Praha — České dráhy vypsaly dříve avizované výběrové řízení, kterým by rády nahradily alespoň část pokladních jízdenkovými automaty. V zadání poptávají automaty do větších železničních stanic, kdy do roku 2015 by jich mělo být vyrobeno až 340 kusů a vybaveno by jimi mělo být přibližně 80 stanic. Automaty by po uvedení do plného provozu mohly nahradit až 430 pokladních, ale především zjednodušit nákup jízdních dokladů ve špičkách. Předpokládaná cena zakázky se blíží 368 milionům korun. Připomeňme, že České dráhy chtějí vybavit stanice úplně novým typem automatů, které umožní nejen nákup jízdenek, ale i vyhledávání spojení, rezervaci místa, případně i nákup jízdenek příslušných integrovaných dopravních systémů (IDS). Platit bude možné mincemi, bankovkami, elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK) i platební kartou. V současnosti umí používat platební karty jen zlomek z automatů a většinou se musíte spoléhat na hotovost nabitou na zákaznické kartě.
Zdroj: České dráhy
| 29.6.2012 (17:00)
Obecně souhlas, ale:
1) Zejména pro důchodce bych se raději držel srozumitelých formulací a ne "moderních názvů produktů" (In25, SporoTicket a pod.)
2) Definice "Spoluzavazadlo" a a Úschova během přepravy" jsou na webu ČD kupodivu velmi srozumitelně. Bohužel: Ono "úschova běhen přepravy" bývávalo po mnoho desetiletí "spoluzavazadlo":-), :-)
3) Nějak to už hodně pětiletek nesleduji (naposled jsem spoluazavadlo podával a přijímal 1973), ale vím, že býval problém s limitem hmotnosti břemene, které smí zvedat v práci žena (zde myšleno vlakvedoucí, průvodčí, zaměstnankyně stanice břemeno k "uložené" přepravě přijímajici ...). A tam je ta hranice 50 kg spíše směšná ...
- zavést zónový tarif, pak by nemuseli obyčejní cestující řešit u automatu, na kterém nádraží v obci budou vystupovat, když je rozdíl pár korun
- zavést plně relační tarif, aby nemusel cestující volit z několika tras, často přes podivné stanice, které znaji jen šotouši
- zmenšit počet slev. Proč třeba neříkat slevě pro důchodce taky IN25, když je to za stejné peníze? Proč vůbec mít dva tarify - kilometrický (obyč. jízdné) a relační tarif (SporoTiket), když dnešní počítače zvládnou plně relační a protizákonné to není (RegioJet kilometrický tarif nemá)?
- proč se rozlišuje mezi spoluzavazadlem (50 Kč) a úschovou během přepravy (60 Kč), ani šoutouš si u všech vlaků nepamatuje, kde je co
atd.
dle mého názoru by automat měl být hlavně blbovzdorný, schopný vyhovět 90ti procentům cestujících NEZNALÝCH drážní terminologie, natož Kompu (men-machine interface). I si umím představit, že bezplatně přímo "nouzovým tlačítkem" babičce vytiskne "omluvenku", kterou konduktér, natož revisor prostě uznat musí (! zákoní úprava vhodná).
:-) A soráč, k čemu je mi automat např. DP HlmP, když karty zpravila nebere a hlavně - bez brejlí na blízko si nepřečtu ani cenu. Teto problém u DB, BVG prostě nemám.
Současné české automaty jsou podle vás jednoduché nebo složité?
Je tam i
- pole na počet jízdenek
- radioBox pro volbu tam/zpět
Váš postup OK, ale přidejte tam i volbu místa.
Chtěl jsem zdůraznit, že automat by měl být jednoduchý.
Na složitosti ať je internet nebo pokladna (stačí telefonická)
1) přihlásím se
2) klik na "moje poslední nákupy"
3) klik na "koupit znovu" (automaticky mám předvyplněn dnešní den)
3a) nechci dnes, zadám jiné datum
3b) klik na "vyhledat"
4) klik na "koupit"
5) kliknu si rezervaci
6) klik na "pokračovat"
7) klik na "vložit do košíku"
8) klik na "zaplatit"
a už platím...
takže 8 kliknutí + dvoje psaní.
Jestli dobře porovnávám, tak jediný rozdíl je v tom, že u ČD mám možnost po bodu č. 7 dalšího nákupu - jak je na tom RJ nevím, umí to taky, nebo umožní jen jednu jízdenku (příp. "skupinovou")? To by totiž znamenalo, že třeba "zpáteční" (zpět třeba za týden) si nekoupím najednou, takže ten jeden klik navíc jsem ochoten akceptovat.
Trošku jsem Vám to zjednodušil a promazal tak jak funguji s RJ :-)
RJ: zaloguji se (časem např. mobilem, okem-sítncí, čipem pod kůží :-)
1) kliknu na relaci z historie (řazené dle frekvence)
2)
3) vyberu datum
4) zmáčknu Vyhledat
5) vyberu spojř
6) stisknu Pokračovat k objednávce
7) vyberu místo
8) stisknu Rezervovat a uhradit z kreditu
(kredit nebo mobil se starají)
Na mobil přijde lístek..
Pane "rpet", asi byste nebyl tam, kde jste, kdyby se CZ (nejen ČD) nezdráhalo, se jaksi v té Evropě pro darebu "Jůzra" etablovat.
Pane "rpet", asi bych nebyl tam, kde jsem, kdyby se CZ (nejen ČD) nezdráhalo, se jaksi v té Evropě pro darebu "Jůzra" etablovat.
Pane "Turisto", vono to u tý DB prostě dominantně funguje a to tak, že na blbovzdorný bázi. Ač to má spíše více kliknutí, než Vámi popsaný algorimus, umí to i reservaci, já to beru jako "jůzr friendly". I v kombinaci automat/pokladní (za příplatek). U privátních drah (např v Sasku) si kupujete jízdenku u konduktéra. V "dědině" si nekoupíte skoro nic (a neremcá se, nestávkuje). V Bln je už hodně let automat i v tramvaji (ne DB, ale "integr. systému, dle pásem a tarifů, na mince bankovky i karty).
Má obava je jen v tom, aby se dle zvyku zasejc nekoupil provozně neověřený prototyp a to jen proto, že se tváří jako "Czech mejd" výrobek.
PS: Má známá v březnu tr. cestovala na jízdenku DB (regionál/ICE), v "automatu" koupenou, z "dědiny" Soltau via Hannover do Bln, posledním večerním spojem. Souprava regionálního přepravce cestou klekla, paní dostala od DB v Hannoveru nocleh v hotelu. Jó, musela se poptat, ale pak hned o ni bylo staráno a postaráno. Mám potuchu, že o tom žádný dopravce v ČR ajni neuvažuje, že?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










