Praha — České dráhy vypsaly dříve avizované výběrové řízení, kterým by rády nahradily alespoň část pokladních jízdenkovými automaty. V zadání poptávají automaty do větších železničních stanic, kdy do roku 2015 by jich mělo být vyrobeno až 340 kusů a vybaveno by jimi mělo být přibližně 80 stanic. Automaty by po uvedení do plného provozu mohly nahradit až 430 pokladních, ale především zjednodušit nákup jízdních dokladů ve špičkách. Předpokládaná cena zakázky se blíží 368 milionům korun. Připomeňme, že České dráhy chtějí vybavit stanice úplně novým typem automatů, které umožní nejen nákup jízdenek, ale i vyhledávání spojení, rezervaci místa, případně i nákup jízdenek příslušných integrovaných dopravních systémů (IDS). Platit bude možné mincemi, bankovkami, elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK) i platební kartou. V současnosti umí používat platební karty jen zlomek z automatů a většinou se musíte spoléhat na hotovost nabitou na zákaznické kartě.
Zdroj: České dráhy


Prostě zjednodušený dialog pro lidi, které odrazuje eshop CD.
Tak jsem to porovnal, zkusil jsem nejjednodušší možný průchod eShopem pro neregistrovaného:
ČD:
1) napíšu město odkud
2) napíšu město kam
3) vyberu datum
4) vyberu čas
5) zmáčknu OK
6) vyberu spoj
7) stisknu Pokračovat
8) vyplním, pro koho jízdenka je
9) stisknu Vložit do Košíku
10) vyberu Jednorázový nákup bez registrace
11) vyplním svůj email, kam mi přijde jízdenka
12) souhlasím s Obchodními podmínkami eShop ČD
13) zaplatit
a jsem na standardní platební bráně ČSOB
RJ:
1) napíšu město odkud
2) napíšu město kam
3) vyberu datum
4) zmáčknu Vyhledat
5) vyberu spoj
6) stisknu Pokračovat k objednávce
7) potvrdím že Souhlasím s přepravními podmínkami
8) stisknu Rezervovat
9) stisknu Zaplatit
10) vyberu typ platební karty
11) vyplním svůj email, kam mi přijde jízdenka
12) stisknu zaplatit ...
a jsem na standardní platební bráně ČS
Závěr: u ČD je o 1 krok ze 13 více, což mi nepřipadá diametrálně složitější.
- navíc je zadání času - což RJ logicky nepotřebuje, protože nemá tolik spojů
- navíc je zadání informací o osobě - což je taky logické, protože tím získáte jízdenku, která platí sice pro konkrétní osobu, ale za to ve kterémkoliv vlaku
na denní ne tak je jistě výhodnější jízdenka na in-kartě,
ale pro týdenní nadregionální, asi jako v RJ kliknu na relaci, vyberu datum, spoj, sedadlo a platím.
Prostě zjednodušený dialog pro lidi, které odrazuje eshop CD.
Turista:
Připadá mi, že jak se mění vztah k digitálním technologiím,
že pořizovat papírové automaty už nemá smysl. Zdá se ni že to může dopadnout jako proprietární řešení se všemí nevýhodami. To není kritika, jen pocit
Tady je zajímavé srovnat, že roční jízdné v Praze je zhruba 150násobkem jednotlivého, zatímco v Londýně je to zhruba 580násobek.
"A seriozne , chci videt SW na kterem si laik kupuje slozitou mezinarodni jizdenku UIC u automatu na dotykove obrazovce."
Vy na mě působíte dojmem, že jste ten německý automat nikdy neviděl, protože to co chcete vidět, on normálně dělá.
hned nad mym postem byl jeste ex-post. ten ti mozna uniknul, k tvoji skode - jasne v nem popisuju, jakym stylem funguje sit automatu v GB. takze nejakej automat a jeho vyznam pro cestujiciho asi znam osobne.
nic mene. v DE jsem vlakem jel naposledy asi pred dvaceti lety. takze mas pravdu, automaty v DE neznam. co nam to rika?
musim jet do brazilie, abych seznal, ze banan je uzasny ovoce, ktery chutna sladce???
v ostatnim se shodujeme.
Co se takhle zeptat cestujících, zda si vůbec přejí kvůli něčemu tak běžnému, jako je jízda vlakem, s někým komunikovat? Nepozoroval jsem, že by byli třeba cestující v pražské MHD deprivování tím, že se s pracovníkem dopravce setkají jednou za rok nebo i méně.
Nebo koukejte, jak je populární Jančura, a ten při nákupu s nikým nekomunikuje, komunikuje se až na palubě o kafi a dortíku. Nebo aerolinky. Kdysi byla koupě letenky "společenská událost", to jste šel do centra města do kanceláře a během nákupu jste seděl v křesílku. Dneska párkrát kliknete na webu - a lidi to mají raději.
jregent: cbybí mi v tom systému větší důraz na "transakci mávnutím"
tj. podpora pro
- rychlé vyhledání mých opakovaných relací
- bezpečné bezpapírové placeni
lhostejno zda mobilem,. ROPID kartou, Inkartou, jinou aplikací
To první nemůžete vědět, zda tam nebude, veřejné zadání zakázky takto podrobné není. To druhé tam rozhodně bude.
Nebo vám vadí, že tam bude drahý mincovník a "bankovník" zbytečně a raději byste bezhotovostní automaty? Ono objednat takovou velkou sérii bezhotovostních automatů není jen tak - musel byste mít z praxe podloženo, že to lidi tak chtějí a že je tedy braní hotovosti zbytečnost.
Ale zatím praxe vypadá spíš naopak - u stávajících automatů ČD nebývá ani noha, a nejčastějším steskem bývá, že to nebere peníze (ačkoliv tu In-kartu má značné % cestujících a transakce je rychlá). Ani v tom Německu jsem nepozoroval, že by tam každý do automatu cpal bankovní kartu, spíš pěkně "po staru" eura.
Ostatně nic není ztraceno, pokud by první série 68 automatů ukázala, že braní bankovek je blbost, asi není problém ty zbývající tím modulem neosadit (a ve velké stanici pak bude brát hotovost jen třetina automatů).
tj. podpora pro
- rychlé vyhledání mých opakovaných relací
- bezpečné bezpapírové placeni
lhostejno zda mobilem,. ROPID kartou, Inkartou, jinou aplikací
Tak by se minimalzovaly potřeba těchto servisně složitých papírových automatů
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
