Brno — U poskytovatelů hlasových služeb jsme si již dávno zvykli na pojem virtuální operátor. Nyní zřejmě nastává čas, kdy si začneme zvykat i na spojení virtuální dopravce. Pro cestu z Prahy do Brna může potenciální cestující mimo individuální dopravy využít v současnosti také vlaky Českých drah, nebo autobusy mnoha dopravních společností. Od 27. června zde ale začíná působit další, tentokrát zelený dopravce. Vlastně ne tak docela. Ve skutečnosti bude cestovat vlakem ČD, ale pod hlavičkou cestovní agentury VLAKtour, která chce na českých kolejích působit jako jakýsi virtuální dopravce. Možná si říkáte, proč by si České dráhy měly snižovat kapacitu svých vozů první třídy a nabízet podobným agenturám speciální podmínky. Opět je vše jinak, než se na první pohled zdá: „České dráhy nemají uzavřenou žádnou dohodu se společností VLAKtour…,“ odpovídá na náš dotaz Radek Joklík, tiskový mluvčí Českých drah. Je tedy zřejmé, že VLAKtour bude své klienty dopravovat na klasicky zakoupené jízdenky ČD (traťové, IN100 pro firmy…), stejně jako své stevardky, které se o klienty společnosti budou ve vlacích starat.
VLAKtour bude zpočátku nabízet pouze dopravu cestujících v první třídě na trase Praha hl.n. - Pardubice hl.n. - Brno hl.n. a zpět. Tuto trasu bude nabízet ve dvou cenových úrovních jako běžnou a akční cenu, přičemž obě cenové kategorie mohou být ještě sníženy při využívání elektronické peněženky. Zakoupit jízdenku lze přes internet do spojů EC a Ex na zmíněné trase v hodinovém intervalu s odjezdem v XX.42 z Prahy, nebo v XX.40 z Brna (včetně rychlíku František Křižík s odjezdem v 4.31 z Brna). Cílem společnosti by mělo být zajištění komplexních služeb pro své klienty zejména z řad firem a jejich zaměstnanců, jako odvoz autem k nádraží, samotnou cestu vlakem a také například zajištění ubytování v cílové destinaci či doprovodný program (výlety, zábava…). Společnost taktéž cílí na stálé zákazníky a na následné rovnoměrné obsazení spojů svými klienty, kdy by v jednom spoji mělo být maximálně dvacet zákazníků VLAKtour. „Vlaková doprava prostřednictvím naší cestovní agentury funguje jako jakýsi ‚vlakový charter‘…,“ konstatuje za VLAKtour Miloš Hierman. Společnost VLAKtour již spustila i svojí webovou prezentaci a profil na sociální síti Facebook.
Vzhledem k neexistenci dohody mezi agenturou a Českými drahami bude zajímavé sledovat další vývoj této aktivity a postoj Českých drah. Agentura totiž chce využívat stejné metody, jako tzv. šedí virtuální operátoři u hlasových služeb. V tomto případě by šlo zřejmě o nákup přenosných časových dokladů a jejich následné "pronajímání" cestujícím využívajících jejich služeb.
Ceny běžného jízdného (v závorce při použití EP):
| Praha hl.n. | Pardubice hl.n. | Brno hl.n. | |
| Praha hl.n. | --- | 169,– (149,–) | 399,– (349,–) |
| Pardubice hl.n. | 169,– (149,–) | --- | 269,– (239,–) |
| Brno hl.n. | 399,– (349,–) | 269,– (239,–) | --- |
Ceny akčního jízdného (v závorce při použití EP), počet omezen:
| Praha hl.n. | Pardubice hl.n. | Brno hl.n. | |
| Praha hl.n. | --- | 89,– (69,–) | 189,– (159,–) |
| Pardubice hl.n. | 89,– (69,–) | --- | 119,– (99,–) |
| Brno hl.n. | 189,– (159,–) | 119,– (99,–) | --- |
Zdroje: Jízdní řád společnosti VLAKtour, VLAKtour, České dráhy

Nejen pravidlo jedna, ale také maximální rychlost EC 160 km/h. Že v JŘ jsou jízdní doby počítané na Vmax 140 km/h je hezké, ale když máte krátit zpoždění, tak se vám ta stošedesátka sakra hodí.
Dále pak počítejte po skuplování s pár minutami navrch, než se udělá zkouška brzdy a fíra přejde z mašiny na sysla.
A do třetice také s posunovací mašinou, která přetáhne odpojenou soupravu se syslem na kolej, kde bude čekat na vlak v opačném směru. Případně i někam stranou, aby souprava během čekání neblokovala průjezdnou kolej.
Byl by potřeba jeden Sysel a k tomu N vagonů. Z Prahy to pojede čelem Sysla dozadu a v Pradubicích se to odpojí. To není problém až na Vmax 140 km/h.
V opačném směru by už souprava stála Syslem dopředu, jak zůstala odpojená. První vlak na Prahu by přijel, přikuploval se k vozům a Syslovi a strojvedoucí by si přestoupil do Sysla.
Případné prodloužení ramene do Hradce, kdy by na odstavený dojvagon se syslem najel zezadu reko Brejlovec a Syslem vpřed tradá na sever, je také možné.
Rychlíková lokomotiva uprostřed vlaku by ale asi porušila pravidlo jedna.
Pokud by ho tam nechaly stát, tak by se lehce mohlo stát, že podvedený zákazník nejen příště nepoletí, ale ještě dá žalobu k soudu, že nebyl přepraven přesto, že byl vybaven platným lístkem.
Pokud si tahle společnost koupila 21x IN-business, tak přinesla ČD zhruba 945.000 Kč. Takže co? Nebo doufat, že z té stovky klientů vyšachované firmy aspoň každý pátý bude tak blbý, že přijde za tím, kdo mu jeho způsob cestování znepříjemnil a zdražil, aby ČD utržily alespoň stejně?
(Pokud už tomu tak není, pak se omlouvám a beru zpět, ovšem pak s sebou beru i některé níže uvedené připomínky.)
A k těm aerolinkám a cestovkám. Pokud je mi známo, aerolinky a cestovky mají mezi sebou podepsané charterové smlouvy, ze kterých mají výhody oba. Věřím, že pokud by nějaká cestovka nakoupila nějaké supervýhodné letenky a ty pak dále přeprodávala, tak by s nimi příslušné aerolinky patřičně zatočily. A totéž věřím, že těmto parazitům udělají ČD. Jo, kdyby měl Vlaktour s ČD podepsanou nějakou smlouvu, tak by to byla jiná. Ale takto se to jinak než parazitováním nazvat nedá.
Mě osobně se tohle parazitování vůbec nelíbí. Jednička mezi Prahou a Pardubicemi je dost plná i ve vlacích na Brno, nejen v těch na Ostravu. Pokud tam třetinu míst vyblokuje Vlaktour, pak zbude na pravidelné platící zákazníky ČD ještě méně kapacity a to pak teprve bude sranda. Pokud k tomu přičtu stewardku, která bude neustále po voze pochodovat a rušit, aniž by MĚ něco přinesla, pak němůže být o klidné a pohodlné cestě první třídou řeč. Opravdu doufám, že je ČD vyštípou a čím dřív, tím líp, pro jejich vlastní dobro.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











