? Pokud ne, tak proč by měly být jednotky VC výjimkou?
Nehledě na to, že, pokud se nepletu, cena, vysoutěžená OeBB, byla vydávána za velice výhodnou. Z toho mi vyplývá, že budou-li si ČD pořizovat nové vozy v rámci vlastního výběrového řízení, a tudíž i v rámci mnohem menší série, měla by logicky být cena za jeden vůz mnohem vyšší. Takže ona zoufalá snaha šetřit přijde naprosto vniveč. A ty nové vozy budou jezdit taky jen do zahraničí, aby se zaplatily?
Nijak neútočím, jen se ptám, protože mě to opravdu zajímá! :-) Takže předem děkuji za odpověď! :-)
A propos - jako cestujícímu se mi ovšem hrubě nelíbí, že jsem/byl bych zákazníkem druhé kategorie. A je jedno, že by třeba na vnitru jelo něco z Tebou zmiňované "široké škály". Proč bych nemohl jet ve voze novém?
vlaky ČD na trase (Praha)-Berlín-Hamburg bez účasti DB
ČD by v takovém případě museli podnikat na vlastní riziko jako konkurence DB, to znamená proniknout na DE trh (to nejde přes noc), a především prosadit se...
obávám se, že to je pro ČD příliš velké riziko...
Je otázka , co považujete za dobrá vozidla. Dle mého názoru mezi railjety a koženkovou klasikou je milion různých možností.
Zkuste se zamyslet nad jedním. Budete mít soupravu railjetů za šílené prachy. K tomu mašiny za sto mega/kus. Myslíte si , že v této zemi je nějaká relace , na které by se tento systém dejme tomu za 20 let zaplatil ? Já tvrdím , že není.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











