(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

Bezpochyby. Ale tady slo o srovnání zeleznicních spojú. K tem 1:30 musíte jeste pripocíst transfer na letiste, check in, být na letisti také nejakou dobu pred odletem. Ale i tak to vychází nesrovnatelne casove výhodneji.
pavoyoshi: Na náhodný termín v listopadu se s DB lze dostat z Habmurku do Vídně a zpět za 88Euro. S Airberlinem ve stejné dny za 108. Ale je fakt, že ti odflinknou cestu za 1:30, zatímco ICE mi poskytne o osm hodin více služeb v každém směru. :-P
Zapomenout o čem kdy Jančura mluvil je vzhledem k mediálním zkušenostem s ním nejjednodušší. Koneckonců je to i jiná trať, jiná země, jiný partner a z velké části jiné publikum. Prostě něco DB nabídl a my o tom víme akorát to, že to DB přišlo natolik zajímavé, že do toho zdá se jdou. A to co je na tom pro DB zajímavé nemusí být vůbec technika ale obchodní záležitosti. Třeba že netrvá na 10leté smlouvě, nebo že to bude příležitost, jak s něčím víc proniknout na český trh. Technika stačí "přijatelná".
spalda: Proto bych řekl, že v případě výstavby VRT Praha - Brno by byl provoz zmiňovaných vlaků paradoxně levnější, než teď.
no to už jste trochu přehnal. Myslím, že by našinci uměli slušně prodražit i VRT, i když takoví odborníci jako v UK to asi nebudou.
výstaba VRT ve Francii? 350 mil - 350Km/h
výstavba koridoru v ČR? 350 mil - 140-160km/h
Tarten
nerozumím vám ... mezi 230 a 371/372 je snad značný rozdíl ne? Jančura házel miliardami, že nakoupí to a zas tamto ... pokud vím a není to tak dávno. Honosil se soupravami, kasal se co bude a nebude, ale vše bylo půjčené a přelepené žlutou nálekou, která se pak ihned slepila... Nakonec koupil, to co koupil bylo to nejlevnější řešení a bylo to bez homologace. 162 na které jsou přestavěny Škody pro Itálii, v Přerově předělali z 163 na 140km/h. Stejně jede jak s hnojem v Ostravě je za víc než 3,5 hodiny, Pendolino jede něco málo přes 3 hodiny. Lokomotivy jsou pěkné žluté, jen při bližším pohledu bledne zrak nad zeleným vnitřkem strovůdcovy kabiny starým 20 let od výroby ...
Lesk a bída Studentů
Klikatý 1. koridor s průměrkou kolem 80km/h není měřítko, ten škodí každému vlaku kromě -fónů a něco tam jezdit přece musí (zatím). Jde o to, jaký standard vyžadují DB a jak ho co nejméně bolestivě ze strany jaho partnera splnit (ať už to bude kdokoli), čili jakou cenu za sedačku je schopen s pomocí DB upéct. Klidně tam může jezdit mašina s rumunama nebo německýma ojetinama nebo naopak Duplex (je absolutně fuk jestli rychlost využije), když bude DB kvalitativně vyhovovat, dokážou si poradit s homologací a zároveň seženou příznivou cenu na sesli. A to právě těžko odhadovat předem. Třeba nevíme jakou maximálku doopravdy vyžadují. EC standard předpokládám ano. Tím prostě chci říct, že se to nezdá, ale možností je myslím dost, když jsou na to teď víc než 2 roky a česká střídavina v tom není.
Nasazení ICx bych ale přes všechny přednosti za současného stavu neviděl moc reálně. Klikatý 1. koridor s průměrkou kolem 80km/h mezi lukrativní ramena určitě nepatří. Tam si dopravce vystačí s klasickou soupravou reko vozů, kterých bude po nasazení ICx v Německu určitě dostatek. Dokud nebudeme mít postavenou minimálně VRT Praha - Brno, tak se se schvalováním ICx pro ČR podle mě nikdo párat nebude.
Příspěvkem jsem chtěl říct, že na železnici neplatí úměra čím rychlejší, tím dražší, ale že to může být často úplně opačně. Proto bych řekl, že v případě výstavby VRT Praha - Brno by byl provoz zmiňovaných vlaků paradoxně levnější, než teď.
No, trochu se divím, že s rozpadajícíma se nemohoucíma bastardama ČD nevykoply DB už dávno. Asi umění možného. To asi nebude stroj, se kterým by RJ na Berlín - Hamburk a časem i Drážďany - Berlín zvítězil. Tak na Ostravu s pár vozama možná...
EDIT: Pro DB měla být přeci nabídka RJ zajímavá.
Spekulace: Nebyl snad ICx na sedadlo skoro stejně levný jako CityElefant? Kdyby na DÚ tlačily jak DB tak RJ, těžko by certifikaci mohl zdržovat pronic zanic, takže případné problémy by byly na stejnosměru pravděpodobně zvládnutelné (kdyžtak s nějakým tím filtrem navíc). A kdyby u výrobce DB protlačily sérii pro RJ (nebo spíš nějakou společnou dceru RJ s někým) za podobnou cenu, tak by zazněl od Berlína vítězný ryk...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











