(Aktualizováno 23.08.12 - 15:40) Praha — Souboj o přízeň Deutsche Bahn (DB), odehrávající se mezi Českými drahami (ČD) a RegioJetem (RJ), má další dějství. Ačkoliv si DB na konci dubna vybraly jako partnera pro provoz společné linky z Prahy do Hamburgu RegioJet, jenž - stejně jako České dráhy - deklaroval schopnost vyjet na této trase již v prosinci 2013, požádaly DB České dráhy o prodloužení spolupráce na této lince o další rok. Pokud by tedy DB uzavřely smlouvu o spolupráci s RegioJetem, nebylo by tak dříve, než od prosince následujícího roku 2014.
Skutečný důvod zpoždění není znám, nejčastěji se však spekuluje o absenci vhodných lokomotiv pro vozbu z Prahy až do Hamburku (toto by se dalo řešit neefektivním, leč možným přepřahem v Drážďanech), stejně jako o nedostatku osobních vozů na straně RegioJetu. Zde připomeňme, že České dráhy chtěly zajistit vozbu pomocí 8 osmivozových souprav Siemens Viaggio Comfort. Generální ředitelka Student Agency Martina Bláhová v pak nedávno v rozhovoru pro Hospodářské Noviny prozradila, že RegioJet bude potřebovat celkem 9 vlakových souprav. Ty by měly mít zhruba stejnou kapacitu jako vlaky, nabídnuté Českými drahami. To při standardní konfiguraci míst k sezení odpovídá zhruba sedmi desítkám nových vozů. Tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přesto uklidňuje, že i tak se jednání s Deutsche Bahn vyvíjejí pro RegioJet správným směrem. "Stále probíhají jednání o detailech provozování vlaků na trase Praha - Hamburg. Jednání probíhají úspěšně - neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty a jakmile to bude možné, budou oiciálně zveřejněny veškeré detaily - včetně data startu, jízdního řádu, vozidel apod." dodává Ondrůj.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda přitom již dříve avizoval, že ČD hodlají provozovat linku do Berlína i bez spolupráce s Deutsche Bahn. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD k tomu dodává: "Poté, co DB odmítly nasazení komfortních jednotek railjet, chceme naše aktivity na této důležité mezinárodní trase dál rozvíjet na své podnikatelské riziko, a to ve spolupráci s partnerem, který má se železniční dopravou v Německu zkušenosti. Aktuálně jednáme se zahraničním partnerem o lince Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk, a to pro období od jízdního řádu 2014 (tedy od prosince 2013)." Štáhlavský však k nejaktuálnějšímu dění dnes doplnil, že: "S ohledem k aktuálnímu vývoj situace mezi DB a RegioJetem budeme jednat aktivně s DB o této situaci a vlastní aktivity ČD na tomto poli přijdou až po ukončení provozu EC vlaků s DB. Termín, kdy by tak mohly ČD jezdit do Německa je tak v současnosti nejasný a rozhodně není jisté, že by to bylo od prosince příštího roku.
Pokud by se tedy ČD s tímto partnerem dohodly na vozbě svých Hamburských expresů již od prosince 2013, mohla by nastat celkem kuriózní situace v případě, že Deutsche Bahn s RegioJetem nezajistí funkční řešení. Zatímco dosud si, jakožto silnější subjekt, vybíraly partnera DB, v tomto konkrétním případě by se v roli silnějšího hlasu pro vyjednávání mohly stát České dráhy. Mohly by si tedy vybrat, zda budou i další rok spolupracovat se svým dlouholetým partnerem, tedy Deutsche Bahn, anebo rozjet s novým partnerem linku již od prosince 2013 bez účasti právě DB, které na GVD 2013/2014 žádají právě ČD, aby provozovaly linku i tento GVD ve spolupráci s nimi. V každém případě je tento termín blíže, než by se mohlo na první pohled zdát: Vždyť ani České dráhy v současnosti nezajišťují svými soupravami kompletní vozbu na tomto rameni. Spekulativní otázkou zůstává, jaká vozidla by ČD na tyto spoje nasadily. Jestli by šlo o dříve uvažované soupravy Viaggio Comfort (a byla by opuštěna snaha je nasadit z Prahy směrem na Budapešť), nebo by bylo uskutečněno jiné řešení vozby například nasazením vozidel partnerského dopravce.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, RegioJet, ihned.cz

A ohledně ceny dopravní cesty - výstavba VRT jak známo nebývá už o moc dražší než naše slavná koridorizace. Hlavně protože se často staví na zelené louce.
Ale "kosti jsou vrženy" a v téhle situaci už nějaké jízdy nejen Hamburk - Vídeň (to je vzácnost od počátku) ale i Berlín - Vídeň přes Prahu pomalu ztrácí smysl. Kdy přijde na řadu Ostrava - Berlín? Atd.
No, beru to jako argument ve stylu "přepravní proud by byl, to nabídka českých železnic ho vyhání". No a až Němci ještě pohnou s rozestavěnou VRT Lipsko - Norimberk, to bude další změna. Takové bylo prostě rozhodnutí MD...
u Marbachu je tunel, který zkracuje traťové tančení okolo Dunaje na prakticky rovnou trať ... to samé u Windenu kde trať vede tunelem a pak okolo dálnice na Vídeň
Co je tohle prosím vás za argument? Kdyby nebyla Rakouská severní dráha tak by asi 500 dostavníku nestacilo :) Ostatne ta první jmenovaná trat existuje také více nez 20 let.
Tak ono to s tím ICE zas tak drahé není:
http://www.bahn.de/p/view/angebot/bahn-ticket/zug-wien/zug-hamburg-wien.shtml?dbkanal_001=L01_S01_D001_KSE0001_ES-Flug-Destination-Frankreich-Hamburg-Wien-Anzeige-01_LZ01&s_kwcid=TC|12417|hamburg%20wien||S|p|12456949118
Jiste, musíte si vcas vychytit ten Europa-Spezial. A máte to krome 3 hodin méne (coz je pro mne urcite dulezité) take s vetsím pohodlím (já v ICE jezdím rád). Myslím, ze krome Sasíkú z Drázdan (pro ty je to i casove výhodnejsí) dnes nikdo vlakem z Hamburku nebo Berlína do Vídne pres Prahu nejezdí. On to HAFAS ani nenabídne.
A ono nebýt trati Wurzburg - Hannover kde máte traťovou rychlost 280 km/h a Hannover - hamburg 200 km/h, tak by vám kapacita v těch 5ti EC přes Čr nestačila.
A pokud nutně chcete dohnat tu 3hodinovou ztrátu, ničím jiným než naklápecí jednotkou s rychlostí dejme tomu 230 km/h nebo postavením VRT... Ale stejně lidi přes čr jezdit nepřestanou, tak jako tak...
Vídeň - Hamburg?
EC 172 Vindobona: 12 hodin 15 minut.
ICE 90: 9 hodin 28 minut.
Já vám nevím, ale být rakušákem, tak jedu raději naokolo ;)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











